Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  2 drottningar i samma kupa!  (läst 2818 gånger)

Kesson

• Biodling - Avel - Drottningodling - Avläggare
    • Halland
2 drottningar i samma kupa!
« skrivet: 31 maj-11 kl 11:59 »
Hittade igår eftermiddag en nykläckt drottning i det "bästa" samhället, Gammeldrottningen lägger fortfarande ägg och värkar inte bry sig såmycket om det, men dom går ju med spärrgaller imellan, samhället har dragit upp den ny ovanför spärrgallret själva, är det stilla byte pågång eller hur ska man tolka detta. Blev både glad och förvirrad när det första jag såg på första ramen jag plocka upp va en nyckläckt nästan svart drottning med guldiga ben :D kort spetsig rumpa.

Vad är smartast att göra, vilka alternativ finns, ska man låta dem dra upp fler drottningar att använda nu när dom verkar va i stämmning för detta? eller ska man bara se till att gammelmor som är 2 år grön, blir utbytt snart?

dom går inte förtrångt, har 2 bostadskupor och 2 skattlådor.  o:)

t_n

• Skåne
SV: 2 drottningar i samma kupa!
« Svar #1 skrivet: 31 maj-11 kl 17:40 »
jag hade använt den nya drottningen i en avläggare flytta med täckt yngel pollen och honung sätt på ett fint ställe 3 km från de andra så blir det nog bra!
En skåning äter inte för han e hungrig utan för att inte BLI hungrig

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #2 skrivet: 31 maj-11 kl 20:04 »
Fråga från en novis inom området biodling:

Hur gör dom för att dra upp en drottning ovanför spärrgallret? Har du flyttat upp ramar med stift eller kan dom själva flytta upp stift?
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com

beekeepern

• Biodling honung. Säljer bin och avläggare.
    • Värmland
« Svar #3 skrivet: 31 maj-11 kl 20:14 »
jag hade använt den nya drottningen i en avläggare flytta med täckt yngel pollen och honung sätt på ett fint ställe 3 km från de andra så blir det nog bra!
Hej!
Varför ska det behövas flytta så långt? Det räcker med en halv meter.
Flytta undan yngel-rummet en halv meter åt sidan (längre behövs inte)
Ställ den lådan som ungdrottningen är i, på den gamla platsen, vips så har du en dragbiavläggare.

Beekeepern. :)
Man måste sätta sig ner ibland, så att själen hinner i fatt.
Sökare...
Eller så kan det vara bättre att resa sig från datorn och göra något praktiskt ett tag, för att rensa skallen.

t_n

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 31 maj-11 kl 20:32 »
har läst de någonstans nyligen kommer inte i håg vart. någon bra anledning har jag inte heller för just nu är det inte så stor risk för röveri... gör som beekeepern föreslår mycket smidigare

Rolle johansson

• Småland
« Svar #5 skrivet: 31 maj-11 kl 21:54 »
Hos mig var det nästan lika dart en drottning över spärrgaller det var det täckt yngel plus en visecell jag släppte ner henne där hon skulle vara och tog bort den lådan och jorde den som en avläggare så får dom dra upp den drottningen,den stod på fyra lådor och jag märkte drottningen förra året och vingklippte henne sen tittade jag i dom andra två lådorna tre drottning celler och det var nog femton ramar med pollen ingett yngel så hon får gå i tre lådor gör jag rätt.

Kesson

• Biodling - Avel - Drottningodling - Avläggare
    • Halland
« Svar #6 skrivet: 31 maj-11 kl 23:27 »

Precis såhär gjorde jag, men kom på i efterhand att jag kanske skulle gjort som beekepern sa ist, så blir inte det nya samhället försvagat under den tiden ungdrottningen inte lägger ägg.
Kommer göra så nästa gång tror jag, detta är första året med bin så jag kanske inte gör så många rätt, men jag lär mig mycket varje gång jag öppna kupan, fattar inte hur jag kunde se denna lilla nyckläckta drottning bland alla bin och drönare på en proppfull ram, får se hur det går.

Det blev 2 avläggare, för det andra samhället verka ha bantat drottningen (inga nylagda ägg men gott om plats) och där låg en fet larv i en stor vice cell. tog vicecell ramen honung pollen 2 ramar med täckt yngel och skaka ner 3 ramar med bin, 3 utbyggda ramar och några mellanväggar ytterst, satte 3 km därifrån, det va bra aktivitet idag i flustret iaf, 1 in och 1 ut varje sekund ungefär. Hoppas det går att göra såhär =) annars har jag lärt mig ännu mer :S

t_n

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 01 jun-11 kl 14:51 »
jag tror det funkar fin fint! lycka till

Dela detta:

* Inloggade just nu

366 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser