Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kamin i byggbod  (läst 9889 gånger)

malungen

SV: kamin i byggbod
« Svar #20 skrivet: 03 apr-13 kl 23:14 »
Är det inte något med att man får stanna med sin vagn i någon vecka,  ungefär som camping. Sedan övergår det i något som mer liknar bygge av hus.
Husbil ska vara mer som att ha en bil stående.
Här var det en som parkerade en buss nära en strand och byggde utedass. Det gick inte för sig och jag minns att strandskyddet var främsta orsaken.
Bor på landet, djur och träd i överflöd.
Mål 1: Bli skuldfri
Mål 2: Producera el och värme med något från skogen. Mål 3:  Driva bilen med något eget skogsbränsle.

Rödskägg

• Småland
« Svar #21 skrivet: 04 apr-13 kl 07:38 »
Sjaunja,

Du har väl den utanför detaljeplanelagt och då räknas den som möjligen som komplementbyggnad eller ekonomibyggnad men det har fortfarande inte med hjulen att göra.
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

Skogsola

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 04 apr-13 kl 11:05 »
 Om inte annat så går det ju att flytta runt den lite så ingen hinner störa sig på den.

Inga-Karin E

• Halland
« Svar #23 skrivet: 04 apr-13 kl 22:26 »
Tack för alla svar, intressant! För mig gäller inte frågorna bygglov och så, det har jag koll på, utan det här med vad man ska tänka på om man vill sätta in en liten kamin. Jag har sett små fina rostiga kaminer på Blocket,  billiga och t o m med en platta som man kunde koka något på, men jag vet inte vad man ska göra med en sån och hur man vet att den är hel och ok. Någon skrev om att man måste tänka särskilt på in-luften i ett hus som bara är 24 kvadratmeter, hur är det med den saken? Jag vet inte heller vad en byggbod egentligen är gjord av, hur det är med reglar och så, om man kan ta hål i väggen hur som helst (jag är nog också inne på att ha skorstenen att gå ut genom väggen). Fler som har erfarenheter av detta :)???

Gottfrid

• -
« Svar #24 skrivet: 05 apr-13 kl 19:34 »
Om du tar en blocket kamin.Kolla så inga sprickor finns,är det eldfast tegel i som är dåligt går det att byta.Ta ett rostfritt rör med en inner diameter på ca130 mm.isolera med två lager rockwool med skarvarna förskjuten. Utan på det kan du dra på ett spirorör eller klä in med valsad tunnplåt.Ta upp ett hål i väggen som ger 10 cm fritt utrymme mellan isoleringen och väggen.I hålet gör du lämpligen en ram med gips eller minnerit.Sätt en täck plåt på utsidan väggen å i med mera isolering ,på med täckplåt på insidan.Staga upp skorsten mot väggen.Om kaminen står nära brännbar vägg så sätt upp en plåt med med distanser bakom så du får en luft spallt.Du kan kapa rörbitar som du placerar mellan väggen och plåten som du sedermera drar skruvarna igenom.Sen en plåt framför kamin ifall det ramlar ut glöd på golvet.En dosfräs genom väggen och i med en ventil vid golvet för till luft. Frågor på de ?   ;)

Skogsola

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 05 apr-13 kl 21:01 »
 De där små plåtkaminerna som heter "Laxen" är inte värst dyra nya. Enkla plåtlådor.

Mustapeikko

• vänemöinen,gandalf,snusmumriken och jag
    • Norrbotten
« Svar #26 skrivet: 06 apr-13 kl 09:03 »
skulle förvåna mig om du har fel sjaunja.... tror inte du behöver bygglov för en vagn pga det är en vagn som du kan flytta...vet att många uppe vid en attraktiv sjö i lappland byggde lite överdimensionerade arkar(på medar) för att just kringgå bygglovslagen.

Huggorm

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 06 apr-13 kl 13:18 »
skulle förvåna mig om du har fel sjaunja.... tror inte du behöver bygglov för en vagn pga det är en vagn som du kan flytta...vet att många uppe vid en attraktiv sjö i lappland byggde lite överdimensionerade arkar(på medar) för att just kringgå bygglovslagen.
Du får läsa på reglerna. Att man sätter på hjul hjälper inte om man inte verkligen ämnar flytta vagnen. Men det kräver ju att någon anmäler en för att man skall åka dit på det.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #28 skrivet: 06 apr-13 kl 17:47 »
Du får läsa på reglerna. Att man sätter på hjul hjälper inte om man inte verkligen ämnar flytta vagnen. Men det kräver ju att någon anmäler en för att man skall åka dit på det.

Jo så är det nog. T o m en vedhög kan kräva bygglov i vissa fall, t. ex. om den inte omsätts utan är ett "upplag".
 Hur det sen fungerar i praktiken är en annan sak. Är det ingen som störs av röken så lär inget hända. Och är det inte boden bygglovspliktig så kan man givetvis inte söka bygglov på eldstaden.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Huggorm

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 06 apr-13 kl 17:51 »
Och är det inte boden bygglovspliktig så kan man givetvis inte söka bygglov på eldstaden.
Det där är intressant. Behöver man inte söka bygglov om man sätter in eldstad i sin gillestuga? Eller ekonomibyggnad om man har lantbruksfastighet?

kamel

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 06 apr-13 kl 18:03 »
lite OT men angående bygglov för saker på hjul...

http://www.sydsvenskan.se/sverige/bygglov-kravs-for-polishusvagn/

"– Man hade fått lov att sätta upp ett förråd men så fort det används som bostad krävs bygglov, säger byggnadsinspektör Roger Lilja till Helsingborgs Dagblad.

Grunden till bygglovsansökningen från polisen ska vara att en privatperson hörde av sig till kommunen och berättade att husvagnen saknade bygglov.

Husvagnen ska ha stått på konstnärens tomt i omkring ett år. Det missade bygglovet skulle kunna innebära en straffavgift. Men det är inte säkert."

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #31 skrivet: 06 apr-13 kl 18:09 »
Det där är intressant. Behöver man inte söka bygglov om man sätter in eldstad i sin gillestuga? Eller ekonomibyggnad om man har lantbruksfastighet?
Intressant! Det tänkte jag inte på. Kan byggnaden (tillbehör till fastighet) bli bygglovspliktig i o m att en eldstad installeras? Kan ju bero på om användningssätet ändrats!
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

bua

« Svar #32 skrivet: 06 apr-13 kl 18:29 »
Oavsett bygglov så måste en eldstadsinstallation godkännas av sotarmästare (om inte reglerna ändrats sen 90-talet).

Mustapeikko

• vänemöinen,gandalf,snusmumriken och jag
    • Norrbotten
« Svar #33 skrivet: 06 apr-13 kl 20:12 »
om jag inte ämnar flytta den? men vem ska bevisa att man inte ämnar göra det...? visst om man skriker ut från hustaket - jag ska inte flytta vagnen... men nu var det ju ett förslag för att kringgå lagen...och det kan man ju faktiskt genom att säga om någon frågar att du flyttar på den...eller att du faktiskt flyttar på den då o då...så handlar ju inte om att jag ska läsa på lagarna utan att man faktiskt kan kringgå dom

Inga-Karin E

• Halland
« Svar #34 skrivet: 29 apr-13 kl 09:02 »
Tack allihop! Jättebra råd och tips. Det jag undrar över är mest det som har med brandsäkerhet att göra, hur mycket av det man kan våga göra själv och ändå vara helt säker... Jag har haft två bränder i huset där jag bor, så detta är verkligen något jag tar på allvar. (Det gjorde jag så klart  innan bränderna också, men det kan ju hända saker ändå som man inte kan påverka. Destu viktigare att man inte bygger in onödiga risker!)

Sjaunja

• -
« Svar #35 skrivet: 29 apr-13 kl 09:20 »
Du behöver bara vara "normalhändig" för att göra det själv. Normalhändig och noggrann. Finns lättbegripliga ritningar på bibblan.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #36 skrivet: 29 apr-13 kl 10:12 »
Man skall inte vara överdrivet orolig för eldstäder, men det är bra med hängslen och svångrem ifall det osannolika inträffar. Tror inte du behöver få godkännt av sotaren om du har kamin i en flyttbar barack, men har du bra kontakt med honom så är det alltid bra att få råd.

Tilluft behöver du givetvis mer av än om du inte eldar, men det ger sig. Det otäcka är när man sätter in gasolkaminer utan utlopp för rökgaserna.

En sak som kan vara bra att tänka på är att det blir rätt kort skorsten, och om du ställer upp kojan där det finns risk för gräsbrand eller att det tar sig i något annat lättantänt så bör du se upp med gnistregn. Gnistskydd på skorsten eller bara sådan ved som inte skvätter, eller både och.

Sjaunja

• -
« Svar #37 skrivet: 29 apr-13 kl 11:07 »
Jag har en "skorstensförlängare" som jag trär på då jag transporterat vagnen klart. Draget blir bättre och jag slipper att röken rasar ner kring vagnen och sotar ner fasaden :)

MarcusRhia

• Gästrikland
« Svar #38 skrivet: 06 maj-13 kl 00:07 »
Jag har köpt en byggbarack som jag ska ha till lite av varje. Det skulle vara mysigt om man bara kunde hålla frostfritt med elvärmen och så sätta in någon form av kamin att elda med när man är där. Jag skulle vilja köpa en begagnad kamin t ex på Blocket, men vad ska man tänka på, när det gäller brandsäkerhet mm. Det blir ju inte tal om någon murstock utan det får bli rör ut. Vad ska man tänka på? Hur kan man placera en kamin säkert? Vad måste man vara medveten om när man köper begagnad kamin, tex i gjutjärn? Tacksam för tankar kring detta!

Normalt vid installationer av eldstäder skall en bygganmälan (inte samma sak som bygglov) göras! Riktlinjer för detta finns normalt på din kommuns hemsida.

Om allt är i sin ordning får du ett startbesked av din kommun. Installation sker, sotare kontrollerar att den skett i enlighet med vad du skickat in till kommunen och därefter erhålls slutbesked.

Regler för kaminer finns i Boverkets byggregler och det enda krav för utsläpp som anges är följande:
"Från kaminer, spisinsatser och dylikt, får utsläppet av koloxid (CO) uppgå till högst 0,3 volymprocent vid 13 % O2"

Gamla kaminer, eller moderna kaminer som eldas fel, klarar inte dessa krav. I realitetet ses det ganska ofta mellan fingrarna på detta, särskilt avseende äldre eldstäder. En modern eldstad med 0,31 volymprocent kan underkännas samtidigt som en kamin från 1850 kan godkännas, eller för den delen en öppen spis med verkningsgrad på 5%...eller majbrasan...

Som jag ser det får kommuner INTE komma med egna krav då det sätter hela den fria rörligheten i EU ur spel. Men jag vet att många försöker, men också att många fått "backning" då de t.ex. krävt särskilda svenska märkningar.

Inga avståndregler finns, däremot rekommendationer för respektive kamin. Dessa rekommendationer kommer från tillverkarna och syftar till att garanterat klara den regel som finns, nämligen max 85 grader på brännbart material.

En gjutjärnskamin blir väldigt het vid drift och måste därför placeras tämligen långt ut i rummet om inte värmesänkande åtgärder görs. En sådan åtgärd kan vara att sätta in en brandskyddsskiva bakom kaminen (på den brännbara väggen).

Samma temperaturregel gäller för skorsten. Genomföringen är det känsliga. Det som rekommenderas normalt är isolerad modulskorsten. Är du beredd på att göra egen lösning så prata med sotaren och jämför priset på din egen tid, isoleringsmattor, rökrör osv på de billigaste färdiga skorstenarna. Oisolerade rör får normalt inte dras genom vägg och ut och det finns flera nackdelar med att ha oisolerade rör utomhus.

Dela detta:

* Inloggade just nu

152 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser