Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mobiltelefoner dödar bin  (läst 6367 gånger)

Ulric Eriksson

• Gäst
SV: Mobiltelefoner dödar bin
« Svar #20 skrivet: 05 feb-11 kl 10:11 »
Det här borde var och en kunna testa själv. Köp en telefon för hundra spänn, sätt i ett kontantkort och lägg den under locket på en kupa. Låt den ligga där så länge batteriet håller. För långtidstest, ladda upp telefonen.

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #21 skrivet: 05 feb-11 kl 10:44 »
Alla får fritt tror vad de vill ,....
Det är lite konstig att skylla på att ingen vill bekosta forskning som argument till varför det finns inga konkreta forskningsresultat som visa det resultat de tror på , fast de inte finns vetenskaplig bevis.  ::) ???

CCD är ett stort problem , och det är bra att man forskar och tittar åt alla håll för att hitta lösningen , men att hela tiden ta upp mediala trådar som inte leder någonstans är att sträva bakåt och inte åt det håll som forskning visar att problemet och lösningen finns.  :-[

mvh edward :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #22 skrivet: 05 feb-11 kl 15:13 »
Man har inte någon som helst vetenskapligt belägg för att elallergi existerar då alla försökspersoner som anser sig vara elallergiska falerat i alla tester.
Men vill någon bo ute i skogen med ett stearinljus så bryr jag mig inte om det. Man har däremot påvisat någon typ av depression hos samtliga patienter.
Fallerat?  Hur var det med Pär Segerbäcks åktur genom stan, då?  Det är det enda jag just nu kommer ihåg, men med tanke på hur dåligt försökspersonerna mår, ska man väl inte slösa med sådana test, eller hur?   :o

Depression är ett av många typiska symptom, så det är väl inte så konstigt att man kan konstatera det.

Jag utgår ifrån att Du inte räknar med det löjeväckande försöket med en elöverkänslig person som ombads avgöra om en glödlampa i en väska var tänd eller släckt, fast platsen var ett modernt sjukhus, med massor av olika elektroniska manicker i både det rummet och runt omkring.   ::)

Det riktigt stora vetenskapliga problemet med det här är, att det pågår ett fullskaleexperiment med så gott som hela Sveriges befolkning, utan kontrollgrupp...   ::) :o :P

Om någon utför Ulrics förslag, hoppas jag att det sker med kontrollgrupp, och med alla andra faktorer så väl kontrollerade som möjligt, inklusive att strålningen kan nå flera kupor än den där mobilen ligger.  Skärma av, mät!  Kolla t ex om mobilen kan ringa inne i kupan, i så fall är den inte tillräckligt avskärmad!   :)  ;)  Dokumentera, rapportera!   (:)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #23 skrivet: 05 feb-11 kl 19:16 »
Har jag missförstått hela tråden?  Är detta vad TS refererar till?  Är det allt som har hänt?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #24 skrivet: 06 feb-11 kl 08:03 »
Eftersom bierna är håriga så bildas ett elektrostatiskt laddning när den flyger igenom luften ,
...
Borde inte denna laddning skydda bierna på samma sätt som skyds fältet på en rymd skepp ?
Tyvärr inte är det korta svaret. Vill du ha det långa svaret så är det så här: eletromagnetisk strålning stoppas visserligen av elektriskt ledande material, men inte av elektriskt laddade. Plasma är t.ex. elektriskt ledande, men inte en statisk bipäls. Till råga på allt finns det alltid ett inträngningsljup för strålningen som i samma storleksordning som våglängden med undantag för supraledande material, för dem blir inträngningsdjupet betydligt mindre. Man kan se det som att elektriskt ledande material kortsluter den elektriska delen i den elektromagnetiska strålningen och därmed skapar en spegelbild som gör att strålningen inte kommer in utan studsar tillbaka eller dämpas beroende på hurpass ledande materialet är.

Nässelhäxan - babsan

• Nässlor - naturens gåva
    • -
    • Nässelhäxan
« Svar #25 skrivet: 06 feb-11 kl 10:36 »
Tyvärr inte är det korta svaret. Vill du ha det långa svaret så är det så här: eletromagnetisk strålning stoppas visserligen av elektriskt ledande material, men inte av elektriskt laddade. Plasma är t.ex. elektriskt ledande, men inte en statisk bipäls. Till råga på allt finns det alltid ett inträngningsljup för strålningen som i samma storleksordning som våglängden med undantag för supraledande material, för dem blir inträngningsdjupet betydligt mindre. Man kan se det som att elektriskt ledande material kortsluter den elektriska delen i den elektromagnetiska strålningen och därmed skapar en spegelbild som gör att strålningen inte kommer in utan studsar tillbaka eller dämpas beroende på hurpass ledande materialet är.

Å det där lät så krångligt o invecklat att det bara måste vara sant. Ingen skulle kunna hitta på nåt sånt!  ??? 8) :P

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #26 skrivet: 06 feb-11 kl 14:41 »
 ::) Allt som skrivs , och man hittar på nätet är sant och ska tas som sanning  ::) utan att man behöver fråga sig relevans , ursprung , agenda , trovärdighet , sannolikhet  ::)

Efter bierna landar på ett blomma så är de oskyddat tills de börja flyga igen och lyckas ladda upp skölden igen , men en del av ladningen förs väl över till pollenet , som borde omvandlas till ett skyddsfält som gör att bierna kan studsa , eller surfa hem till kupan på radio vågorna , så de hela är bara till fördel för bierna  :-\ ::) ;D

Man kan undra varför bierna drabbas så hårt av strålning från telefon master som är som tätas ut i fälten och naturen där bierna är som mest aktiva.

USE THE FORCE     mvh edward :P
« Senast ändrad: 06 feb-11 kl 15:03 av Edward. »
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Dela detta:

* Inloggade just nu

361 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser