Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Flytta ruvande höna?!  (läst 1226 gånger)

Linamarie

• Västergötland
Flytta ruvande höna?!
« skrivet: 31 aug-11 kl 19:24 »

Hej!

Vi har en dv kochin höna som varit försvunnen i ca 2 veckor. Har nu hittat den och hon har lagt sig att ruva under en häck på en ca 20 cm bred klippavsats vid en stentrappa. Jag skulle vilja flytta in henne i hönshuset för även om hon är en robust liten höna och ligger ganska skyddat av växtlighet så kommer de ev kycklingarna inte överleva ett fall på ca 150 cm ner i en stentrappa... Är det bara att ta ut ett rede, lägga i ägg och höna och sedan bära in det? Eller är det bättre att lägga ägg och höna i redet på den plats hon är, låta vara en dag och sedan flytta in? Eller är hela projektet dömt att misslyckas?!

skogskälla

• Hellre mångfald än enfald
    • Östergötland
SV: Flytta ruvande höna?!
« Svar #1 skrivet: 31 aug-11 kl 21:14 »
Jag har bara erfarenhet av min flock och där är alla individer, endel är inga problem att flytta men andra kan jag inte flytta förrän alldeles i slutet.
Mitt råd är försök du flytta henne men gör det på kvällen det brukar vara enklast.

JQHANNES

• Gotland
SV: Flytta ruvande höna?!
« Svar #2 skrivet: 01 sep-11 kl 10:42 »
Kan du inte lägga någon typ fyrkantig "ram" runt hönan,så att hon kan komma ut och äta osv men kycklingarna kan inte komma ut (till en början?).

Dela detta:

* Inloggade just nu

450 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser