Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Planerat åldrande delat från: Ersätta elspisen med vedspis  (läst 4644 gånger)

Hundens Husse

• Västergötland
Jag satt och klurade häromdagen. Vitvaror håller ju inte så ofta många dagar över garantitiden, vilken är ett år eller två.
Säg med tur håller spisen tre eller fyra år.

Hm. I så fall måste jag ha haft en jäkla tur i hyreslägenheten jag bodde i tidigare. Jag bodde där i ganska precis sex år, spisen var enligt uppgift inte purfärsk när jag flyttade in och det enda som hände med den var att spärren (eller vad det nu var, inget kritiskt iaf) för ugnsluckan lossnade efter några år. Jag anmälde detta till hyresvärden och de ryckte på axlarna både då och vid slutbesiktningen vid avflyttning.

Visst är det så att produkter inte håller längre än vad folk är beredda att betala vad det kostar att tillverka (det kostar ganska mycket att öka livslängden på marginalen, och handen på hjärtat, vem har inte jämfört priser och valt i det billigare segmentet någon gång?) men att spisar (eller vitvaror generellt) normalt inte håller längre än garantitiden och möjligen lite till har jag personligen svårt att gå med på. "Planerat åldrande" är inte samma sak som "använd delar och komponenter som kostar vad folk är beredda att betala och vi fortfarande kan göra någon vinst på".

Det behövs inga konspirationsteorier för att förklara att billiga produkter generellt sett har ganska dålig hållbarhet, det räcker utmärkt med vanlig enkel kapitalism. Och det finns en anledning att de märken som har (mer eller mindre välförtjänt) rykte om sig att ha bra hållbarhet och bra tillgång till reservdelar (ex.vis Miele) kostar mer. Att ha rejäl kvalitetskontroll, hålla reservdelslager i lång tid, använda högkvalitativa komponenter mm mm kostar. Att det finns "billighetsmärken" är ett tecken på att det finns en marknad för den typen av produkter där tillverkaren mer eller mindre aktivt väljer bort detta. Sen kan man som någon sa alltid råka ut för måndagsexemplar, eller för den delen exemplar av billiga produkter som faktiskt klarar sig riktigt länge.

Ved bär man i täta korgar eller 20-liters murarspänner, om man inte vill att vedskräp ska trilla ut. Vid uraskning behöver man heller inte vara så våldsam att askan yr i hela rummet. Man tar det nätt.

Jag använder Ica "självscanningskassar" (röda hyfsat stora shoppingpåsar i något slags canvasmaterial) att bära ved i, de är super för det. Lagom små för att kunna bära, och lagom stora för att bära en vettig mängd ved på en gång. (Två sådana påsar räcker för eldning i kaminen en hel eftermiddag/kväll.) De verkar rejält starka och småskräpet som lossnar från veden landar längst ner i påsarna och ligger där, bara att skaka ur när man tycker att det blir för mycket. :) (Tygkassar är också bra, men där brukar ju sånt fastna i botten istället.) Jag brukar knacka två vedträn mot varandra ovanför påsen när jag tagit upp ved för att stoppa in, så slipper man det mesta småkrafset på golvet. Får knappt något skräp alls på golvet när jag gör så.

Nytt kompositrör inklusive montering gick på ca 10 000:- med rotavdrag.
Sotarens kostnade för två provtryckningar tillkommer.

Jag fick ungefär samma kostnad, faktura på knappt 13.000 kr för att dra rör och koppla in två separata eldstäder i var sin existerande skorsten (anslutningen in i skorstenen behövde dessutom sänkas vid vedspisen eftersom sotaren anmärkte på närhet till brännbart material). Sen som sagts ovan kostnad för sotaren ovanpå det. Jag har inte fakturan framför mig men vill minnas att arbetskostnaden hamnade på i storleksordningen 3.000-4.000 kr efter rotavdrag, vilket låter ganska rimligt med tanke på att det blev drygt två dagars jobb innan allt var klart.
Han tomten med långt hår och två stora hundar i det röda huset vid ladan.

Neon Knight

• -
SV: Planerat åldrande delat från: Ersätta elspisen med vedspis
« Svar #1 skrivet: 25 dec-12 kl 22:21 »
Här i huset finns inte en vitvara som är äldre än sju år av den enkla anledningen att allt var trasigt när vi köpte stället. Inget av det som köpts nytt sedan dess har gått sönder.

torbjorn

• Medelpad
« Svar #2 skrivet: 25 dec-12 kl 23:33 »
På tal om vitvaror med påstått otrevligt kort livslängd så sitter jag just nu, i min mors föräldrahem, 4 meter från ett praktexemplar av den sorten:
Ett Asea Skandia kylskåp från mitten av 70-talet. När det var ett par, tre år gammalt så slutade det fungera och dömdes ut av en lokal elektriker som väl ville sälja ett nytt kylskåp. Jag var då i 10-12 års åldern och kunde såklart inte låta bli att ta en titt på det. Felet var en flatstiftskabelsko som hade haft dålig kontakt och bränts sönder. Jag klämde ihop den, fick det hela att fungera och kylskåpet sköter sig fortfarande bra nu 35 år senare! Förvisso har det fört oljud i en del perioder och några plastdelar i inredningen har gått sönder, men det är småsaker i sammanhanget.

Rosten

• Närke
« Svar #3 skrivet: 26 dec-12 kl 20:40 »
Är nog så att dom mesta vitvaror som går sönder efter ett eller två år gör det pga att någon liten miss vid tillverkningen.
Förra grannens TV gav upp. Vi skruvade bort bakstycket och kollade.
Fick se en liten gnista som hoppade på ett ställe.
Plockade fram lödpennan och värmde lite.
Vips så funkade Tvn några år till.
Samt att grannen trodde att jag var expert på TV-apparater. ;D

joel123

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 26 dec-12 kl 21:10 »
http://sv.wikipedia.org/wiki/Planerat_%C3%A5ldrande

"planerat åldrande" kallas det när saker byggs för att gå sönder :)

edit: håller med nednanstående, det här är fel tråd  :P
« Senast ändrad: 27 dec-12 kl 01:30 av joel123 »

Hundens Husse

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 26 dec-12 kl 22:23 »
http://sv.wikipedia.org/wiki/Planerat_%C3%A5ldrande

"planerat åldrande" kallas det när saker byggs för att gå sönder :)

Högst upp i den artikeln möts jag av följande meddelande...

Citera
Denna artikel anses inte skriven ur en neutral synvinkel. (2012-05)
Motivering: se invändningar på diskussionssidan. Verkligheten är mer nyanserad än vad som framgår av artikeltexten.

Fakta är att alla saker "byggs för att gå sönder". Det är helt enkelt inte ekonomiskt försvarbart att bygga saker som håller "för evigt" - folk i gemen är inte beredda att betala vad de produkterna skulle kosta. Som jag skrev i mitt förra inlägg så finns det tillverkare som mer eller mindre aktivt jobbar just med hållbarhet och reparerbarhet, men det finns också de som siktar in sig på ett lägre prissegment och minimerar alternativt avstår dessa kostnader genom att inte hålla reservdelslager för vitvaror som slutade säljas för 25 år sedan, bygga med komponenter och material som är specade för tre gånger normal användning, ha dyra testanläggningar osv. Varför köper inte alla exempelvis Miele? Jo, för att man tycker att deras produkter är för dyra, i synnerhet i förhållande till vad man upplever som liknande alternativ från andra tillverkare. Att välja en billigare produkt är ett val man gör, men då ska man vara medveten om att det inte enbart är tillverkarens vinstmarginal man väljer bort.

Kanske någon moderator kan dela upp den här tråden och lägga diskussionen om planerat åldrande separat? Jag tycker själv att det är en väldigt intressant och viktig frågeställning, inte minst ur ett hållbarhets- och självhushållarperspektiv, men den hör knappast hemma i den här tråden.
Han tomten med långt hår och två stora hundar i det röda huset vid ladan.

torbjorn

• Medelpad
« Svar #6 skrivet: 26 dec-12 kl 22:49 »
Sen ska man nog tillägga att alla tillverkare av tekniskt avancerade massproducerade prylar då och då råkar ut för kvalitetsproblem som ingen rimligtvis hade kunnat förutse. Som regel för att ny teknik ställer till med oväntade problem efter några år.

Ett bra exempel på detta är när tv-apparater i slutet av 70-talet började förses med självsökande kanalväljare och en minneskrets för att lagra kanalerna elektroniskt, istället för de äldre förvalsmekanismerna där man fick skruva för hand för att ställa in varje kanal.
På den tiden krävde såna där minneskretsar strömförsörjning, och det löste man genom att sätta dit ett litet laddbart batteri som fick underhållsladdning så länge tv:n stod på. Men problemen kom ganska snart. Det visade sig att batterierna åldrades snabbt när de stod på underhållsladdning med den ström  batteritillverkarna hade rekommenderat, så det var inte ovanligt att de måste bytas varje eller vartannat år. Och eftersom ingen hade förutsett den korta livslängden så var batteriet fastlött och inte alltid så lättåtkomligt, det krävdes alltså ett besök av reparatör för att få det åtgärdat. En del kunder lät aldrig tv:n stå i standbyläge (antingen för att man ville slippa standbyströmförbrukningen eller för att man var rädd för brand), så om batteriet kanske bara fick laddning någon enstaka timme per dygn blev det aldrig fulladdat och då var det lätt gjort att tv:n glömde alla kanalinställningar om den fick stå avstängd ett par veckor i streck t ex under semestern. I slutet av 80-talet började konsumentorganisationerna reta upp sig över det här, men då var problemet egentligen redan överspelat eftersom tv-tillverkarna då hade fått tillgång till minneskretsar som inte behövde strömförsörjning för att hålla minnet (s k EEPROM).

Ett annat exempel är alla 70-talsbilar som rostade bort i förtid för att rostskyddsbehandlingen från fabrik var gjord med en vinylplastmassa som inte tålde senare behandling med oljebaserade rostskyddsmedel. Här i Sverige, där de flesta bilar på den tiden fick en grundlig rostskyddsbehandling hos importören, så medförde denna att plastmassan hårdnade och började flagna av, med påföljd att det rostade mycket snabbt bakom plasten. Det var detta som var grundorsaken till att Christer Glenning med bara händerna kunde slita loss framskärmarna från en 3 år gammal VW Golf! Tyvärr spred sig kunskaperna om det där problemet mycket sakta inom rostskyddsbranschen.

Jonas L

• Blekinge
« Svar #7 skrivet: 30 dec-12 kl 11:28 »
Jag tillhör dem som ofta köper billigaste. För att jag vill att grejerna ska gå sönder? Nä, för att jag är inte övertygad om att en dyrare pryl håller längre.

Säg till exempel att jag ska köpa ett elverktyg som jag kommer använda sparsamt. Det finns tre varianter att välja på: Billigaste av okänt märke för 100 kr, något halvkänt som man inte kan bedöma kvaliten på för 200 kr eller ett känt märke för 500 kr. Mellanvarianten stryker jag direkt för det är antagligen samma skit som den billigaste med högre pris. Då är frågan om det kända märket verkligen håller 5 ggr så länge. Då brukar det sluta med att jag jämför funktioner istället och oftast finner det billigaste som rimligast. Trots detta har väldigt få saker gått sönder men i det läget letar jag fram kvittot och klagar. Klagomål är en nödvändighet för att rensa ut för dåliga produkter!

Det jag saknar är en angiven livslängd på allt som säljs. Tänk på en tvättmaskin, där skulle de kunna ange "Normaltvätt 60°: 1000 tvättar, snabbtvätt 40°: 1500 tvättar. Max livslängd 15 år". Vitvaror är så pass komplicerade maskiner att det skulle inte kosta något att införa en cykelräknare. Då skulle de kunna hålla garantin 15 år för de som inte tvättar så mycket, men slipper fortfarande garantikrav på de som köper en budgetmaskin och sätter den i arbete hela dagarna. Samtidigt blir det då lättare att jämföra en billig maskin med en som kostar dubbelt så mycket.

admscoo

• Finland
« Svar #8 skrivet: 04 jan-13 kl 11:23 »
Flerbarnsfar som söker stadsnära boende på landet, försöker ta igen gammal kunskap

Broberg

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 04 jan-13 kl 12:53 »
Här finns en intressant artikel som berör ämnet:

http://m-teknik.idg.se/2.8229/1.338594/darfor-ger-nya-vitvaror-ingen-besparing

Mycket intressant om modernt humbug.

impudicusson

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 04 jan-13 kl 13:18 »
Mycket intressant om modernt humbug.
Mycket intressant om inkompetenta hushållstekniker.
Citera
Att felsöka ett switchaggregat eller annat avancerat återkopplat elektroniskt system är i princip ogörligt för den vanlige hushållsteknikern. Det som är trasigt syns inte. Felsökning kräver närmast civilingenjörskunskaper och åtminstone ett snabbt oscilloskop.
Har de ingen utbildning alls utöver "brytaren är svartbränt - brytaren är kaputt"?  ???

Broberg

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 04 jan-13 kl 13:23 »
Mycket intressant om inkompetenta hushållstekniker.Har de ingen utbildning alls utöver "brytaren är svartbränt - brytaren är kaputt"?  ???

Det också. Men att sitta och felsöka kostar dyra timpengar också. Tanken om att göra kvalitétsgrejer som håller i mansåldrar är sedan länge borta. Tänk på glödlampor och nylonstrumpor.

torbjorn

• Medelpad
« Svar #12 skrivet: 04 jan-13 kl 13:35 »
Mycket intressant om inkompetenta hushållstekniker.Har de ingen utbildning alls utöver "brytaren är svartbränt - brytaren är kaputt"?  ???

Jag skulle nog vilja säga att den här typen av felsökning av elektronik på komponentnivå är något som varenda tv-reparatör som var aktiv på 80- och 90-talen klarar av utan vidare. Problemet när det gäller hushållsmaskiner och t ex bilelektronik är dock att tillverkarnas reparationshandböcker inte är tillräckligt detaljerade, det finns t ex ofta inte kopplingsschemor och stycklistor på komponentnivå utan de har tänkt sig att man ska byta kompletta kretskort. I hemelektronikbranschen har däremot allt traditionellt varit tillrättalagt för att det ska vara lätt att felsöka sig ner till en enskild trasig komponent.

Markus_Almroth

• Medelpad
« Svar #13 skrivet: 09 jan-13 kl 08:43 »
Som jag fattat det är det inte de tekniska komponenterna som är huvudmålet för planerat åldrande, utan i huvudsak design OCH som jag tror det "fräschfaktorn". Ett bra exempel är det kylskåp jag för närvarande använder. Det är tekniskt sett helt OK, det kanske är 10 år eller så. Ingen överdriven förbrukning, eller andra medfödda fel.

Däremot har plasten gulnat, det är svårt at få rent. Ett ganska stort antal sprickor i inredningen som hjälpligt lagats av tidigare ägare. Smältlim fäster tydligen gansak bra för övrigt och kan spjälkas med glasspinnar (spara glasspinnar!).

Nu när vi säljer huset tänker köparna slänga ut skåpet och köpa nytt, för det är ofräscht, inte för att det inte fungerar. Detta förfarande tror jag är symptomatiskt.

Egentligen borde man bygga ett eget skåp och flytta över kompressorer och hela biddevitten. Eller för den sakens skull köpa en splirrans kompressor för några hundra och bygga ihop ngt. Det är inte så svårt att få en kyltekniker att fylla med kylmedium, eller ens göra själv om man kan låna rätt grejor.

Dessutom skulle man kunna få ett BRA kylskåp med tidlös design som håller en livstid. Och unik ... det hade faktiskt varit kul.

/M
Ät kött - må bra - lev länge.

Skaffaren

• Quod bonum, felix faustumque sit
    • Skåne
    • Huset Sagergrim
« Svar #14 skrivet: 09 jan-13 kl 10:52 »
Som jag fattat det är det inte de tekniska komponenterna som är huvudmålet för planerat åldrande, utan i huvudsak design OCH som jag tror det "fräschfaktorn". Ett bra exempel är det kylskåp jag för närvarande använder. Det är tekniskt sett helt OK, det kanske är 10 år eller så. Ingen överdriven förbrukning, eller andra medfödda fel.

Däremot har plasten gulnat, det är svårt at få rent. Ett ganska stort antal sprickor i inredningen som hjälpligt lagats av tidigare ägare. Smältlim fäster tydligen gansak bra för övrigt och kan spjälkas med glasspinnar (spara glasspinnar!).

Nu när vi säljer huset tänker köparna slänga ut skåpet och köpa nytt, för det är ofräscht, inte för att det inte fungerar. Detta förfarande tror jag är symptomatiskt.

Egentligen borde man bygga ett eget skåp och flytta över kompressorer och hela biddevitten. Eller för den sakens skull köpa en splirrans kompressor för några hundra och bygga ihop ngt. Det är inte så svårt att få en kyltekniker att fylla med kylmedium, eller ens göra själv om man kan låna rätt grejor.

Dessutom skulle man kunna få ett BRA kylskåp med tidlös design som håller en livstid. Och unik ... det hade faktiskt varit kul.

/M

Jag har samma erfarenhet.
De hus och gårdar jag köpt, (det handlar om fyra stycken) har samtliga varit orenoverade eller sparsamt renoverade på 70- 80-tal.
Om de gamla maskinerna har fungerat har vi valt att behålla dem, om inte har vi bytt ut. Inget konstigt med det.

När det blivit dags för försäljning är det alltid samma tongångar hos flertalet spekulanter.
Man ska riva ut, byta maskiner, och sätta in nytt.
Oavsett vad som finns, vare sig det är gammalt eller nytt.
Att man vill sätta en personliga prägel på sitt hem, det kan jag förstå, men många gånger känns det som ett enormt slöseri.

På en del återvinningsanläggningar har man containers där man kan skänka saker till den lokala idrottsföreningen, Lions eller liknande.
Jag tycker att det skulle vara en god idé om kommunerna kunde sälja vidare fungerande maskiner till folk som nöjer sig med den omoderna, gammeldesignade typen.
I Örebro hade man så under en period med byggnadsmaterial, dörrar, fönster, jag vet inte hur det är idag?
Det kanske finns i vissa kommuner redan?
Gräset är grönare på våran sida.

Markus_Almroth

• Medelpad
« Svar #15 skrivet: 09 jan-13 kl 12:25 »
Det kommer inte bli så. För då kollapsar samhället.

Hela systemet bygger på ständigt ökad konsumtion.

Gissa om det kommer hålla i längden...

/M

vindensbonig

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 09 jan-13 kl 12:44 »
Det kommer inte bli så. För då kollapsar samhället.

Hela systemet bygger på ständigt ökad konsumtion.

Gissa om det kommer hålla i längden...

/M
En intressant fråga blir ju då hur tänker dom styrande för dom kan ju knappast va så naiva att dom inte har fatta?

Markus_Almroth

• Medelpad
« Svar #17 skrivet: 09 jan-13 kl 12:48 »
Naiva eller fega.

Vilket som.

Det är ju inte "realistiskt" att minska konsumtionen.

Det ÄR däremot realistiskt att konsumera 3ggr jordens kapacitet.

/M

vindensbonig

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 09 jan-13 kl 12:55 »
Naiva eller fega.

Vilket som.

Det är ju inte "realistiskt" att minska konsumtionen.

Det ÄR däremot realistiskt att konsumera 3ggr jordens kapacitet.

/M
Ja och hur har dom tänkt sen då  hur det ska bli ?

Markus_Almroth

• Medelpad
« Svar #19 skrivet: 09 jan-13 kl 13:02 »
Tror inte de tänkt så långt.

Framför allt vågar väldigt få tänka något som inte "alla andra" tänker.

/M

Dela detta:

* Inloggade just nu

286 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser