Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Om man ska skaffa höns...  (läst 1685 gånger)

Haglund

• Värmland
Om man ska skaffa höns...
« skrivet: 31 dec-11 kl 12:02 »
..är då denna bok nått att börja med innan ? http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9153434056  eller finns det andra bättre? ???
Katt, för många Värmlandsfår och en skock höns av okänt fabrikat...

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: Om man ska skaffa höns...
« Svar #1 skrivet: 31 dec-11 kl 12:06 »
Är du helt novis är den boken superbra. Den tar upp det mesta en nybörjare bör veta.

Ett av mina inlägg i en annan tråd:
Citera
Jag tycker nog boken "Våra fjäderfän" av Nils Olsson är den bästa..
Men för nybörjaren tror jag kanske "HÖNS" av Karin Neuschutz mfl. eller "Börja med höns" av Anette Sievers.
Båda dessa överstående böcker innehåller en viss del faktafel, men det tror jag är svårt att undvika vilka böcker man än läser.

Andra bra böcker jag har:
Hönsskötsel - V.Ekerot<
Höns i trädgård - Karin Neuschütz
HÖNS och andra fjäderfän - Kristina Odén
Fjäderfäskötsel - Sune träskman
Höns och människor - Karin Neuschütz
Hönsens utfodring och skötsel - Professor Joel Axelsson
Om höns, ankor, gäss, dufvor och kaniner - Viktor Schmidt
Om höns och andra tamfåglar - A. G. J Almroth
Genbanker & rasramar - Ronny Olsson
Om kycklinguppfödning och hönsutfodring - Aktiebolaget fjäderfäfoder
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Haglund

• Värmland
« Svar #2 skrivet: 31 dec-11 kl 12:28 »
Aha, "Höns i trädgård" ligger även den i min "kundvagn" vet inte så mycket om höns mer än att tuppen är oförskämt morgonpigg och att räven tycker om dem ;)   (ja lite mer vet jag nog)
Katt, för många Värmlandsfår och en skock höns av okänt fabrikat...

jan98

• Närke
    • www.nasslegarden.se
« Svar #3 skrivet: 31 dec-11 kl 12:31 »
Aha, "Höns i trädgård" ligger även den i min "kundvagn" vet inte så mycket om höns mer än att tuppen är oförskämt morgonpigg och att räven tycker om dem ;)   (ja lite mer vet jag nog)

Den boken är nog bäst om du skulle fråga mig ta den höns i trägården  !
Det finns ingenting jag inte kan, bara sån't jag inte har lärt mej...

kackelmann

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 31 dec-11 kl 14:39 »
..är då denna bok nått att börja med innan ? http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9153434056  eller finns det andra bättre? ???

Jag köpte den boken inför när jag skulle skaffa höns och tyckte den gav mycket. Fast det praktiska, hur ett hönshus ska konstrueras optimalt fanns där inte mycket om. Men har grannar som har höns så jag var och måttade lite på deras sittpinneriggar, luckor, ruvbås och annat sånt som man kan behöva lite mått till.
Skulle ändå rekommendera boken, den var prisvärd tyckte jag.
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

melongurka

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 31 dec-11 kl 16:05 »
Den boken är bra som start men köp de andra som finns också efterhand. Det finns olika fakta i dem plus att de är fantastiskt roliga att läsa, och titta på de fina bilderna.

Dela detta:

* Inloggade just nu

317 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser