obs obs! människobajs farligt
människobajs, hundbajs och en del annat bajs innehåller magsjukebakterier. Magsjukebakterierna gör sitt jobb där de ska vara, dvs i tarmen, men är i n t e bra att få nån annanstans. De överlever bra i jorden, så att bara kompostera är inte tillrådigt! Jag är dålig på att komma ihåg namn på bakterier, men jag tror att E-hec är en sån där gynnare. Alltså den bakterie som haft kål på ett par småbarn sista åren i Sverige och Norge. Det var nån matförgiftningsskandal nu i somras också när människobajskontaminerad gödsel spridits ut på en åker i västra Sverige. Inte alls bara att gräva ner alltså!
Däremot kan man värma ihjäl dem, det gör min svärmor. Hon har en mulltoa i sommarstugan och när den börjar bli full av fekalier i olika komposteringsstadier trycker hon på en knapp som det står pastörisering på och så värms det hela upp till 80-90 grader under nån tid som inte får vara för kort och sen är det fritt fram att kompostera färdigt utomhus nånstans. Det finns alltså en exakt temperatur som man minst måste upp i och en minimitid den måste hållas för att elakingarne ska dö.