Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  badrum  (läst 10350 gånger)

mig

• Gäst
SV: badrum
« Svar #20 skrivet: 30 okt-11 kl 19:17 »
Handfat har ju också rör rätt ner i avloppet och de är godkända.
Har man ett sånt där duschhandtag på köksblandaren borde det kunna bli lika blött i köket som om man har duschkabin i badrummet. Har man dessutom tak och ventilation på den så blir det mindre fuktigt i badrummet än om man kokar spagetti i köket utan att ha köksfläkten på.
Det finns avloppsrör under diskbänken också och det är godkännt. Varför skulle inte ett duschavlopp kunna bli det då? (direkt koppling mellan duschkabin och avloppsrör i golvet, typ toa eller handfatsanslutning...)

Nästan man måste ringa och fråga. Fast om man bygger så att det inte blir vattenskador behöver man ju inte ha något med försäkringsbolaget att göra.

Ang tvättmaskin hade grannen den på övervåningen utan golvbrunn. När slangen flög av och det rann ut 29m3 vatten under en vecka så var det blött sen, i två våningar. Golvbrunn förstår jag vitsen med :-)

Broberg

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 30 okt-11 kl 19:23 »

Ang tvättmaskin hade grannen den på övervåningen utan golvbrunn. När slangen flög av och det rann ut 29m3 vatten under en vecka så var det blött sen, i två våningar. Golvbrunn förstår jag vitsen med :-)

Och kranar så man kan stänga av vattnet när man åker bort. Innan slangen till en tvättmaskin lär det väl vara krav på en kran dessutom.

mig

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 30 okt-11 kl 19:27 »
Och kranar så man kan stänga av vattnet när man åker bort. Innan slangen till en tvättmaskin lär det väl vara krav på en kran dessutom.
Jo de hade satt den i ett gammalt kök och inte stängt av vattnet. Men det kan spruta ut rätt mycket vatten under en dag då man är hemma också... 29m3 på en vecka (sön-fred) blir ungefär 6m3 på en dag.

malarmaster

• Småland
« Svar #23 skrivet: 30 okt-11 kl 19:29 »
jag skriver inte reglerna,var o en gör vad de vill,bara man tar ev. konsekvenser själv.
men jag har sett så många tokigheter i samband med badrumslösningar så ibland undrar jag om folk verkligen vet vad de gör...... tråkigaste är ju om det drabbar någon annan,t.ex grannen under. ulf

Broberg

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 30 okt-11 kl 19:32 »
Jo de hade satt den i ett gammalt kök och inte stängt av vattnet. Men det kan spruta ut rätt mycket vatten under en dag då man är hemma också... 29m3 på en vecka (sön-fred) blir ungefär 6m3 på en dag.

Om man har vatten på i de där slangarna och inte är hemma borde försäkringen inte heller täcka. Undra om de gör det...

mig

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 30 okt-11 kl 19:38 »
Jo bor man i flerfamiljshus kan det ju drabba andra och det tycker jag inte är ok. Ska man ta risker så ska det ju bara drabba en själv om det går fel. Själv är jag extremt rädd för vattenskador, läckage och mögel så jag har helst både hängslen och livrem... Men duschkabin med slutet system tycker jag verkar mycket säkrare än t.ex. kakel och klinkers där man inte har en chans att se om det blir skador någonstans.

Om man har vatten på i de där slangarna och inte är hemma borde försäkringen inte heller täcka. Undra om de gör det...
Deras försäkring fixade det. Elen till byggfläktarna gick på över 20 000:-, sen ny ytbeläggning tror både på övervåning och nedervåning... Lär gått på endel. Så fick de väl betala självrisk också, men det är ju betydligt mindre än den totala kostnaden. De hade inte golvbrunn och använde huset som sommarstuga.

Broberg

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 30 okt-11 kl 19:50 »
Jo bor man i flerfamiljshus kan det ju drabba andra och det tycker jag inte är ok. Ska man ta risker så ska det ju bara drabba en själv om det går fel. Själv är jag extremt rädd för vattenskador, läckage och mögel så jag har helst både hängslen och livrem... Men duschkabin med slutet system tycker jag verkar mycket säkrare än t.ex. kakel och klinkers där man inte har en chans att se om det blir skador någonstans.
Deras försäkring fixade det. Elen till byggfläktarna gick på över 20 000:-, sen ny ytbeläggning tror både på övervåning och nedervåning... Lär gått på endel. Så fick de väl betala självrisk också, men det är ju betydligt mindre än den totala kostnaden. De hade inte golvbrunn och använde huset som sommarstuga.

Inte undra på att försäkringarna är dyra.

malarmaster

• Småland
« Svar #27 skrivet: 30 okt-11 kl 20:09 »
Inte undra på att försäkringarna är dyra.
det här hände för många år sedan i växjötrakten: ett jättestort akvarium sprack,parkettgolv o lite till gick åt h-e.försäkringsbolaget betalade.en fredag förklarades arbetet färdigt.måndag ringer ägaren,mitt stora akvarium gick sönder när jag fyllde det........
ett annat fall i älmhult.husägaren hade fått problem med sitt 70-talshus. syllarna var uppruttna pga att de låg direkt på betongplattan utan mellanlägg. ett företag anlitades för att byta dem. under arbetet sågades ett vattenrör av,ingen katastrof,rörmokare tillkallades för att laga röret.men han ville inte byta röret utan lödde bara ihop skadan.företaget lät sig nöja. arbetet gjordes klart o nya golv,tapeter m.m fixades färdigt. 2 dagar efter att arbetet slutförts vaknar husägaren av ett väsande mitt i natten,inget konstigt hittas förutom det lite dova väsande ljudet,somnar igen o vaknar framåt morgonen av att madrassen är våt. 2 dm vatten i hela bottenvåningen,lödningen höll inte..... här var 3 försäkringbolag inblandade,vems var felet? tog 3 månader att reda upp,under tiden fick husägaren bo på övervåningen,IGEN.

tro katten att premierna är höga.  Ulf

chara

• Uppland
« Svar #28 skrivet: 31 okt-11 kl 06:19 »
Hej Ulf!

Vi tänkte ta bort hela golvet fram tills undergolvet eller jorden, får se hur det ser ut där nere och bygga upp ordentligt, inkl ny golvbrunn, men finish skall en hantverkare utföra. I köket gjorde jag det själv, det var rätt enkelt med stora kakel, men i badrummet vågar jag det icke.

Tusen tack för alla tips, vägg och tak är nu färdig planerad - golv säkert snart det med!

Dela detta:

* Inloggade just nu

276 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser