Frågade här på forumet om ruvvilliga raser. Då jag har Lohman brun, Australorp, Isbar och en Blomme som jag inte trodde var ruvvilliga raser. Hela dagen idag har min gråa Australorp legat "platt" och var skitsur på mig när jag skulle ta in ägg från de andra redena och hon brukar inte bry sig ett dugg. Tiden får utvisa vad hon tänkt sig.
Om det nu är så att hon är "sur", vad skulle ni satsa på? Lite tips från erfarna. Tuppen är Isbar, svart med guldskimmer i sadeln och mer grå/silver på hals/nacke, jätte trevlig. Isbarhönorna är unga, den svarta har värpt i nån vecka, den spättade har nyss startat och den blå har inte börjat än. Blommen är jag osäker på. Både den svarta och grå Australorp värper, även Lohman hönsen.
Ska jag satsa på renrasigt? har 6st ägg, tyvärr så har jag såld endel under helgen. Eller ska hon få ruva på "allt möjligt"?
Enda intresset jag har för hönsen är att få ägg och mycket trevligt sällskap, vore kul att se vad det blir med lite blandningar, men ändå är jag lite renrasfreak.