Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dilemma om bock  (läst 2438 gånger)

PetraF

• Värmland
Dilemma om bock
« skrivet: 29 maj-11 kl 14:59 »
TaJag har en get och en bock på ca 7 månader. De är uppväxta med varann, och går fritt på vår tomt. Och har massa att klättra på och en kalhygge med ris :) aktiviteter har dom med andra ord. Nu har bocken börjat stånga geten, mer och mer. Riktigt med stryk får hon, och främst i buken. Jag står beredd att skjuta honom, innan det blir killingar. Vad tycker ni?

trassla

• Gäst
SV: Dilemma om bock
« Svar #1 skrivet: 29 maj-11 kl 18:04 »
Mitt råd till dig är att kastrera bocken om du skall ha honom kvar, skulle du inte vilja det, ja då är det ju inget att fundera över. Lycka till!

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #2 skrivet: 03 jun-11 kl 21:05 »
Jag tror att det måste vara något fel på den bock som beter sig så.  Sjuk på något sätt, har ont någonstans, eller mycket stressad av någon anledning.  Om det var min bock, skulle jag först grunna över om jag kunde hjälpa honom, men om jag inte snabbt hittade anledningen, skulle jag liksom TS fundera på att skjuta eller låta skjuta honom innan han skadar geten, och/eller skrämmer henne så hon inte törs prata med folk heller.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

PetraF

• Värmland
« Svar #3 skrivet: 03 jun-11 kl 21:30 »
Dagen efter jag hade skrivit det här, och talat om för honom att hans liv hängde på en skör tråd, blev det en annan bock.
Han är SÅ snälll!  :o
Och de gosar med varann, så nu funderar jag på om det möjligtvis var getens brunst som gjorde honom knäpp, eftersom det är deras första?
Skönt är det ialf, och jag hoppas det håller i sig, för han är ju så go, min lille Emil :)

Trollmor

• -
« Svar #4 skrivet: 04 jun-11 kl 07:39 »
Så bra!  Ibland undrar man, hur mycket de förstår ...  :o

Om det var brunst, så har Du ett nytt problem:  Höstkillingar.  De blir ofta små och ämliga, och försöker föda barn när de inte är fullväxta själva.  Råd:  Skriv noga upp datum, och räkna fram när nästa brunst borde infalla (21 dagar), och när en eventuell förlossning ska vara aktuell (148 dagar).

Raggsockan

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 04 jun-11 kl 08:55 »
Jag har liksom du en Get och en Bock. Dom är syskon och därför är bocken kastrerad. Jag känner igen det du skriver att bocken stångar geten främst i buken. Våran bock gör det när geten är brunstig och han blir jätteirriterad på henne när hon bräker. Detta går över så fort brunsten slutat. Vi har byggt om i boxen lite så att geten får vara ifred från honom under dom dagarna.

Ska du behålla bocken och inte vill ha killingar så kan det vara idé att kastrera honom. Är han för hårdhänt med stångningarna kan han skada henne och då är det bättre att dela på dom just vid brunsten.

Lycka till!

PetraF

• Värmland
« Svar #6 skrivet: 04 jun-11 kl 11:24 »
Hur vet man att det är riktig brunst?  Geten visar inget intresse, men bocken nosar lite och visar sin lem :)

Trollmor

• -
« Svar #7 skrivet: 04 jun-11 kl 14:17 »
Riktig brunst brukar bland annat innebära att båda parter visar intresse.  Efteråt brukar bocken, särksilt om det finns flera handjur in närheten, helt romantiskt "vakta sina spermier" genom att icke vika från sin älskades sida på flera dagar.  Han håller sig intill henne, och ser  till att ingen annan kommer åt henne förrän hennes period är över.  Själva högbrunsten brukar vara ungefär 4 timmar, under vilken tid betäckning normalt sker.  Om getterna har riktigt tama människor, så gör de det inför ögonen på dem, i annat fall kan de söka avskildhet.  I så fall kan Du se spåren av hans smutsiga (?) klövar på hennes kropp.

Sussilo

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 05 jun-11 kl 12:33 »
Många ungbockar kan vara buffliga. De behöver egentligen vara tillsammans med äldre bockar för att lära sig hyfs. Vid brunst brukar geten bräka mer än vanligt och vispa med svansen, "flaggar för bocken". Ibland - men inte alltid - kan man se en klar flytning hos geten. Att ungbocken nosar geten i baken och visar snoppen är inget säkert tecken på brunst. Det är hans favoritsysselsättning  ;D! De äldre och erfarna bockarna har koll på var i brunstcykeln getterna befinner sig och har inte samma stressade beteende.

Trollmor

• -
« Svar #9 skrivet: 05 jun-11 kl 12:43 »
;D Ja, just det! ;D

Underst i högen av kåta tonårspojkar:  Förbrunst.  Brukar vara 1-3 dagar

Står och vispar med svansen och trycker sig mot den största bocken:  Högbrunst.  Brukar vara ungefär 4 timmar

Betar och idisslar alldeles intill den största bocken:  Nybetäckt.  Då är det bara att anteckna datum!

Bara ...  :P

PetraF

• Värmland
« Svar #10 skrivet: 05 jun-11 kl 22:27 »
Tack! :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

138 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser