Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Planerat åldrande delat från: Ersätta elspisen med vedspis  (läst 4642 gånger)

vindensbonig

• Gäst
SV: Planerat åldrande delat från: Ersätta elspisen med vedspis
« Svar #20 skrivet: 09 jan-13 kl 13:05 »
Tror inte de tänkt så långt.

Framför allt vågar väldigt få tänka något som inte "alla andra" tänker.

/M
Bäst att tänka skälv   och försöka skapa sitteget schangerila :)

Markus_Almroth

• Medelpad
« Svar #21 skrivet: 09 jan-13 kl 13:08 »
Jag jobbar på det :-)

Har man ngt val?

/M
Ät kött - må bra - lev länge.

vindensbonig

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 09 jan-13 kl 13:16 »
Jag jobbar på det :-)

Har man ngt val?

/M
Ser nog inte så ut nä.

Leifem

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 09 jan-13 kl 13:26 »
Nej mummrick.. de flesta av dem är inte så naiva. De struntar helt enkelt i att planera långsiktigt.. Först gäller det att så snabbt som möjligt klättra uppåt på stegen, även om de trampar på varandra. De har inte tagit sej dit de är för din eller min skull. De flesta har gapat sej dit de är, för jobbet är välbetalt, o så ger det en bra pension.. Det är först när det återstår några månader på valperioden som fisket börjar, o de slänger ut lite extra bra bete..  Tex som när G Persson vid en intervju inför ett val, lovade att;   "det skall vi arbeta för, och så skall det bli!" Löftet försvann direkt efter valet, o när han långt senare blev påmind om detta, blev svaret; "Jag lovade bara att det var en målsättning" 
Just Vad det gällde minns jag inte Nu..  men Jag blev iaf inte det minsta förvånad över hans svar..
Den av de styrande som tänker, o framför långsiktiga planer kommer inte långt.  De ramlar kvickt av stegen..

vindensbonig

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 09 jan-13 kl 13:38 »
Leifem du skriver redan som ja tänker i princip  ville bara få lite bekräftelse på det hela  samtidigt så är det ju bra att man inte tänker så helt skälv utan det finns fler som ser hur det är .

Klara

• Östergötland
« Svar #25 skrivet: 12 jan-13 kl 21:07 »
Jag gillar verkligen det här forumet!

Visst är det märkligt att långsiktig planering är så lågt värderat i politiken. Politikerna verkar snarast ofta vara steget efter. Väldigt frustrerande tycker jag.

Alla begriper ju att konsumtionshysterin inte kan vara hållbar i längden. Även jag, ändå köper jag just nu nya vitvaror till mitt hus. (Jobbigt att man inte lever som man vet att man borde. Men här finns ju faktiskt folk som gör det, jag blir så glad av det.) Fast spis o fläkt o diskmaskin fanns inte förut. Men vedspisen blir kvar. Och kyl och frys behåller jag de gamla som finns, tills de går sönder.

Jag har begärt en offert på vitvarorna och tack vare den här tråden har jag begripit att det är lika viktigt att förhandla om garantitid som om priset.

Tack alla för att ni finns.

Markus_Almroth

• Medelpad
« Svar #26 skrivet: 12 jan-13 kl 22:14 »
jag funderar på att stjäla nya vitvaror, så jag slipper stödja konsumtionssamhället, men ändå ha fräsch förvaring av mat

/M

Malines här igen

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 12 jan-13 kl 22:21 »
I min kommun finns det arbetslösa/funktionshindrade/svårplacerade som jobbar med att ta emot gamla trasiga vitvaror, laga dem och sen sälja dem vidare, och vitvarorna går åt som smör.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #28 skrivet: 30 jan-13 kl 22:29 »
jag funderar på att stjäla nya vitvaror, så jag slipper stödja konsumtionssamhället, men ändå ha fräsch förvaring av mat

/M

Ett tips:
På ett ställe jag jobbade hade vi inbrott, och det stals kylskåp,frys och spis i personalutrymmet. Grejerna var 15 år gamla. Polisanmäldes, och vi frågade polisen varför någon stjäl så gamla grejer. Ja , säger polisen, du får påhälsning om ett par veckor igen, då räknar tjuvarna med att du satt in nya grejer.

kurt

« Svar #29 skrivet: 31 jan-13 kl 04:29 »

/M

Men det blir ju precis tvärt om, en stöld ökar ju den totala konsumtionen. Den du stjäl från måste ju köpa nya varor ev. betalda av försäkring

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #30 skrivet: 31 jan-13 kl 09:07 »
I min kommun finns det arbetslösa/funktionshindrade/svårplacerade som jobbar med att ta emot gamla trasiga vitvaror, laga dem och sen sälja dem vidare, och vitvarorna går åt som smör.

Det finns här i vår kommun också. Jättebra och har man kyl eller frys som gått sönder så kommer de och hämtar.  :D   När vi flyttade hit så hade förre ägaren aldrig slängt sina gamla trasiga vitvaror utan de stod i uthusen så då ringde vi dem och de hämtade tio gamla spisar, tvättmaskiner, kylar och frysar.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 31 jan-13 kl 09:27 »

/M

Vore det då inte bättre att ta vara på den fula, men fullt fungerande kylen i huset du skulle sälja? Jag menar, om köparna ändå gör sig av med den innnan de flyttar in?

Markus_Almroth

• Medelpad
« Svar #32 skrivet: 31 jan-13 kl 09:47 »
Jo, det kommer jag göra också.
Men tyvär ÄR den ju rätt ofräsch. Jag misstänker att det samlas ganska mycket bakterier i sprickorna i plasten och man vill ju att hyllorna skall hålla sig kvar åtminstone.

Men den kommer med. Den fungerar ju utmärkt.

/M

Dela detta:

* Inloggade just nu

137 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser