Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tips om vedeldning i hus med direktverkande el och luftvärmepump?  (läst 8866 gånger)

Tellus

• Västerbotten
Det behövs inga 20-40 kubik ved till 50-60 kvm och små lokaleldstäder.

Smuts inne blir det av arbetande folk också. Man får sopa till golvet ibland, i vilket fall.

Ja, så känner jag med.

Ahlman

• Uppland
Ekonomiskt gör du en bättre vinst om du säljer veden du har på tomten i stället för att elda upp den i en stenålderanordning som kanske ger 50% verkningsgrad. Eller bygg ett pannrum utanför huset så du kan elda som folk i en modern panna och slipper skämmas för eventuella gäster.

Ett svart får

• Bohuslän
Ekonomiskt gör du en bättre vinst om du säljer veden du har på tomten i stället för att elda upp den i en stenålderanordning som kanske ger 50% verkningsgrad. Eller bygg ett pannrum utanför huset så du kan elda som folk i en modern panna och slipper skämmas för eventuella gäster.
u får gärna presentera uträkningarna där du kom fram till den slutsatsen.

andtol

• Gäst
u får gärna presentera uträkningarna där du kom fram till den slutsatsen.

Jag är också intresserad.

Och gärna bild på grannarna som skäms över vedeldningen.

Edit: fel, det var gästerna vi vill se bilder på. När de skäms.

Ett svart får

• Bohuslän
Att ha ett pannrum fristående från huset ser jag inga fördelar med. Det funkar som nödlösning om man inte har plats för panna inne i huset, men för övrigt är det ingen hit. Inte minst förlorar man ju spillvärmen från pannan, men man förlorar ju även värme i rören i kulverten in i huset.

Skogsola

• Gäst
 Det finns fina kulvertar med obetydliga förluster. Spillvärmen från pannan kan med fördel brukas till någon garagelokal i anslutning till pannrummet.

Pentti Linkola

• Gäst
Eldar man inte i huset, så får man ha strömdrivna ventilationsgrejer också.

Och strömdriven köksfläkt.

Gottfrid

• -
Eldriven köksfläkt får man ha i vilket fall om man ska få ut matoset när man steker.

Pentti Linkola

• Gäst
Eldriven köksfläkt får man ha i vilket fall om man ska få ut matoset när man steker.

Det beror på skorsten och konstruktion det.

Gottfrid

• -
Hur ser den skorsten ut som drar ut matos mitt i sommarn ???

Ett svart får

• Bohuslän
På sommaren står man inte inne och steker sina prinskorvar, man går ut och tänder grillen  ;)

Pentti Linkola

• Gäst

Bara det är sug i, så kan den väl se ut på olika sätt.

Så här tex:

Gottfrid

• -
Den där lär de bli fart i!  Men jag har lägre skorsten än dig och grannare pipa så här funkar de inte.  :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

241 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser