Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur lösa dass i tillfälligt boende?  (läst 7450 gånger)

Katharina

• Gäst
Hur lösa dass i tillfälligt boende?
« skrivet: 10 sep-06 kl 21:46 »
I november kommer jag med make och vår tvååring bo i en kolonistuga utan vatten och utan toa. Vi vill väldigt gärna bo där. Det finns en sådan "port a potti" men det finns ingenstans i området att tömma den. Vi har heller inte möjlighet till bil som kan ta med och tömma. Hur löser vi toaproblemet?

vattuvarg

• Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
Re:Hur lösa dass i tillfälligt boende?
« Svar #1 skrivet: 13 sep-06 kl 08:48 »
Det diskuterades inomhustoa under ämnet Torrdass inne, vilken sort? här på forumet. Jag tipsade själv om en lösning som publicerats av duckworks (baserad på boken om "humanure").

Frågan är bara om det verkligen inte finns något sätt för er att göra er av med "produkterna". Ni vill antagligen inte lagra det i huset. Lösningen från duckworks använder sig av hinkar som då kan fraktas till annat ställe för tömning. Men oavsett vilken lösning man använder sig av så måste just fraktproblemet lösas förr eller senare, oberoende av gödselbehållarens storlek. Vad har ni för alternativ?

Jag har bara hittat en lösning utan fraktproblem och det är att använda sig av en treebog. Men att anlägga en sådan kräver längre framförhållning än vad ni har, och antagligen behövs tillstånd och så'nt också.
« Senast ändrad: 13 sep-06 kl 17:02 av vattuvarg »
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

Ylwa

« Svar #2 skrivet: 13 sep-06 kl 09:26 »
Jag vet inte riktigt vad det är för toa ni har men om den är vattenspolande/ej urinsorterande utan någon slags uppvärmning som gör att saker avdunstar så är det ju inge kul att ta hand om själv. Om det hela är torrt så kan ni ju kompostera eller alternativt gräva ner. Om ni gräver ner så gör det gärna i närheten av buskar eller andra fleråriga växter och gärna på våren/sommaren då växterna kan ta upp näringen. Är lite osäker på om det är lagligt att gräva ner, har hört både och.. tror att det är det. Se till så att ni inte gräver ner alltför nära brunnen bara och kanske på natten när grannarna sover.  ;) Om ni ska kompostera så är det bra att ha någon typ av isolerad kompost eftersom temperaturen då blir högre och eventuella otrevliga bakterier dör fortare men det beror ju lite på vad ni har tänkt att göra av det sen. För att det ska vara lagligt krävs isolerad kompost. Om ni har urinsorterande dass, vilket jag tycker är det bästa, så kan ni använda urinen i trädgården vilket gör antalet skithinkar att bära ut färre. Jag tycker att det verkar enklast att bygga någon form av utedass men om ni bestämt vill skita inne så går det att bygga enkla urinsorterande torrdass som funkar inne också.

AntiUrban

• Backwoods Home
« Svar #3 skrivet: 11 okt-06 kl 11:12 »
Vi har heller inte möjlighet till bil som kan ta med och tömma. Hur löser vi toaproblemet?

köp en cykelvagn!

Katharina

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 11 okt-06 kl 12:50 »
köp en cykelvagn!

Hur menar du nu?

Katharina

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 11 okt-06 kl 12:55 »
Vi har kommit fram till att det får bli till att kissa på hink och spä ut och hälla på potatislandet. Bajsandet får skke på annan hink och det har jag inte lyckats klura ut vad vi ska göra med. Eftersom det är ett koloniområde som inte är vårt så känns det inte ok att chansa och gräva ner. Tror att flera av de nära grannarna har grävda brunnar dessutom. Får väl åka ut i skogen och gräva ner eller ta det i bil till någon snäll kompis och spola ner.

Vilka problem över lite vanligt skit  ::) ::)

Eulalia

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 11 okt-06 kl 13:30 »
Hur menar du nu?

jag skulle nog inte göra så, du riskerar att hamna i BLÅSVÄDER  ;D

The Humanure handbook gick förut att ladda hem, jag har nån kopia nånstans.
Numera finns den till salu i bokform.
http://www.jenkinspublishing.com/humanure.html

Se speciellt fotogalleriet med alla självbyggen :
http://www.jenkinspublishing.com/toilets.html

och här är manualen om du vill bygga en egen enkel hink-toa.
http://www.jenkinspublishing.com/downloads/sawdust-toilet.pdf

Jo nu ser jag att första och andra utgåvan av Humanure Handbook går att ladda hem från sidan..
« Senast ändrad: 11 okt-06 kl 13:32 av Eulalia »

Katharina

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 11 okt-06 kl 15:37 »
jag skulle nog inte göra så, du riskerar att hamna i BLÅSVÄDER  ;D

The Humanure handbook gick förut att ladda hem, jag har nån kopia nånstans.
Numera finns den till salu i bokform.
http://www.jenkinspublishing.com/humanure.html

Se speciellt fotogalleriet med alla självbyggen :
http://www.jenkinspublishing.com/toilets.html

och här är manualen om du vill bygga en egen enkel hink-toa.
http://www.jenkinspublishing.com/downloads/sawdust-toilet.pdf

Jo nu ser jag att första och andra utgåvan av Humanure Handbook går att ladda hem från sidan..

Tack, jag ska studera länkarna :-)

Eulalia

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 11 okt-06 kl 16:29 »
jo förresten, en skitsak men:

morsan gjorde ett antal hål i sin utedass-hink, därunder satte hon en stor tratt på ett permanent underlag (så den sitter inte fast i hinken) och i tratten sitter en slang som går till en dunk.
När dunken är fylld späder hon ut med vatten och vattnar i rabatterna.

Hon häller några småkvistiga grenar, lite barr och sågspån längst ner, därefter sågspån blandat med lite jord varteftersom man skiter. Jorden för bakterierna.
« Senast ändrad: 11 okt-06 kl 16:37 av Eulalia »

AntiUrban

• Backwoods Home
« Svar #9 skrivet: 11 okt-06 kl 17:10 »
Hur menar du nu?

kör skiten på cykelvagnen.

Eulalia

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 12 okt-06 kl 10:04 »
AHA var det så du menade..  
jag trodde det var ännu en av dessa kreativa udda lösningarna..ska inte gå in på exakt vad jag såg framför mig..

Nilsdotter

« Svar #11 skrivet: 25 okt-06 kl 17:41 »
Vi har precis också skaffat oss en "port a potti", för att ha medan vi renoverar vårt hus och fram till att vi kommit på en bra permanent toalettlösning. Vi kommer att använda oss av kompostering, dvs bygga en bra latrinkompost. På vätskeförpackningarna till den står det att de tål att komposteras. Dock kanske man inte bör blanda ut den färdiga mullen i matjorden, utan bland andra växter.

sofia på gotland

« Svar #12 skrivet: 26 okt-06 kl 11:47 »
obs obs! människobajs farligt

människobajs, hundbajs och en del annat bajs innehåller magsjukebakterier. Magsjukebakterierna gör sitt jobb där de ska vara, dvs i tarmen, men är i n t e bra att få nån annanstans. De överlever bra i jorden, så att bara kompostera är inte tillrådigt! Jag är dålig på att komma ihåg namn på bakterier, men jag tror att E-hec är en sån där gynnare. Alltså den bakterie som haft kål på ett par småbarn sista åren i Sverige och Norge. Det var nån matförgiftningsskandal nu i somras också när människobajskontaminerad gödsel spridits ut på en åker i västra Sverige. Inte alls bara att gräva ner alltså!

Däremot kan man värma ihjäl dem, det gör min svärmor. Hon har en mulltoa i sommarstugan och när den börjar bli full av fekalier i olika komposteringsstadier trycker hon på en knapp som det står pastörisering på och så värms det hela upp till 80-90 grader under nån tid som inte får vara för kort och sen är det fritt fram att kompostera färdigt utomhus nånstans. Det finns alltså en exakt temperatur som man minst måste upp i och en minimitid den måste hållas för att elakingarne ska dö.

sofia på gotland

« Svar #13 skrivet: 26 okt-06 kl 11:51 »
Kiss är ok, ofarligt att hälla ut, men det kan lukta otrevligt om det blir för mycket på liten yta och många växter tål inte så stark gödsel i outspädd form.

Eulalia

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 26 okt-06 kl 12:05 »
pastöriserad skit, nu har man hört allt!  ;D

berätta mer, det här vill jag gärna veta mer om!
vad är det för apparat hon använder för att värma upp skiten??
« Senast ändrad: 26 okt-06 kl 12:06 av Eulalia »

Ylwa

« Svar #15 skrivet: 09 nov-06 kl 17:02 »
Att värma upp skiten till 80 grader verkar vara energislöseri. Om man komposterar i en isolerad kompost så värmer den sig själv, 55 grader i 7 dagar har jag för mig att det ska vara för att mikroorganismerna ska ge med sig. Det kan vara bra att röra om i komposten ett par gånger eftersom den kanske inte är lika varm i kanterna som i mitten men om man inte tänker lägga den på sina grönsaker så skulle jag inte tro att det är någon fara. Bakterierna blir ju farliga först när vi får dem i oss.

signe

« Svar #16 skrivet: 20 jan-07 kl 16:14 »
I ovan nämnda handbok får man veta allt man behöver för att själv kompostera latrin utan lukt, flugor eller andra besvär för grannar mfl. Sjukdomsbakterier behöver man inte oroa sig för så länge det bara handlar om familjen. Ni smitter ner varandra med ev magsjuka ändå. Men man måste ha tillstånd från kommunen om allt ska gå korrekt till. Det kostar 600:- i min kommun.

minus

• GLAMOUR VALLEY KENNEL
« Svar #17 skrivet: 15 feb-07 kl 15:00 »
hej. läste om ditt problem. När jag och min familj flytta ut på landet hade vi bara ett halv taskigt utedass. Mina 2 tonårs tjejer fick panik och vägra gå in där. Vi skaffa då en campa potti. Min man grävde en stor grop där han tömde den. Det funka bra eftersom det var tillfälligt.....vi fick ha det så i ett halv år.  ;D. Du kan tro man uppskattade en riktig toa så fort man kom hem till någon. V i har aldrig varit så sociala med folk som då.....lycka till
Vad vore livet utan "hus-djur.......väldigt tomt!

Dela detta:

* Inloggade just nu

244 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser