Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Höna som inte lyckas med kycklingarna........  (läst 999 gånger)

Flisa

• Dalarna
Höna som inte lyckas med kycklingarna........
« skrivet: 07 maj-11 kl 22:05 »
Jag måste bara kolla lite med er som vet, jag har en höna som ruvat på ägg 3 gånger, en av gångerna hamnade hon i fel rede och äggen hann bli lite kalla men i övrigt ruvar hon exemplariskt, MEN hon lyckas ju inte få äggrackarna att kläckas.......har jag för torrt i hönshuset ? ska jag fukta spånet/halmen som hon ligger på.......jag har knäckt äggen efter 25-26 dagar och där ligger fullt utvecklade små kycklingar..... :(
"Min smak är enkel. Jag nöjer mig alltid med det bästa" /Oscar Wilde

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Höna som inte lyckas med kycklingarna........
« Svar #1 skrivet: 07 maj-11 kl 22:23 »
Hönan reglerar fukten genom att svettas så fukta halm och liknande behöver man inte göra. Hönsägg ska torka/minska i vikt ca 10% under ruvningstiden och hög fukthalt är viktigt främst efter hålslag.

Har du testat att kläcka äggen i maskin? Kläcks dom då? Ibland kan vissa ägg vara extremt svårkläckta beroende på för hårda skal, genetiskt svaga kycklingar osv.

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Flisa

• Dalarna
« Svar #2 skrivet: 07 maj-11 kl 22:29 »
Jag har testat med ägg från våra höns och med ägg från 2 olika ställen jag köpt, hon misslyckades med detta. Jag tog ägg från kläckaren och lade under henne, dom kläcktes inte, men dom i kläckaren kläcktes. De jag kläckt i kläckaren har hon adopterat och verkar vara en toppenmorsa  :)
"Min smak är enkel. Jag nöjer mig alltid med det bästa" /Oscar Wilde

Amanda

• Djuren är åtminstone mänskliga!
    • Västmanland
« Svar #3 skrivet: 07 maj-11 kl 22:47 »
Du kan lyfta på hönan lite lätt och med sprayflaska snabbduscha över äggen om det är för torrt under hönan. Kanske har hon inte badat ute i sand eller jord på länge, vilket fuktar hennes fjäderdräkt.
Detta problem kan man råka ut för senare på sommaren när det är smällhett... men knappast så här tidigt. Men - man vet ju aldrig.. och en lätt snabbdusch kan inte skada.

Genbank i lantrasen Hedemorahöns sedan 1992. Umgås dagligen med mina 'Lyckliga Hönor' och deras småttingar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

711 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser