Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Måste man ha en tupp?  (läst 1221 gånger)

Ann E

• -
    • www.mellis.n.nu
Måste man ha en tupp?
« skrivet: 11 mar-11 kl 19:23 »
Säkert en återkommande fråga, förlåt  :-[

Måste man ha en tupp till hönorna? Och varför?
Håller flocken ihop bättre?

Berätta..
Mvh. Ann Elisabeth. Har världens bästa sambo, 2 underbara barn, 4 hundar,mellerudskaniner i Genbank 803 samt rexar med stamtavla. Med på önskelistan finns lantrashöns, lantrasfår, Gotlandsstövare och bin.

Lena i Storgårn

SV: Måste man ha en tupp?
« Svar #1 skrivet: 11 mar-11 kl 19:27 »
Man behöver absolut inte ha tupp om man inte tänker kläcka fram kycklingar. Hönorna har ett bra liv alldeles på egen hand. Och man slipper ju galandet i tid och otid.
undersköterska med hästar höns ankor hundar och kattor

petra 08

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 11 mar-11 kl 19:52 »
Det är lite som hos oss, om man gillar män så kan det vara mysigt att ha en vid sin sida =)...
Tuppen tar hand om hönsen, visar vart den goda maten finns, håller lite ordning på dom, vaktar dom mot faror..
Jag tycker att kan man ha en tupp till hönsen  ( grannar, tätbebyggt, mm) så finns det ingen anledninga att inte ha det,
men  det finns ju andra saker som spelar in också...
// Petra
Lever med man och 2 barn och alla djur. Hund, katter, kaniner ,höns ,löpankor och vaktlar..

Jakobsson

« Svar #3 skrivet: 12 mar-11 kl 10:19 »
Jag hade för många år sen en flock utan tupp, det gick väl bra, tyckte jag.
Sen skaffade jag en tupp & det gick ännu bättre! Vilken skillnad det blev på flocken!
Hönorna verkade trivas mkt bättre, dom höll sig i grupp, tuppen varnade när ngt var på
gång & dom hade ett helt annat flock beteende än förut. När dom var utan tupp
var dom överallt & ingenstans, gärna utspridda, en här & en där. Desstom hade
dom liksom inte koll på ngt vis. Fast detta var ju inget jag märkte förrän efter att tuppen kom
till flocken.

/
Jakobssons fru

Dela detta:

* Inloggade just nu

337 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser