Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Pygmebin  (läst 1669 gånger)

tinna.m

• Skåne
Pygmebin
« skrivet: 19 maj-11 kl 11:06 »
Har två samhällen, avläggare sen ifjor. Det ena har en drös med småbin som flyger in o ut.
Har jag en "nöddrottning"?
Är det fråga om röveri från Lilliputt?
Ska jag ge dem genmodifierad soja så de växer till sig?
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
SV: Pygmebin
« Svar #1 skrivet: 19 maj-11 kl 23:33 »
du kanske ska om formulera dinna frågor och utveckla dessa , om varför du ställer dessa och vad du upplever som fel i din bi gård
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

tinna.m

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 19 maj-11 kl 23:38 »
I ena kupan är en del -ganska många- bin mindre storleksmässigt, än övriga bin i kupan.
I andra kupan är bina jämnstora.
Det hela observerat utifrån, det var småregnigt och blåsigt så jag ville inte kolla i kupan.
Innan har jag inte sett storleksskilnad på bina.

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #3 skrivet: 20 maj-11 kl 00:00 »
Små cell storlek på de sex kantiga vax prägling = små och många bin på ramen.

Stora celler , dock inte drönar vax = färre men större bin .

Vissa försök har gjorts att bekämpa varoa med små celler , dock inget definitiv svar eller bevis att det fungerar  :-\ , båda sidor påstå sig att det fungerar och inte fungerar.

GMO är aldrig rätt i längden + det finns gott om polen i naturen nu.

mvh edward :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

tinna.m

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 20 maj-11 kl 08:01 »
Det kan mao va så att en gammal ram-cellerna blir ju mindre då- i yngelrummet ger de små bina?
Ramarna jag fick avläggaren på sitter kvar i kupan och de var ganska mörka, så svaret kan finnas där.
Tack för hjälpen.
Ska kolla på gymet om det finns några anabola att ge till bina.  ;)

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #5 skrivet: 20 maj-11 kl 19:38 »
De gamla ramarna kan dessutom vara präglade med mindre cellstorlek från början. Vet inte om man kan se skillnad på bina dock, jag har inte kollat så noga eller provat olika. I naturligt byggt vax är det olika storlek i ovankant och underkant av kakan så bina bryr sig inte - eller är det det de gör och vill ha skillnad - eller är det de de gör och vill ha små celler där de börjar yngla på våren och blandning på sommaren.

Dela detta:

* Inloggade just nu

209 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser