Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varför envisas de med att klämma ihjäl varandra?  (läst 1691 gånger)

CWTCH

• Dalsland
Varför envisas de med att klämma ihjäl varandra?
« skrivet: 25 aug-14 kl 20:52 »
Har min första omgång vaktelkycklingar på uppväxt, de är ca tre veckor nu. Har fått ta bort någon pga helt felställda ben som inte blev bättre och en annan började vrida huvudet åt sidan för att några dagar senare ha  huvudet vinklat bakåt och strax följde benet på motstående sida efter och vips så kunde den inte gå heller. Nu det senaste så har de börjat med en ny märklig idé för att decimera sitt antal - de kväver varandra när de sover! Tror jag, i alla fall går det till så att när jag lyfter på värmetaket för att kolla läget så ligger där en kyckling nedtrampad och nästan platt. Den kan ju så klart ha dött av någon annan orsak och sedan blivit nedtrampad men det verkar märkligt att det det händer flera dagar i följd.  :'(
Vad gör jag för fel? Kan jag ändra på något? Har kycklingarna i en stor plastbalja med ett värmetak, foderbytta och vattenautomat. Har spån i bottnen på baljan, de sölar ner något så kopiöst med vattnet så vill gärna ha något som suger upp lite. Försöker byta ut det spånet som blivit blött varje dag. Alla får gott och väl plats under värmetaket utan att försöka lägga sig på hög. Idéer och tips mottages tacksamt!

tiefkuhlhuhn

• Norrbotten
SV: Varför envisas de med att klämma ihjäl varandra?
« Svar #1 skrivet: 25 aug-14 kl 21:36 »
Vad mater du och hur varmt är det?
Låter i första hand so att den har näringsbrist och fryser i natten, men om temperaturen är bra, kan det vara syrebrist i plastbaljan/värmetak? Har du kanske bild?
Vatten kan du ställa på en tegelsten eller likadan, med 3 veckor är den ju ganska stor ;)

CWTCH

• Dalsland
« Svar #2 skrivet: 25 aug-14 kl 22:17 »
Jag matar med startfoder för kalkoner, mortlar det till pulver. (står att det funkar till vaktlar med) Det är inget lock på baljan utan bara nät över så de borde få luft tycker jag. Kollade tempen för någon dag sedan och då var den lite över 30 nånting. Värmetaket står lite snett och de ligger helst under den delen som är högre så jag tog det som att de inte frös men det kanske de gör ändå?
Har en sån här http://www.lantbutiken.se/butik/varmetak-for-kycklingar-som-haller-dem-varma/4829-vattenautomat-som-passar-till-varmetak-for-kycklingar.html som de dricker ur. Hade en upphöjd vanlig vattenautomat först men de grisade ju ner den på ett par minuter. Nu håller sig vattnet rent men de är helt hopplösa på att söla ut det. En droppe vatten i kycklingen och fyra droppar på marken... Hoppas på bättre bordsskick snart. :)

tiefkuhlhuhn

• Norrbotten
« Svar #3 skrivet: 25 aug-14 kl 23:32 »
Maten är bra, :) jag börja blanda i lite kycklingstart med 3 veckor.
Med 3 veckor klarar den sig bra med 20 grader, jag stäng av allt tillskottsvärme i den åldern(i sommaren/höst) och har bara den vanligt "stallvärme" med 10-20 grader.
Ställ man den vattenautomat ovanpå värmetaket? Blir vatten da inte ganska varmt? (med tanke på bakterierkultivering :o )
Om det inte är iskallt kan du tar bort värmetaket. Hur varmt är det vars du har vaktlarna?
Hur se avföring ut? Om det är varmt och fuktigt växer kokzidios ganska furt.
Lykta plasten konstigt?
Har du möjglihet att har vaktlarna i annat bur so att du kan utesluta en sak efter den andra?
Vilken färg har vaktlarna? Renarvig silver? Letalfaktor?

CWTCH

• Dalsland
« Svar #4 skrivet: 27 aug-14 kl 21:26 »
Oj, tar du bort värmen så tidigt? Detta är ju min första omgång så jag har ingen erfarenhet själv men det jag har läst mig till säger att man skall sänka temperaturen med 3 grader per vecka. Jag ligger kanske inte helt optimalt i temperatur men försöker så gott det går. De står i ett rum, tror inte det blir kallare än 15 på nätterna men har lite dålig koll. Värmetaket är bara varmt undertill så jag är inte så orolig för att vattnet skall bli för varmt.

Har märkt att de har växt väldigt olika mycket och att de som är störst är i stort sett helt befjädrade medan vissa har jättelite fjädrar och samtidigt är väldigt små. Jag gissar att de små antingen inte får äta upp maten i fred eller att de stora är där och rycker av dem fjädrarna?  >:D Inte lätt att växa i något av fallen så nu har jag delat upp dem så att de största får gå för sig och de minsta för sig. Får se om det blir lite bättre då.
I går klarade jag mig utan någon ihjältrampad men i dag var det dags igen. Blir så trött... Kanske hjälper det om de största inte kan lägga sig på de minsta, får hoppas det.
Det är tre färger på dem, mörkbrun, honung och vit. De mörka är störst och de vita minst, vet inte om det bara råkade bli så eller om det har med generna att göra.

Dela detta:

* Inloggade just nu

199 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser