Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ILT Vaccin (2005)  (läst 11728 gånger)

Ronny

• Skåne
Re:ILT Vaccin
« Svar #40 skrivet: 06 jan-06 kl 11:34 »
Ville bara säga att jag blev ytterligare fundersam om det här med äggburen smitta. Pratade med Odd Fossum på SVA om detta för nån vecka sen och han säger att Marek tillhör de sjukdomar som kan smitta via det inre ägget. Vidare att det troligen inte är någon smitta via det inre ägget vad gäller ILT, AI och ND. Observera uttrycket troligen!
Ja, du Iceman vissa frågor kan verka lite dummare än andra, det har du rätt i, men ingen fråga lär vara för dum för att ställa om man vill lära sig mer. Nej, det är ingen skillnad mellan tuppar och hönor, vad gäller mottaglighet för vanliga hönssjukdomar eller ohyra och sånt. Jag har ingen erfarenhet av ILT, men hade jag fått in den skiten i mitt hönshus, hade jag omedelbart nackat alla djur som visade symtom. Jag säger inte att du bör göra det, men jag hade utan tvekan gjort så!
« Senast ändrad: 06 jan-06 kl 11:37 av Ronny »
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Kicki

• Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
« Svar #41 skrivet: 06 jan-06 kl 14:16 »
Ville bara säga att jag blev ytterligare fundersam om det här med äggburen smitta. Pratade med Odd Fossum på SVA om detta för nån vecka sen och han säger att Marek tillhör de sjukdomar som kan smitta via det inre ägget.
VA!!! I SVA´s texter om marek står ju motsatsen!

Minns du då jag förut hade den aggressiva formen av marek i mitt hönshus och envist hävdade att jag fått in den via ägg? Alla sade då att det bara var förtal och att det inte var sant eftersom denna sjukdom inte alls smittade via ägg.
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   

Har kursverksamhet!

Brethbacken

• Gäst
« Svar #42 skrivet: 06 jan-06 kl 16:41 »
Ronny skrev...
Jag har ingen erfarenhet av ILT, men hade jag fått in den skiten i mitt hönshus, hade jag omedelbart nackat alla djur som visade symtom. Jag säger inte att du bör göra det, men jag hade utan tvekan gjort så!

Då måste jag fråga dig Ronny...
Om dom inte visar symptom då men dom är smittbärare, hade du nackat dom iaf?

orloff

• Gäst
« Svar #43 skrivet: 06 jan-06 kl 21:04 »
Det gjorde jag. Inte roligt med de gamla trotjänarna som såg friska ut men nödvändigt anser jag.  :'(
Vill inte sprida denna "skit" mer än vad som redan görs.
ALLA måste ta sitt ansvar om vi ska slippa ILT.
Menar inte med det att du ska tvingas slakta dina djur, Susanne beslutet är helt och hållet ditt.         :-\

Kicki

• Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
« Svar #44 skrivet: 07 jan-06 kl 21:00 »
Jag har ingen erfarenhet av ILT, men hade jag fått in den skiten i mitt hönshus, hade jag omedelbart nackat alla djur som visade symtom. Jag säger inte att du bör göra det, men jag hade utan tvekan gjort så!
Ronny, hur i hela friden går detta resonemang ihop med resistensavelsbegreppet?!

Om dom inte visar symptom då men dom är smittbärare, hade du nackat dom iaf?
Om de inte visar några symtom alls - hur vet man då att de är smittbärare?!
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   

Har kursverksamhet!

Ronny

• Skåne
« Svar #45 skrivet: 07 jan-06 kl 22:07 »
Jag menar som jag skrev: De som visar symtom. En del djur som utsätts för smitta blir över huvud taget inte sjuka och det är dessa djur som jag anser vara de som motstår sjukdomen bäst och det är väl i högsta grad recistensavel att avla vidare på dessa. Sen är det väl också så att några djur kan tillfriskna som visar sjukdomssymtom men dom är kraftiga smittspridare. Vidare skulle det inte falla mig in att sälja något innan jag visste att avkommorna blev friska, alltså vänta något eller de år som behövdes. Skulle det inte fungera utan djur blev sjuka år efter år hade jag funderat på att ta bort flocken och skaffa in helt nytt material från någon besättning som inte haft problemet. Jag skulle undvika vaccinerade besättningar om det vore möjligt.
PS! Jag har också hört tidigare från bl.a. SVA att Marek inte smittar via det inte ägget, men det refererade samtalet gjorde mig osäker.

Kicki

• Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
« Svar #46 skrivet: 07 jan-06 kl 22:59 »
OK. då förstår jag vad du menade = samma sak som jag då jag skrev om resistensavel till Susanne men så var det ju du som lärde mig det uttrycket och dess innebörd också,  för 6 år sedan då mina höns dog som flugor i marek...  ;D
« Senast ändrad: 07 jan-06 kl 23:11 av Kicki »

Har kursverksamhet!

duvan

• -
    • Enebacka
« Svar #47 skrivet: 11 jan-06 kl 22:28 »
Det verkar som om jordbruksverket har satt käppar i hjulet för SRF! Tydligen kräver dom att veterinär ska vaccinera djuren, och det blir ingen billig historia. SVA är av en annan åsikt, men tydligen har någon nitisk person på JV lyckats hitta en paragraf som kan stjälpa det hela.
Vi får se vad som händer....

Brethbacken

• Gäst
« Svar #48 skrivet: 13 jan-06 kl 05:45 »
Den uppfattningen som jag har fått är att det ska utses några stycken i varje förening som ska åka runt och vaccinera djuren samt skriva ut intyg på att dom är vaccinerade, den uppfattningen har iaf jag fått.
Naturligtvis så ska man genomgå någon sorts "kurs" för att få vaccinera, intygen är jag mera  osäker på.

Brethbacken

• Gäst
« Svar #49 skrivet: 13 jan-06 kl 10:53 »
Idag har jag tagit bort alla mina höns då jag tyckte att dom inte mådde bra, det var det värsta som jag har gjort men att se att tupparna hade så ont i halsen så att dom inte ens kunde gala, nej synen av att dom inte mådde bra kunde jag inte leva med så nu är dom iaf borta, allihopa.
« Senast ändrad: 13 jan-06 kl 10:53 av Susanne, Leksand »

Charlotte

• -
« Svar #50 skrivet: 13 jan-06 kl 10:58 »
 Nä, fy vad tråkigt!!! :'(
Men, helt rätt och starkt beslut.
 Om djuren inte mår bra så får vi ta vårt ansvar och hjälpa dem att slippa lidande.
 Finns det några uppgifter om var i landet ILT finns? Eller är det utspritt överallt?
 Nu blir det inget främmande hos mina höns i fortsättningen....
 Hoppas du orkar börja om på nytt igen, för Hönslös är det inte kul att vara...
                 Mvh
              Charlotte

"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Brethbacken

• Gäst
« Svar #51 skrivet: 13 jan-06 kl 11:01 »
ILT är utspritt tyvärr överallt...
Ja det var tufft...usch :'(

duvan

• -
    • Enebacka
« Svar #52 skrivet: 13 jan-06 kl 18:32 »
Den uppfattningen som jag har fått är att det ska utses några stycken i varje förening som ska åka runt och vaccinera djuren samt skriva ut intyg på att dom är vaccinerade, den uppfattningen har iaf jag fått.
Naturligtvis så ska man genomgå någon sorts "kurs" för att få vaccinera, intygen är jag mera  osäker på.

Så var det tänkt! Men nu har jordbruksverkets jurister kommit på att det finns någon form av paragraf som hindrar detta. Enligt dom så måste en veterinär utföra vaccinationen, vilket antagligen innebär att hela vaccinationhistorien läggs på is. Om nu inte Sva hittar en utväg.

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #53 skrivet: 13 jan-06 kl 21:42 »
 >:(Jag förstår inte vad som hindra att ge ut vaccinet nu, då det verkar finnas! Det finns t ex andra vaccin som man sprutar på hönsen eller ger i dricks vattnet. Vad är det för skillnad?

???Hur långt ska det behöva gå innan vaccinet släpps? Fick också liknande uppfattning som Sussane, Leksand då jag ringde SVA om vaccinet kommit ut.
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Ronny

• Skåne
« Svar #54 skrivet: 13 jan-06 kl 23:09 »
Jag tror det är fråga om det ska vara ett levande vaccin eller ett avdödat. Det levande kan man ge via dricksvatten eller som luftspray medan det avdödade måste injiceras. Vad jag förstått så smittar djur som vaccinerats med ett levande vaccin medan de som vaccinerats med ett avdödat inte gör det! Och är det så - ja då vore det ju rena vansinnet att köra med ett levande vaccin!? Kan det vara här skon klämmer? Jag vet inte, bara undrar.

iceman

• ät av livet innan livet äter dig
    • Dalarna
    • hoberget
« Svar #55 skrivet: 22 jan-06 kl 18:11 »
dessutom så kostar det  60 kr exl moms per analyserad sjukdom  dom vill gärna ha in ett 6 pack ägg...där man skriver vilka sjukdommar man vill att dom skall kolla...

love och lev väl...
Lever  med kära maken på älskade Hoberg i Sunnansjö Ludvika Dalarna miljö och vänster aktivist) ... Bevarar fjällnära kor,  Jämtgetter,Gotlandskaniner, Hedemorahöns, till eftervärlden samt självhushåll...(genbank på  samtliga raser)

Dela detta:

* Inloggade just nu

166 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser