Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varför hönsskötsel är min favorithobby - ett litet kåseri  (läst 3540 gånger)

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
Tjusningen med hönsskötsel kan summeras i två ord - variation och balans.

Vi börjar med variationen. En hönsskötare måste vara både arkitekt och ingenjör, när hen ska designa ett hönshus som är varmt, torrt, dragfritt, välventilerat och lättstädat. För att skapa en bra hönsgård bör man helst ha lite av landskapsarkitekt och trädgårdsmästare i sig, och för att sedan uppföra dessa båda saker måste man vara byggnadsarbetare. För att veta hur hönsen ska ha det krävs ett visst mått av zoologiska kunskaper, och att vara veterinär är inte heller dumt, så man vet hur man ska göra när hönsen blir sjuka. När man mockar hos hönsen utför man en städares uppgifter. Slutligen ger hönsskötsel möjlighet att vara intellektuell snobb, när man fördjupar sig i olika raser och deras egenskaper.

Låt oss nu gå över till det här med balans. Hönsskötsel är precis lagom, på väldigt många områden. Det är lagom jobbigt att bygga ett hönshus; allt måste inte vara så perfekt som när man bygger en människoboning, då höns knappast bryr sig om det är snett och vint och inte har samma krav på värme som oss. Samtidigt behöver man vara mer noggrann än om man t ex bygger ett skjul att förvara ved i. Hönsen själva kräver precis lagom mycket skötsel; det räcker med att man tittar till dem 1-2 ggr/dag och ger dem ny mat och nytt vatten, och kanske rengör bajsbrädorna. De är inte som krukväxter, som behöver så lite skötsel att de är tråkiga, men samtidgt inte så jobbiga som hundar, som kräver rastning flera gånger om dagen.

Även själva hönorna är lagom på många vis. De är inte så tystlåtna och tråkiga som reptiler, men inte högljudda så man får ont i öronen, som papegojor. De är inte totalt ointresserade av en, som hamstrar, men inte påträngande jobbiga, som hundar. De kräver inte fysisk kontakt, utan vill snarare helst inte bli vidrörda. De går dessutom att dressera till viss del, om man skulle vilja det.

Hönsskötsel kräver lagom mycket fysisk aktivitet. Att ägna fem minuter på morgonen åt att byta vatten, fylla på med mat och rensa bajsbrädor är precis lagom mycket för att man ska piggna till. Man blir inte fysiskt utmattad, som av idrott, eller förslöad, som av datorspelande.

Kort sagt är hönsskötsel tillräckligt svårt för att det ska vara utmanande och stimulerande, men inte så svårt så att det blir jobbigt!
« Senast ändrad: 20 mar-12 kl 21:38 av Armand »
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

FM

• Skåne
SV: Varför hönsskötsel är min favorithobby - ett litet kåseri
« Svar #1 skrivet: 20 mar-12 kl 16:28 »
Tummen upp!
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

Tösen

• Småland
« Svar #2 skrivet: 20 mar-12 kl 16:33 »
 :D
Det blir vad du gör det till!

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #3 skrivet: 20 mar-12 kl 17:04 »
Härlig beskrivning av hönshållning. Den skulle man gott kunna använda för att marknadsföra hushållshöns. ;)
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #4 skrivet: 20 mar-12 kl 18:59 »
Trycker på stor gilla knapp  ;D ;D ;D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Argona

• Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #5 skrivet: 20 mar-12 kl 19:02 »
Jag trycker också på stora gilla-knappen!
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #6 skrivet: 20 mar-12 kl 21:11 »
Tack!  :D
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

karsan

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 20 mar-12 kl 21:14 »
mitt i prick!

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #8 skrivet: 20 mar-12 kl 21:38 »
Jag gick in och rättade ett litet stavfel.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #9 skrivet: 20 mar-12 kl 21:48 »
Mitt i prick Armand! Bra skrivet  ;D
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Neinor

• Since I am dead I can take of my head
    • Västmanland
    • Dissolve
« Svar #10 skrivet: 20 mar-12 kl 21:48 »
Jättebra, helt rätt ;D
Does this hairspray make me look fat?
www.dissolve.blogg.se

Pullarius

• Uppland
« Svar #11 skrivet: 20 mar-12 kl 22:09 »
Strålande kåseri Armand. Gjorde mig glad att läsa.

Kul att jag inte är ensam om att tänka på att när jag har en höna i knäet inne på te, så är det faktiskt en dinosaurie som tigger pepparkaka. Dinosaurierna dog ut för 80 miljoner år sedan---jo morsning!
Bor efter att jag gått i pension i en om och tillbygd sommarstuga nära Rasbokil i Uppland med Hedemorahöns

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #12 skrivet: 20 mar-12 kl 22:35 »
Var det någon som lade märke till att jag skrev "hen" här?

En hönsskötare måste vara både arkitekt och ingenjör, när hen ska designa ett hönshus som är varmt, torrt, dragfritt, välventilerat och lättstädat.

Jag har börjat skriva hen istället för han/hon, då jag tycker det är smidigare. Och "hen" passar väl extra bra för en hönsskötare...  :P ::)

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #13 skrivet: 20 mar-12 kl 22:38 »
Jo, jag reagerade på det...  ::)
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Pullarius

• Uppland
« Svar #14 skrivet: 20 mar-12 kl 22:56 »
Hen kan vara roligt som en ordlek i hönssammanhang men är en genuspolitisk uppfinning som man nog inte skall köra ner i halsen på  människor som inte lever i den politiska världen. Gör mig illa berörd.
Bor efter att jag gått i pension i en om och tillbygd sommarstuga nära Rasbokil i Uppland med Hedemorahöns

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #15 skrivet: 20 mar-12 kl 23:03 »
Hen kan vara roligt som en ordlek i hönssammanhang men är en genuspolitisk uppfinning som man nog inte skall köra ner i halsen på  människor som inte lever i den politiska världen. Gör mig illa berörd.

Varför får jag inte "köra ner" den "i halsen på människor" och varför blir du illa berörd?

Pullarius

• Uppland
« Svar #16 skrivet: 20 mar-12 kl 23:09 »
Självklart för du skriva hen. Jag bara tog mig friheten att säga att ordet är lite för modernt för mig.

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #17 skrivet: 20 mar-12 kl 23:19 »
Varför får jag inte "köra ner" den "i halsen på människor" och varför blir du illa berörd?

Ska något liknande användas så ska finskans /finlandssvenskans HÄN användas. Därför att Finland och Sverige har varit samma land från tidig medeltid fram till början av 1800-talet. HEN låter bara tramsigt och ett försök till att vara politiskt korrekt.
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #18 skrivet: 20 mar-12 kl 23:28 »
Ska något liknande användas så ska finskans /finlandssvenskans HÄN användas. Därför att Finland och Sverige har varit samma land från tidig medeltid fram till början av 1800-talet. HEN låter bara tramsigt och ett försök till att vara politiskt korrekt.

Jag har bara läst hän i en tidningsartikel en gång, och tycker det ser minst lika löjligt ut som hen. I mitt fall är inte användandet av hen ett försök att vara politiskt korrekt. Hän finns redan på svenskan, i en helt annan betydelse, som det kan bli misstaget för. Till sist har hen den finurliga fördelen att det kan ses som en blandning av han/hon och den.

Dela detta:

* Inloggade just nu

339 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser