Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varför vattentoalett på landet?  (läst 6315 gånger)

Vattendoktorn fd

• Vatten o Avlopp, på godkännt sätt
SV: Varför vattentoalett på landet?
« Svar #20 skrivet: 10 feb-08 kl 01:34 »
När det gäller hygieniseringen av avslammat avloppsvatten, görs det enklast och effektivast med Aqutron UV-enhet.

Direkt efter utgången på slamavskiljaren, www.aquatron.se

Men ankskiten på avrinningsområdena till dammen får du plocka bort om Du samtidigt tänker använde dammen som ekoligisk simpöl.

Hälsn Leif  8)

fröken

« Svar #21 skrivet: 15 feb-08 kl 12:44 »
Vi funderade mycket när vi byggde vårt hus, torrtoa inne gick bort för att det fanns luktrisk. Ganska skönt att ha toa inne när man har små barn och gäster från stan... Tänker bygga torrdass UTE senare. Vi har Dubbletten med urintank och en IN-Drän till BDT-vatten plus bajs och är väldigt nöjda hittils. Vad gäller att lukta på sin egen skit så sitter man ju inte där så länge... och sen kan man öppna fönstret, det kan man inte med en high-tech inomhus mulltoa för då blir det baksug... Blä.

Vi ville inte att vårt hus skulle kallas skithuset, det räckte med "Vad fan ska ni samla piss för?" som entreprenören sa.
Nu är det invigning av hönshuset!!! Drottning Wyandotte och de andra 20 kan flytta in i Orusts snyggaste hönshus!
Har man ankor slipper man både ringklocka och sniglar!

Filip Skräplund

« Svar #22 skrivet: 15 feb-08 kl 23:41 »

Har funderat på att planeter in flodkräfta. Innan jag gör det vill jag får ordning på en planerad luftning - syresättning av vattnet under ffa vinterhalvåret. JAg har dock inte fått tag i någon vettig teknik för att trycka in luften i dammen. Tanken är att använda plastledningen som via pump trycker ut  BDT-vattnet. Har du några ideer? Det gäller ju att hitta något som öser tillräckligt med luft för att det skall göra skillnad. Samtidigt skall det vara något som är robust tekniskt, klarar av det råa klimatet och inte krånglar. Priset är ju också viktigt

Jag har någonstans läst om en vindsnurra på en flotte, som pumpar luft för att syresätta sjöar och dammar.
Möjligen var det en färdig produkt eller bara en prototyp, det är nog bortåt tio år sen eller mer jag läste om den.
Lämpligt självbyggarprojekt för den händige.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Dela detta:

* Inloggade just nu

109 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser