Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gick kanske fortare än vad jag trodde...  (läst 2915 gånger)

Smali

• Värmland
Gick kanske fortare än vad jag trodde...
« skrivet: 15 feb-11 kl 17:07 »
Frågade här på forumet om ruvvilliga raser. Då jag har Lohman brun, Australorp, Isbar och en Blomme som jag inte trodde var ruvvilliga raser. Hela dagen idag har min  gråa Australorp legat "platt" och var skitsur på mig när jag skulle ta in ägg från de andra redena och hon brukar inte bry sig ett dugg. Tiden får utvisa vad hon tänkt sig.

Om det nu är så att hon är "sur", vad skulle ni satsa på? Lite tips från erfarna. Tuppen är Isbar, svart med guldskimmer i sadeln och mer grå/silver på hals/nacke, jätte trevlig. Isbarhönorna är unga, den svarta har värpt i nån vecka, den spättade har nyss startat och den blå har inte börjat än. Blommen är jag osäker på. Både den svarta och grå Australorp värper, även Lohman hönsen.
Ska jag satsa på renrasigt? har 6st ägg, tyvärr så har jag såld endel under helgen. Eller ska hon få ruva på "allt möjligt"?

Enda intresset jag har för hönsen är att få ägg och mycket trevligt sällskap, vore kul att se vad det blir med lite blandningar, men ändå är jag lite renrasfreak.

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
SV: Gick kanske fortare än vad jag trodde...
« Svar #1 skrivet: 16 feb-11 kl 11:32 »
Om du tänker sälja kycklingarna så är det nog enklare om de är rena. Å andra sidan så finns det ju folk som vill ha värphönor och inte bryr sig om att det är blandras. :) Personligen skulle jag nog lagt under Isbarägg.
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #2 skrivet: 16 feb-11 kl 12:15 »
Jag (som inte föder upp kycklingar för att sälja) skulle ha lagt under de ägg jag hade för tillfället och struntat i om det blir renrasiga eller inte. Men det beror ju som sagt på vad du har tänkt att göra med kycklingarna...
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 16 feb-11 kl 12:19 »
Jag hade lagt under renrasiga ägg.... men inte om det är unghönsägg. De har ofta tjockare äggskal och då kan det bli svårt för kycklingarna att ta sig ut...... det blir väldigt fin äggfärg om man har en grönvärpar-tupp och en brunvärparhöna som föräldrar ;)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Smali

• Värmland
« Svar #4 skrivet: 16 feb-11 kl 13:59 »
Tack så hemskt mycket för svaren  :) Har tänkt samma tanke, att det vore roligt med renrasigt. Men hönorna är så unga och har nyss börjat värpa så jag blev osäker på hur jag skulle göra. Men ikväll lägger jag dit Lohman + Australorp ägg och är det nån mer höna som vill ruva framöver då blir det endast Isbar.

Har bara hönsen som trevligt sällskap och för äggens skull, har inga planer att sälja kycklingar. Om inte nån skulle fråga och jag har någon jag kan avvara. Men med min tur så blir det väl bara tuppar  ;) Det blev det förra gången jag hade höns.

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #5 skrivet: 16 feb-11 kl 14:07 »
Men med min tur så blir det väl bara tuppar  ;) Det blev det förra gången jag hade höns.

Men Coq au vin är ju gott...  :P
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 16 feb-11 kl 14:26 »
.... och då är Australorp lämpliga.... riktigt fina lår på dem :P
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.

Smali

• Värmland
« Svar #7 skrivet: 19 feb-11 kl 11:00 »
Ska jag låta henne vara kvar hos de andra hönsen eller ska jag flytta henne till en annan box?

Jennyt

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 19 feb-11 kl 12:30 »
Har du möjlighet och hönan går med på det, är det bra att flytta undan henne :)

Smali

• Värmland
« Svar #9 skrivet: 11 mar-11 kl 18:06 »
En uppdatering, nu har första kycklingen kläckts  :) Men jag undrar över en annan hönas beteende. Det är en Isbar som värpt i ca 1 mån.
Hon håller på och grejar i redet, drar hö och bla kastar det över sin rygg, varför?

Jennyt

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 11 mar-11 kl 18:28 »
så gör de för att gotta till det för sig..... de bygger fint rede för sina ägg så att de sedan har det mysigt när de ska ligga där i tre veckor..... duktig höna :-*

Smali

• Värmland
« Svar #11 skrivet: 11 mar-11 kl 18:58 »
Jaha! En annan som var bekymrad att man inte skulle få en enda höna som ville ruva  ;) Och nu lägger de sig på löpandeband  :)
Lägger hon sig nu så vore det roligt med bara Isbarkycklingar. Men de ägg jag har är efter den hönan som värpt ca 1 mån och från den som värpt några månader längre än henne. Blir det för svårt för kycklingarna att ta sig ut tro, ur dom äggen?

Jennyt

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 11 mar-11 kl 19:12 »
Jag tror inte hon lägger sig redan.... hon boar bara och det kan hon göra länge ::)

Dela detta:

* Inloggade just nu

323 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser