Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Besiktningsman, vad har man han till? Egentligen?  (läst 8611 gånger)

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
Besiktningsman, vad har man han till? Egentligen?
« skrivet: 12 aug-11 kl 14:16 »
Står inför husköp... Och kollar priser på besiktningar. Hemsidorna är fulla med info om vad som inte ingår och jag undrar helt enkelt... "okulärbesiktning och riskbedömning" för minst 5800kr, vad är det bra till?

Huset ifråga är från 1942 och ett dödsbo. Vi har budat 200 000kr och är ensam budgivare. Lövgrensvägen i Töre om ngn vill kika på det på hemnet.

Vi är väl medvetna om att det behövs renoveras, men såvitt vi kunde se i jämförelse med andra hus är det riktigt prisvärt. Och coolt. Riktigt coolt. Vi bor just nu i ett lånehus i betydligt värre skick ca 8km därifrån.

Frågan är alltså: är det värt att ta dit the b-man? Dödsbo som sagt.
//Lina

mig

• Gäst
SV: Besiktningsman, vad har man han till? Egentligen?
« Svar #1 skrivet: 12 aug-11 kl 15:07 »
Häftigt hus!!! och jag tror ni la ett rätt bra pris, är ju ändå (efter vad man kan se av bilder och andra hus i området) ungefär en tredjedel av vad de vill ha...

Vi har köpt 3 hus, innen på 4:e ;) och har aldrig haft besiktningsman. De som köpte vårt förra hade dit en så vi såg vad han kollade på. Det var såna saker som mögeltillväxt på vinden, han kollade panelen, badrum- hur de var byggda och kollade in under krypgrunden för att se om där fanns fukt...

Det är väl fukt/mögel i konstruktionen man är mest rädd för... Äldre hus brukar vara säkrare än nyare. Våra har alla varit byggda senast på 20-talet. Det beror ju också på om ni lånar mycket till bostaden och hur er ekonomi ser ut. Det är ju inte kul att sitta med stora lån och ett obeboligt hus ifall man inte har råd att åtgärda. Lukta noga!

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #2 skrivet: 12 aug-11 kl 15:59 »
Som köpare är du skyldig att titta på allt som går att se. Om du inte anser dig kunna det så kan du ta hjälp av någon som kan det eller en besiktningsman som då skriver ett protokoll. Resultatet från protokollet kan du använda för att
1. Pruta.
2. Avstå från köpet. Det gäller att inte kära ner sig i objektet före besiktning och flytta dit i tanken.

Du ska känna att riskerna med vad du betalar är ok eller att du kan pruta med mer än vad besiktningen kostar för att det ska vara värt det.

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #3 skrivet: 12 aug-11 kl 21:07 »
Man ska vara väldigt medveten om att det knappast går att stämma besiktningsman om h*n har missat nått och det är ju inte så att dom har flera års universitetstudier innan dom börjar ut och besikta.

Det är inte heller så att man kan ställa besiktningsman/firma till svars mer än att reklamera tjänsten... så det gäller att välja rätt besiktningsman helt enkelt.
Besikningsmannen kan komma med rekomendationer, men det är i slutänden du som köpare som sitter fast med skägget i brevlådan sen lika förb*'¨'.

Du som köper ska ha fullgjort din undersökningsplikt i det fall det blir nån form av tvist, där är det då upp till rätten att avgöra om du har gjort allt som du borde oavsett om du anlitar besiktningsman eller ej.

Är det ett billigt hus (mindre än 250 000) och du kan lite grann om hus själv så kan du spara in bortåt 10 000 kr ganska enkelt genom att besikta själv - är du däremot minsta osäker på om du har den kunskap som krävs så tar du självklart ut en dyr-öres-besiktningsman.

Rosten

• Närke
« Svar #4 skrivet: 12 aug-11 kl 21:31 »
Besiktingsmannen är bra att ha om du inte har renoverat en eller flera hus själv förut.
Eller om du inte känner någon som har renoverat flera hus förut som kan följa med dig och titta.

Tänk på att 10 000:- är mycket pengar idag.
Men om du missar ett fel som du sedan måste fixa till utanför din planering så är är 10 000 väldigt lite pengar.
Speciellt om du måste leja någon.

Jag har varit besiktningsman vid flera tillfällen, fast utan att ta betalt.
Så jag tycker att du kan chansa och sätta ut en annons på Alternativ.
Har du tur så bor det någon händig person i din närhet som kan hjälpa dig.

Huggorm

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 12 aug-11 kl 21:51 »
Intressant hus, det är alltid kul när folk vågar testa andra former än 90-gradersvinklar. På bilden inomhus från den runda delen ser jag något märkligt, elementen är ju också rundade? Antar att de fick leta länge innan de fick tag på dem  ;D

Angående besiktningsman så skulle jag aldrig våga lita på en sådan. Bättre att bara ta med någon man känner som kan hus om man inte kan själv. Eller räkna med en del fel på huset, och lägga budet därefter.

Rosten

• Närke
« Svar #6 skrivet: 12 aug-11 kl 21:59 »
Intressant hus, det är alltid kul när folk vågar testa andra former än 90-gradersvinklar. På bilden inomhus från den runda delen ser jag något märkligt, elementen är ju också rundade? Antar att de fick leta länge innan de fick tag på dem  ;D

Angående besiktningsman så skulle jag aldrig våga lita på en sådan. Bättre att bara ta med någon man känner som kan hus om man inte kan själv. Eller räkna med en del fel på huset, och lägga budet därefter.
Jag har gått i samma hus som det har varit en besiktingsman i före mig och dom jag har sett har varit väldigt kunniga.
För jag har missat småsaker som besiktingsmannen har hittat.

Huggorm

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 12 aug-11 kl 22:15 »
Jag har gått i samma hus som det har varit en besiktingsman i före mig och dom jag har sett har varit väldigt kunniga.
För jag har missat småsaker som besiktingsmannen har hittat.
Viktiga småsaker? Man läser ju ibland skräckhistorier om folk som fått huset besiktat av bland andra anticimex, och sedan visar det sig att det har långt gångna mögelangrepp som missats

Rosten

• Närke
« Svar #8 skrivet: 12 aug-11 kl 23:11 »
Viktiga småsaker? Man läser ju ibland skräckhistorier om folk som fått huset besiktat av bland andra anticimex, och sedan visar det sig att det har långt gångna mögelangrepp som missats
Vid den senaste besiktingen som jag gjorde så hittade jag fukt i virke vilket Anticimex missade 2 dagar senare.
Men Anticimex hittade svartmögel på vinden.
Jag missade det men påtalade att det var fel att fylla hela vinden med diverse kartonger då det hindrar ventilationen, vilket gör att man får problem med mögel.
Jag upptäckte också att venilationen från badrummet slutade i isoleringen på vinden
Så det blev nog 2:1 på den besiktingen till mig. ;)
Plockar man bort allt skit på vinden så har man också löst problemet med svartmögel.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #9 skrivet: 13 aug-11 kl 08:47 »

//Lina

Rosten

• Närke
« Svar #10 skrivet: 13 aug-11 kl 13:05 »
Rör som är påskarvade stuprören akut tyder på problem med dräneringen.
Inte heller verkade det finnas några bilder på källaren.
Så även det tyder på vattenproblem i källaren.

Väldigt liten mängd vatten i acktankarna.
Skulle minst behöva vara det dubbla. Gärna ännu större.
Ifall du har tänkt komma hem till ett varm hem på vintern.

Pannan är gammal men håller säkert några år till.

Kommunalt vatten och avlopp är okej även om det kan vara lite dyrare.

Tomtens storlek funka om man vill odla massa.
Räkna med att du behöver en plats till att såga och hugga ved ifall du har tänkt elda med ved.
Sen behöver du bygga några uthus.
Du kommer förmodligen att behöva en trädgårdstraktor för att klippa, snöslunga och en kärra till traktorn mm.
Helst en traktor med uppsamlare ifall du har tänkt att göda med gräsklipp.

Det som du verka sakna är en vedbod, liten verkstad och ett ordentligt redskapsskjul.
Vilket kommer kosta en del att bygga upp.

Men kåken ser spännade ut.
Och har man inte tummen mitt i näven så är det bara att slå till.
För jag har sett betydligt sämmre kåkar. ;)
Exempelvis dom två som mina bröder köpte. ;D
Fast idag är dom fina och värda en förmögenhet.

eremit

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 13 aug-11 kl 14:06 »

Besiktningsman är definitivt värt sittpris!

Vurre

« Svar #12 skrivet: 13 aug-11 kl 21:46 »
Grejen med en besiktningsman är väl att du som köpare uppfyllt din undersökningsplikt, plus att du får veta en hel del, om än inte allt, om bristerna i huset. Väl använda pengar.
snus? vad är priset på en pris?

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #13 skrivet: 14 aug-11 kl 08:22 »
Kul med så många svar!

Källaren är i gott skick, oväntat gott skick faktiskt. Brist på bilder är nog pga brist på intresse från säljaren (dvs banken). Den runda formen fortsätter nere i källaren! Blivande biorum, det har använts som sällskapsrum tidigare. Bristen på fukt kan ha att göra med att det är en sluttande tomt på tallhed = god naturlig dränering och att värmepannan håller ute mycket av fukten.

Vi var imponerade å det grövsta av uppvärmningen. Sambon jobbar med borrning och kan enkelt koppla in bergvärme till det här systemet. Just nu bor vi i ett ruckel med dålig isolering och direktel och de flesta hus under 0,5 milj i det här området har sämre värmesystem än kuben.

Traktor till gräsmattan?!! För det första så tycker jag att gräsmatteodling är tragiskt, för det andra så har huset en sluttande tomt i etager och större delen är tallskog, för det tredje så har jag 30 hungriga kaniner. En lie räcker gott för mig. Det här är väl alternativ.nu, inte golfgräsmatta.nu?

Och snöslunga? Det är ju bara att beställa skottning från Göran i byn, det gjorde vi förra vintern. Han kommer med stortraktorn :-). Born and raised i Luleå och ingen i min släkt äger en slunga.

Uthus ska byggas :-). Vi har budgeterat 150 000 till garaget, och 50 000 till kanin+höns+förråd+vedbod. Endast isolerat till hönsen.
//Lina

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #14 skrivet: 14 aug-11 kl 08:25 »
Undersökningsplikt och tvister.... Huset överlåts i befintligt skick, det innebär väl att banken frisäger sig ansvaret och ingen tvist kan uppstå?

Vi har budat 200 000.
//Lina

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #15 skrivet: 14 aug-11 kl 08:32 »
Undersökningsplikt och tvister.... Huset överlåts i befintligt skick, det innebär väl att banken frisäger sig ansvaret och ingen tvist kan uppstå?

Vi har budat 200 000.

Ett dödsbo är alltid i befintligt skick och eftersom den som ägt huset är död finns det ingen som skulle ha känt till ett dolt fel så alla fel ni upptäcker får ni reparera. Det är därför man kan göra riktiga fynd när man köper av ett dödsbo man tar ju en något större risk.

Hur mår taket och vinden på huset?
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 14 aug-11 kl 10:28 »
Med ett så lågt pris kan man inte förvänta sig något felfritt skick, varför man kan glömma det där med dolda fel i alla fall.

Man skall inte tro att man har fullgjort sin undersökningsplikt bara för att man anlitar besiktningsman. Om besiktningsmannen gör ett dåligt jobb, eller om besiktningen bara omfattar delar av byggnaden, vilket är vanligt, så är det lik f-rb-nn-t köparens ansvar om ett fel hade gått att upptäcka vid en kompetent utförd besiktning.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #17 skrivet: 14 aug-11 kl 10:38 »
Vi hann inte upp på vinden första svängen vi var där, tänkte hämta nyckeln igen imorrn. Såg inga direkta tecken av läckage på övervåningens väggar och tak dock, tapeterna där är minst från 70-talet så fuktfläckar borde synas. I ett av rummen har dock tapeten släppt från väggen, syns på en av bilderna. Om dom är dåligt uppsatta eller om det är fukt, hur avgör jag det? Tänkte krypa runt på vinden med en ficklampa...

Taket från utsidan kan jag kolla ordentligt idag. Plåten runt skorstenen är nybytt, det såg jag den vändan jag var där sist. Takplåten är gammal men inte rostig.

Ett dödsbo är alltid i befintligt skick och eftersom den som ägt huset är död finns det ingen som skulle ha känt till ett dolt fel så alla fel ni upptäcker får ni reparera. Det är därför man kan göra riktiga fynd när man köper av ett dödsbo man tar ju en något större risk.

Hur mår taket och vinden på huset?
//Lina

Klipparn

• Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
« Svar #18 skrivet: 14 aug-11 kl 10:47 »
Bara slå till....
För 200 000 får du/ni inte ens en ny husvagn ....
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

Tännlappen

• -
« Svar #19 skrivet: 14 aug-11 kl 10:58 »
Kikade på bilderna,såg fint ut.Noterade även att det hängde en typ tavla av olika fiskar i ett rum  :D . Bara hämta mat ur Töre Älv  ;D . Man kan nog inte begära av en besiktningsman att den personen ska hitta allt lurt,då måste dom nog vara flera stycken och då blir priset orimligt högt. Använd dina sinnen,luktsinnet, sticker det i näsan är det mögel. Annars nog bara att slå till  :D  .

Dela detta:

* Inloggade just nu

291 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser