Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Besiktningsman, vad har man han till? Egentligen?  (läst 8607 gånger)

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
SV: Besiktningsman, vad har man han till? Egentligen?
« Svar #20 skrivet: 14 aug-11 kl 11:05 »
Undersökningsplikt pratas det om. Är inte det något slags skydd för köparen, att den vet vad det är som köps? Är det egentligen en plikt? Måste man undersöka?

Om man inte undersöker, så antar jag att man får ta smällarna när och om de kommer.

Det är klart att man undersöker det man ska köpa, åtminstone om man inte har mer pengar än som är bra för en. Det är en annan sak.

Är man inte van vid att bedöma skick på hus, så kan en erfaren besiktningsman vara en hjälp och definitivt värd sitt pris, eftersom man då kan pruta på köpepenningen.

Luktar det inte mögel, så kör!

Huggorm

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 14 aug-11 kl 11:10 »
Vi hann inte upp på vinden första svängen vi var där, tänkte hämta nyckeln igen imorrn. Såg inga direkta tecken av läckage på övervåningens väggar och tak dock, tapeterna där är minst från 70-talet så fuktfläckar borde synas. I ett av rummen har dock tapeten släppt från väggen, syns på en av bilderna. Om dom är dåligt uppsatta eller om det är fukt, hur avgör jag det? Tänkte krypa runt på vinden med en ficklampa...

Taket från utsidan kan jag kolla ordentligt idag. Plåten runt skorstenen är nybytt, det såg jag den vändan jag var där sist. Takplåten är gammal men inte rostig.
Är plåten runt skorstenen bytt, så kan jag nästan garantera att du kommer hitta tecken på fuktskada på vinden. Alldeles för få byter innan skadorna börjat visa sig... Du får försöka avgöra om fuktskadorna är gamla, eller om det kan ha kommit nya sedan skorstensplåten byttes.

När jag köpte mitt torp, så var taket iordninggjort med nytt undertak, och en del takstolar bytta och skorstenen tillsnyggad med nytt murbruk. Problemet var att de inte hade fått till den där plåten runt skorstenen, vilket gjorde att det regnade in. Huset hade stått där i hundra år, men vattenskadorna som skapats de sista åren sedan taket fixades gjorde att jag fick riva hela huset...

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #22 skrivet: 14 aug-11 kl 11:31 »
Ok ok, det måste jag snoka upp. Rejäl koll på vinden alltså.

Hittade ett identiskt fast spegelvänt hus på Styleroom (anv funkisfantast). Det var lite väl brutalt renoverat, dom har dödat själen i huset tycker jag. Jag är mer inne på att köpa det mesta begagnat, och kombinera med nyproducerad funkis, renovera som byggfabriken.com gör... Med kärlek :-).

Argh. Jag är kär i huset. Längtar tills imorrn.
« Senast ändrad: 14 aug-11 kl 11:42 av skiesabove »
//Lina

Tännlappen

• -
« Svar #23 skrivet: 14 aug-11 kl 12:48 »
Jäpp...hussjälen är viktigare än man tror eller kan ana  :o,nog många hussjälar som lever en tynande tillvaro i sönderrenoverade hus.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #24 skrivet: 14 aug-11 kl 14:52 »
Köp en fuktmätare, en sån där med 2 vassa taggar som ger procenthalt fukt i trä, sedan är det bara att smälla in taggarna i alla takstolar, masonitskivor och annat där man är oroligt.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #25 skrivet: 14 aug-11 kl 15:08 »
Kom just på att det inte finns nån vind, det är "snedtak" på övervåningen. Fuktmätare lät smart!
//Lina

Broberg

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 14 aug-11 kl 15:23 »
Kom just på att det inte finns nån vind, det är "snedtak" på övervåningen. Fuktmätare lät smart!

Var det inte en lucka i taket på någon av bilderna? För att komma upp under nocken? Kanske minns fel...

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #27 skrivet: 14 aug-11 kl 15:46 »
Var det inte en lucka i taket på någon av bilderna? För att komma upp under nocken? Kanske minns fel...

Om inte så skulle jag kosta på en utbruten gipsskiva och kolla genom alla skikt.

regnpipan

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 14 aug-11 kl 16:06 »
Personligen tycker jag att poängen med en besiktningsman är att man får ett par andra, och professionella, ögon som gör en bedömning av husets skick. Givetvis skall man vara med vid besiktningen, det ger en snabb och hyfsat detaljerad inblick i husets behov. Kanske får man mha besiktningsmannen goda idéer om i vilken ordning man borde göra det som bör göras på ett hus.

Vi avstod faktiskt från ett husköp efter att ha haft dit en besiktningsman. Visst var vi medvetna om renoveringsbehovet, men att skadorna var så kraftiga som besiktningsmannen tydligt påvisade var vi lite naivt omedvetna om. Vi hade uppenbarligen fallit för husets charm och historia men inget annat. Det fick bli ett annat hus istället.

Är man själv professionellt byggnadskunnig är väl besiktningsmannen lite overkill, då gör man givetvis en systematisk besiktning själv.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #29 skrivet: 14 aug-11 kl 16:10 »
Man kan även övertala en del besiktningsman att komma som konsult mot timtaxa (600-1000kr/timmen) utan att rapport upprättas och utan att du kan ställa besiktningsmannen till svars ifall det går åt fanders. Jag har gjort det 2 gånger med lyckat resultat.

regnpipan

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 14 aug-11 kl 16:16 »
Vi avstod faktiskt från ett husköp efter att ha haft dit en besiktningsman. Visst var vi medvetna om renoveringsbehovet, men att skadorna var så kraftiga som besiktningsmannen tydligt påvisade var vi lite naivt omedvetna om. Vi hade uppenbarligen fallit för husets charm och historia men inget annat. Det fick bli ett annat hus istället.

Just det ja, den gång vi avstod från köp var taxan typ 25% billigare då besiktningsmannen inte behövde betala in försäkringsavgiften på jobbet. Försäkringen är alltså en stor del av kostnaden. Exakt vad försäkringen täcker har jag däremot helt glömt av då det var några år sedan vid det här laget....

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #31 skrivet: 15 aug-11 kl 16:37 »
Aha! Så jag kan alltså ta ut en besiktningsman som konsult, smart smart, det är ju ändå ett dödsbo = säljaren kan inte hållas ansvarig, och då kan man väl se till att besiktningsmannen inte heller gör det.
//Lina

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #32 skrivet: 15 aug-11 kl 20:05 »
...
Vi avstod faktiskt från ett husköp efter att ha haft dit en besiktningsman. Visst var vi medvetna om renoveringsbehovet, men att skadorna var så kraftiga som besiktningsmannen tydligt påvisade var vi lite naivt omedvetna om. Vi hade uppenbarligen fallit för husets charm och historia men inget annat. Det fick bli ett annat hus istället...
Tvärtemot vad man tror så behöver det inte vara så fel att falla för charmen. En viktig del av värdet på ett hus är den magnetiska dragningskraften det utövar på oss. Så om det är ruttet och man har råd att fixa det ruttna, när man fixat det så har man ett hus som inte är ruttet och har charm och de brukar vara lätta att sälja för ett bra pris den dagen man vill det. Ju läskigare saker man lagar desto mer höjer man värdet på sitt boende.

regnpipan

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 15 aug-11 kl 21:25 »
Tvärtemot vad man tror så behöver det inte vara så fel att falla för charmen. En viktig del av värdet på ett hus är den magnetiska dragningskraften det utövar på oss. Så om det är ruttet och man har råd att fixa det ruttna, när man fixat det så har man ett hus som inte är ruttet och har charm och de brukar vara lätta att sälja för ett bra pris den dagen man vill det. Ju läskigare saker man lagar desto mer höjer man värdet på sitt boende.

Visst har du rätt, men man måste ha en ekonomisk och praktisk självinsikt (självkritik?).

Bubbel i Dammen

• fotosyntes, torp, äng, symbios, hummel och bummel
    • Värmland
« Svar #34 skrivet: 15 feb-15 kl 20:48 »
Bor ni där nu, jag vart fundersam, tar ni bort värmen som vedeldning ger genom hela huset, hur mår då vindens fuktvärden efter några år, eller förändrade ni takkonstruktionen, sett till material och ventilation och tätning m m?...  anar att ingen svarar :(
En nära konventionell varelse, två ben, hålet på magen och två tuttar, vill leva enkelt och finner detta vara att äga litet, bära lätt, le mycket och äta friskt och gott, men har inte nått ända fram. Min kolonialproduktfavorit: börjar på ka och slutar på ffe. Njut en stund varje dag!

Dela detta:

* Inloggade just nu

689 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser