Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kamin i byggbod  (läst 9891 gånger)

Inga-Karin E

• Halland
kamin i byggbod
« skrivet: 20 mar-13 kl 22:10 »
Jag har köpt en byggbarack som jag ska ha till lite av varje. Det skulle vara mysigt om man bara kunde hålla frostfritt med elvärmen och så sätta in någon form av kamin att elda med när man är där. Jag skulle vilja köpa en begagnad kamin t ex på Blocket, men vad ska man tänka på, när det gäller brandsäkerhet mm. Det blir ju inte tal om någon murstock utan det får bli rör ut. Vad ska man tänka på? Hur kan man placera en kamin säkert? Vad måste man vara medveten om när man köper begagnad kamin, tex i gjutjärn? Tacksam för tankar kring detta!

kurt

SV: kamin i byggbod
« Svar #1 skrivet: 21 mar-13 kl 04:28 »
Det är en mycket liten luftvolym i en byggbod, därför är det mycket viktigt med en lågt placerad luftventil, eftersom en kamin konsuerar mycket syre. Sedan skall det vara tillräckligt långt  kaminrör, och kan man dra det genom taket så är det bättre, även om det kan vara svårare att få det tätt

torbjorn

• Medelpad
« Svar #2 skrivet: 21 mar-13 kl 07:12 »
Tänk också på att vissa kommuner ställer krav på att eldstäder som t ex kaminer ska vara miljögodkända på ett eller annat sätt. Ibland finns inga krav alls, ibland gäller de i hela kommunen och ibland bara i områden med detaljplan. Det kan vara lämpligt att studera sin kommuns hemsida och diskutera saken med sotaren i förväg.
Köper du en någotsånär modern kamin (tillverkad på 70-talet eller senare) så ska det finnas installationsanvisningar från tillverkaren med rekommendationer om minsta avstånd till brännbart material etc. Även om papperen skulle ha kommit bort så finns det ofta någon som har scannat dem och lagt ut dem på nätet så de går att googla fram.

Inga-Karin E

• Halland
« Svar #3 skrivet: 22 mar-13 kl 20:50 »
Tack för era svar! Jag skulle vilja ha en riktigt gammal kamin, jag får fråga sotaren. Och någon på kommunen... Är det fler som har erfarenheter av detta? Ibland ser man ju riktigt små jaktstugor med kamin, min bod är 20-24kvadratmeter, så den är ju ändå inte så liten, men det är klart att man måste ha in syre så det räcker på något vis...

Gottfrid

• -
« Svar #4 skrivet: 22 mar-13 kl 21:25 »
Till en vanlig kamin finns färdiga skorstenar att köpa,typ NVI.Som är färdig isolerade,och den behöver inte va så fruktansvärt hög. Sen som sagt brukar Sotare vara duktiga på diverse lösningar,det är ju dom som ska godkänna det hela då det är klart.Glöm inte att ta kontakt med Kommun INNAN du börjar! Så du får klar tecken.

Skogsola

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 30 mar-13 kl 07:29 »
  Hur nära annan bebyggelse är du? Sådana där projekt brukar gå smidigare utan kommunal tillsyn.

Sjaunja

• -
« Svar #6 skrivet: 30 mar-13 kl 07:45 »
Sen som sagt brukar Sotare vara duktiga på diverse lösningar,det är ju dom som ska godkänna det hela då det är klart.Glöm inte att ta kontakt med Kommun INNAN du börjar! Så du får klar tecken.

Vad är det för klartecken man bör ha? Då jag byggde min vagn gjorde jag bara som jag ville.

Gottfrid

• -
« Svar #7 skrivet: 02 apr-13 kl 22:28 »
Ifall boden ska stå uppställd så räknas det typ som friggebod eller nått.Och det har kommit lite nya regler om att sätta in kaminer i   hus å så.Skall anmälas till Kommun .

Mustapeikko

• vänemöinen,gandalf,snusmumriken och jag
    • Norrbotten
« Svar #8 skrivet: 02 apr-13 kl 22:37 »
helt ärligt tror jag ingen från kommunen kommer gå runt o rota i din byggbod o kolla eventuella installationer...så kanske inte behöver kolla så mycket (verkar vara ett vanligt råd här på forumet att vara kommuner o instanser till lags)...av egen erfarenhet känns det som man kommer undan med mycket genom att inte fråga.

men har själv ett litet krypin som jag värmer upp med kamin...den bör ju stå säkert och inte för nära något brandfarligt...jag gjorde hål i taket runt röret och placerade en gammal kakburk i taköppningen som röret går igenom...i kakburken satte jag isolering...funkar fint...har inte brunnit inne ännu. även om en liten kamin räcker till det utrymmet du har så kan ju ett alternativ vara en vedeldadspis..då det är trevligt o kunna laga mat samtidigt som man eldar.

torbjorn

• Medelpad
« Svar #9 skrivet: 03 apr-13 kl 17:59 »
Vare sig man vill ta kontakt med kommunen eller inte så kan man åtminstone kolla på kommunens hemsida för att ta reda på vilka regler som gäller just där man bor eller ska ha baracken. Det kommunala självstyret gör ju att regelverken ser helt olika ut på olika orter i Sverige, vad som är sant på ett ställe kanske inte alls stämmer i grannkommunen.

Det värsta man kan råka ut för är väl risken att bli anmäld av någon gnällig granne.

Huggorm

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 03 apr-13 kl 18:14 »
Min stuga är ju ungefär lika stor som en byggbarack, och jag värmer den med den minsta kamin jag kunde få tag på. Jag drog röret ut genom väggen bak kaminen. Jag tog lecablock, de är ju så breda att de passar hyfsat mellan reglarna. Tre på höjden med hålet genom den i mitten då, så blev det cirka 55x60cm. Mellan röret och stenen petade jag in isolering så det blev tätt men ändå kunde röra sig. Ingen brandrisk alls och enkelt att fixa själv. Jag förlorar förstås lite värme på att skorstenen går ute i fria luften men det spelar ingen roll i en så liten bostad, det blir varmt nog ändå. Man bör absolut undvika att göra hål genom taket eftersom det ger större risk för vattenläckage i framtiden.

Sjaunja

• -
« Svar #11 skrivet: 03 apr-13 kl 18:52 »
Jag resonerade precis likadant då jag byggde vagnen. Taket var jag rädd om. Fiffigt med lecablock! Här blev det både svångrem och hängslen pga brandfobi. Mineritskivor och supersafe väggenomgång.

Gottfrid

• -
« Svar #12 skrivet: 03 apr-13 kl 21:15 »
Klart att man inte måste fråga om lov för ett svartbygge.Men tyvärr finns det folk som inte har annat å göra än å lägga sig i det dom har som minst med att göra. Så byggnadsnämden får snart in förfrågan om grannen har sina papper i ordning.

Mustapeikko

• Norrbotten
« Svar #13 skrivet: 03 apr-13 kl 21:29 »
kan ju ställa byggboden på jul...borde man undkomma många bestämmelser

vindensbonig

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 03 apr-13 kl 21:34 »
Gör nog inte så mycket nytta för att undkomma bygglagen men fan så mycket lättare att flytta .

Mustapeikko

• Norrbotten
« Svar #15 skrivet: 03 apr-13 kl 21:38 »
flytta till tornedalen...där får man göra vad man vill

Rödskägg

• Småland
« Svar #16 skrivet: 03 apr-13 kl 21:45 »
Nu frågade ju TS vad man bör tänka på så. Enligt PBL behövs bygganmälan för ny eller väsentligt ändrad eldstad, underlåtenhet härvidlag ger en sanktionsavgift om 0,25 basbelopp Eftersom det är PBL som reglerar avgifterna och kommunerna inte får ändra dess anger jag vad som gäller Västerviks kommun som jag känner till bäst (tolka detta som ni vill). Skulle däremot byggnadens yttre ändras väsentligt genom exempelvis en utvändig skorsten kan bygglov krävas, sanktionsavgiften är i detta fall 0,5 pbb.
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

Sjaunja

• -
« Svar #17 skrivet: 03 apr-13 kl 21:55 »
En vagn på hjul behöver inte bygglov. Att bygga eller ändra en eldstad i sin vagn kräver ingen bygganmälan.Det är ett fritt och skönt boende. Jag hyr mark av en bonde och det är mycket bra. Mitt boende är ca 1 mil från Umeå. Skulle förvåna mig om det är bara här det är så enkelt.....

Rödskägg

• Småland
« Svar #18 skrivet: 03 apr-13 kl 22:00 »
Ledsen att behöva säga detta ännu en gång:

Hjulen har inget med bygglovets vara eller inte att göra.

Med detta sagt kan man också konstatera att man kan bygga/ställa upp i princip hur och/eller vad man vill så länge man är sams med ev. grannar.

"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

Sjaunja

• -
« Svar #19 skrivet: 03 apr-13 kl 22:38 »
Jag känner inte igen det du skriver. Det är drygt 10 år sedan jag kollade dessa saker men kan reglerna ha ändrats så totalt på den tiden? Låter konstigt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

162 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser