Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad brukar du ha för inne-temp vintertid?  (läst 33820 gånger)

joel123

• Gäst
SV: Vad brukar du ha för inne-temp vintertid?
« Svar #140 skrivet: 19 jan-13 kl 21:23 »
En usel datorfläkt kan utan problem tjuta runt 50 dB  medan en bra fläkt susar i omkring 10-13 dB.  En större fläkt, 120-220 mm, är ofta tystare än en mindre fläkt, 60-90 mm.

Jag har testat, men tycker att mina "tysta" fläktar (runt 35 dB?) ger ett irriterande bakgrundsbrus, har i och för sig gnälliga öron.  Jag bor tyst så allt extra ljud hörs, bor man med högre bakgrundsbrus dränks fläktljudet ganska effektivt.

Om man inte störs av ljudet från en dator som är igång så lär inte en av fläktarna från den vara så farligt... tänker på att jag vet många som har datorn på 24/7, själv tycker ja de låter för mkt+ slöseri med el+fått för mig det sliter på datorn

Huggorm

• Gäst
« Svar #141 skrivet: 19 jan-13 kl 21:27 »
En usel datorfläkt kan utan problem tjuta runt 50 dB  medan en bra fläkt susar i omkring 10-13 dB.  En större fläkt, 120-220 mm, är ofta tystare än en mindre fläkt, 60-90 mm.

Jag har testat, men tycker att mina "tysta" fläktar (runt 35 dB?) ger ett irriterande bakgrundsbrus, har i och för sig gnälliga öron.  Jag bor tyst så allt extra ljud hörs, bor man med högre bakgrundsbrus dränks fläktljudet ganska effektivt.
Jag är som dig, det är därför jag inte vill ha någon luft-luftvärmepump så som alla andra köper. Usch för konstanta ljud som står och väsnas i bakgrunden. Bättre med kaminens ojämna knastrande, det stressar inte utan ger inre harmoni

torbjorn

• Medelpad
« Svar #142 skrivet: 19 jan-13 kl 21:53 »
Datorfläktar blir mycket tystare om man kör dem på lägre spänning än de egentligen är tänkta för, så de går med lägre varvtal.
Har man ett nätaggregat som lämnar 12 V så kanske man kan seriekoppla två eller tre fläktar. Dock kan en del ha svårt att starta och måste hjälpas igång om man kör dem på mycket låg spänning.

Rent allmänt kan man säga att stora lågvarviga fläktar (120 mm diameter och större) brukar vara tystare än småfläktar.
Ska man plocka ur slaktade datorer så kan man räkna med att hitta fläktar av bättre kvalitet i gamla "märkesdatorer" för kontorsbruk (Dell, Compaq, HP, IBM osv) än i lågprisdatorer av udda märken. Servrar och liknande brukar också ha bra fläktar även om de kanske inte är optimerade för att vara tystgående.
Datorfläktar som man köper på Kjell&co, Conrad, Biltema och liknande ställen brukar som regel vara färdiga för miljöstationen redan innan man har fått hem dem.

En erfarenhet jag har gjort är att billiga datorfläktar inte blir långlivade om man monterar dem med vertikal axel. Lagren är tydligen inte gjorda för att ta upp fläkthjulets tyngd på det sättet.

malungen

« Svar #143 skrivet: 20 jan-13 kl 15:01 »
Just nu, en lördagseftermiddag: ute -10, övervåning 22, nedervåning 22 och 25 i köket. Jag vill ha minst 20 och gärna 23.
Jag kör inte gärna elvärme uatn låter det gå ner när jag är borta eller sover. 1 st 4,5kW elpatron vid flerdagars bortovaro som styrs av 30 graders termostat i tanken och seriekopplad med 12-15 graders rumstermostat. Vid -25 håller den över 10 inne men går 100% av tiden.
Tvåvånings timmerhus ca 125 kvm, återinfört sluten planlösning med dörrar, byggt för onödiga och dåliga fönster. Pressat i isolerskivor ca 2/3 i vissa fönster. Skottat snö mot väggarna. Lägre temperatur i oanvända rum
Endast kökspanna med 500 liter och gör av med 3-4 MWh/år och kanske 20-30 kubik ved. Efter alla åtgärder på huset och en ny kökspanna med 60 grader laddtermostat där jag eldar med öppen ugnslucka börjar jag bli riktigt nöjd med funktionen. Även vid -30 kan jag hålla 20-25 inne om jag eldar.
Bor på landet, djur och träd i överflöd.
Mål 1: Bli skuldfri
Mål 2: Producera el och värme med något från skogen. Mål 3:  Driva bilen med något eget skogsbränsle.

babbage

• Uppland
    • spela-folkmusik
« Svar #144 skrivet: 13 feb-14 kl 21:24 »
Såg att det var en rätt gammal tråd, men efter att pratat med kollegor på jobbet idag som mest är "stadsbor" har jag fått insikten att de flesta har en helt annan syn än mig på vad som är en acceptabel temperatur hemma. Googlade på temperatur  inne hemma och hamnade här. På jobbet och vid andra tillfällen då jag träffar andra nu under vintern så klagar de på hur kallt det är medans jag är klädd i t-shirt och säger att jämfört med hemma så .......

Jag har haft sena kvällar då jag varit iväg och spelat folkmusik efter jobbet både måndag, tisdag och onsdag den här veckan och har därför inte eldat i kakelugnarna. Nu har jag 14 grader på undervåningen och kalla golv. Det stör mig inte så mycket, tar på mig en tjock tröja och kanske en filt när jag sitter i soffan. Jag vet inte om det är så att man vänjer sig eller om det är en skillnad i personlighet på människor som väljer att bo som jag till skillnad från "bekväma" stadsbor?

torbjorn

• Medelpad
« Svar #145 skrivet: 13 feb-14 kl 21:52 »
Jag brukar säga att det inte är några problem alls att ha 12 grader inomhus om man betalar värmen själv. Om värmen däremot ingår i hyran eller betalas med fast pris oavsett hur mycket energi man gör av med, så fryser samma person ihjäl om temperaturen skulle sjunka under 22 grader.

babbage

• Uppland
    • spela-folkmusik
« Svar #146 skrivet: 13 feb-14 kl 22:21 »
Det finns ju flera aspekter på det här. Dels den ekonomiska med att ha en lägre temperatur (elkostnaden), dels vilken värmekapacitet man har kontra husets isolering. Jag befinner mig just nu på den senare delen, ett underdimensionerat bergsvärmesystem. När det är 20 minusgrader eller kallare ute rår det inte att värma upp mer än till 12 grader inomhus med 100% elpatron och två värmefläktar  :o  Jag har fixat skorstenen och ett par kakelugnar som kan trycka upp värmen när jag eldar. Nästa projekt är att renovera vedspisen i köket och därefter ska jag nog försöka se över isoleringen. Det jag är lite rädd för är att om man isolerar ett 1800-tals hus för mycket så blir det problem med fukt i grunden eller att man flyttar daggpunkten på vinden/taket så att det skapar andra problem. Då jag har hyffsade resurser att vara självförsörjande på ved så vill jag nog hellre ha fler eldstäder och elda för kråkorna även om det inte är det mest energieffektiva valet.

Gottfrid

• -
« Svar #147 skrivet: 13 feb-14 kl 23:13 »
Jag tror att eftersom folk är olika så är även tåligheten för kyla olika.Det märker man när det skiljer på folk som har feber.En del är döende vid 38 och en del slö vid 40 grader. Vad det gäller isoleringen tror jag det är en överdriven oro baserad på hus som överisolerats där man ska värma huset med enbart värmepump.En riktig kåk med fungerande eldstäder ventilerar bra.Anledningen till att man inte isolerade mera förut var nog för att det räckte med lite spån,som sen sjönk ihop.Man sparade då in arbete som det fanns tillräckligt av ändå.Jag har isolerat vinden med 40 cm ekofiber men kan då inte se nån antydan till fuktproblem.

Dela detta:

* Inloggade just nu

151 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser