Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Höna som inte lyckas med kycklingarna........  (läst 987 gånger)

Flisa

• Dalarna
Höna som inte lyckas med kycklingarna........
« skrivet: 07 maj-11 kl 22:05 »
Jag måste bara kolla lite med er som vet, jag har en höna som ruvat på ägg 3 gånger, en av gångerna hamnade hon i fel rede och äggen hann bli lite kalla men i övrigt ruvar hon exemplariskt, MEN hon lyckas ju inte få äggrackarna att kläckas.......har jag för torrt i hönshuset ? ska jag fukta spånet/halmen som hon ligger på.......jag har knäckt äggen efter 25-26 dagar och där ligger fullt utvecklade små kycklingar..... :(
"Min smak är enkel. Jag nöjer mig alltid med det bästa" /Oscar Wilde

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Höna som inte lyckas med kycklingarna........
« Svar #1 skrivet: 07 maj-11 kl 22:23 »
Hönan reglerar fukten genom att svettas så fukta halm och liknande behöver man inte göra. Hönsägg ska torka/minska i vikt ca 10% under ruvningstiden och hög fukthalt är viktigt främst efter hålslag.

Har du testat att kläcka äggen i maskin? Kläcks dom då? Ibland kan vissa ägg vara extremt svårkläckta beroende på för hårda skal, genetiskt svaga kycklingar osv.

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Flisa

• Dalarna
« Svar #2 skrivet: 07 maj-11 kl 22:29 »
Jag har testat med ägg från våra höns och med ägg från 2 olika ställen jag köpt, hon misslyckades med detta. Jag tog ägg från kläckaren och lade under henne, dom kläcktes inte, men dom i kläckaren kläcktes. De jag kläckt i kläckaren har hon adopterat och verkar vara en toppenmorsa  :)
"Min smak är enkel. Jag nöjer mig alltid med det bästa" /Oscar Wilde

Amanda

• Djuren är åtminstone mänskliga!
    • Västmanland
« Svar #3 skrivet: 07 maj-11 kl 22:47 »
Du kan lyfta på hönan lite lätt och med sprayflaska snabbduscha över äggen om det är för torrt under hönan. Kanske har hon inte badat ute i sand eller jord på länge, vilket fuktar hennes fjäderdräkt.
Detta problem kan man råka ut för senare på sommaren när det är smällhett... men knappast så här tidigt. Men - man vet ju aldrig.. och en lätt snabbdusch kan inte skada.

Genbank i lantrasen Hedemorahöns sedan 1992. Umgås dagligen med mina 'Lyckliga Hönor' och deras småttingar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

417 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser