Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ILT Vaccin (2005)  (läst 11723 gånger)

Brethbacken

• Gäst
ILT Vaccin (2005)
« skrivet: 23 dec-05 kl 12:25 »
Jag undrar om någon vet vart SLK står när det gäller vaccinering mot ILT?
« Senast ändrad: 23 dec-05 kl 12:26 av Susanne, Leksand »

Barbro

Re:ILT Vaccin
« Svar #1 skrivet: 23 dec-05 kl 20:56 »
Vet inte om SLK har någon ståndpunkt vad det gäller vaccinering, men med SRF-tidningen som kom idag var bifogat ett utskick angående detta. SRF och SVA förordar vaccinering som den enda lösningen ur djurskyddssynpynkt bl a.
Men det verkar lite vanskligt att genomföra: Vaccinet finns bara i 1000-dosförpackning ( 175:-) och är hållbart bara 2 timmar sedan det öppnats! Man ska vaccinera vid 4-6 veckor och en andra gång vid 14-16 veckor, sedan underhålla med årlig vaccination. Vuxna djur kan också vaccineras, det står inte hur. Man vaccinerar genom att droppa i ögat.

Brethbacken

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 23 dec-05 kl 21:04 »
Även jag fick SRF medlemstidning idag.
Jag vet att på ett medlemsmöte jag var på vart det prat just om detta om 2 tim, då var det någon som sa att kokar man upp det igen så är det användbart....inte vet jag  men vi får göra det bästa av allt.

orloff

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 24 dec-05 kl 13:03 »
Det där med att koka vaccinet är ren lögn. Då fördärvas allt.
Man få gå ihop med närmaste hönsuppfödarna och dela en dos så gott det går. Att droppa en droppe i ögat går fort om man förberett innan. En fångar, en droppar och en hämtar ny höna.
Det som blir svårast är för nybörjare som kan gå och köpa höns som både är vaccinerade och inte utan att ha en aning om detta.
God Jul på er alla!

iceman

• ät av livet innan livet äter dig
    • Dalarna
    • hoberget
« Svar #4 skrivet: 24 dec-05 kl 19:57 »
Jag undrar lixom du Susanne vart SLK står ???,, jag vill inte riskera att mina höns dör när jag vet att det finns vaccin att fortgå..

Jag är kluven men vill inte för allt i världen att mina damer lr rasen hedemora skall reduceras kraftigt... och kanske dö ut...
Lever  med kära maken på älskade Hoberg i Sunnansjö Ludvika Dalarna miljö och vänster aktivist) ... Bevarar fjällnära kor,  Jämtgetter,Gotlandskaniner, Hedemorahöns, till eftervärlden samt självhushåll...(genbank på  samtliga raser)

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 24 dec-05 kl 22:25 »
Kontakta SLK ordföranden och hör med honom

Ordförande:

Ronny Olsson, Gyllsjö 1194, 264 91 Klippan
Tel/fax: 0435-230 85
Email:ronny@kackel.se

Mvh
Anna
.

"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

Kicki

• Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
« Svar #6 skrivet: 24 dec-05 kl 22:31 »
Ronny är ju medlem här så vi får väl hoppas han ser detta och svarar direkt i forumet snart.
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   

Har kursverksamhet!

Brethbacken

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 26 dec-05 kl 14:49 »
Jag sitter här och funderar om detta med vaccineringen av våra djur.
OM jag spar mina höns som är smittbärare så betyder det att jag inte kan ta in något nytt djur utan att vaccinera det, kan inte sälja några kycklingar om jag inte vaccinerar dom, det blir mycket pengar i vaccin om man får kycklingar lite då och då.

Kanske det är bäst att ta bort djuren jag har kvar, sanerar hönshuset och låter det stå tomt i några månader, köper in ägg och desificerar dom, kläcker fram och då troligen borde jag då  ha en besättning utan ILT?
och naturligtvis inte ta in nya djur...
Vad tror ni?
För att betala 175 kr i vaccin varje gång något djur ska vaccineras låter ju lite dyrt.
Ja detta tål att tänkas på...

orloff

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 26 dec-05 kl 16:15 »
Ska du komma någon vart och kunna sälja något över huvudtaget måste du ta bort dina smittbärare.  :'( Samla ägg, decifisera dem och lägg i kläckaren. Under tiden de ligger där sanera du hela hönshuset. Det behöver inte stå tomt så länge. När sedan dessa växer upp kan du vaccinera och börja om från början. Du kan ju vänta tills längre fram och köpa in ägg samtidigt så slipper du så många "kullar".
Ja, nog lär det bli dyrare och man kan ju inte ta fram "småskvättar" med kycklingar längre :-\

Rutan

« Svar #9 skrivet: 26 dec-05 kl 16:55 »
En liten fråga bara:
Vad är ILT????

Brethbacken

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 26 dec-05 kl 18:58 »

Smilla

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 26 dec-05 kl 19:13 »
Kanske det är bäst att ta bort djuren jag har kvar, sanerar hönshuset och låter det stå tomt i några månader, köper in ägg och desificerar dom, kläcker fram och då troligen borde jag då  ha en besättning utan ILT?
och naturligtvis inte ta in nya djur...
Vad tror ni?
För att betala 175 kr i vaccin varje gång något djur ska vaccineras låter ju lite dyrt.
Ja detta tål att tänkas på...

Citera

Hej!
Jag hade ILT förra våren,,,och SVA rådde mig då att ta bort allihop och sanera...för att inte få en kronisk smitta. Men det var ju innan vaccinet fanns, men jag vet inte om jag vill vaccinera...jag tycker nog att det är roligare att veta att att jag har höns som är krya...men man får ju inte ställa ut, (vilket jag inte heller gör) om man inte har intyg på att djuren är vaccinerade.

Jag skurade hönshuset först och sedan sprutade med Vircon S kalkade och grävde ur höns gårdarna...det tog tre veckor (den första veckan hönshuset stod tomt ville jag inte ens titta åt det...chocken efter att ha nackat 25 djur), och jag blev av med smittan. Jag eldade upp sittpinnar och enstaka reden, andra sanerade jag.

Jag lider med dig...jag vet vad du går igenom...det är nog det värsta jag har gjort/varit med om.

Stora kramar

Kicki

• Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
« Svar #12 skrivet: 27 dec-05 kl 09:47 »
Hur vet du då att de du köper in inte har någon smitta med sig så du får in en ny smitta eller någon annan smitta - marek, aggressiv coccidios, IB m.fl. äckliga och tråkiga smittsamma sjukdomar? Blir verkligen alla smittade djur kroniska smittbärare? Kan de inte bli resistenta istället? Om de utvecklat resistens är ju viruset bekämpat och oskadliggjort i deras kropp via deras immunförsvar - hur ska det då kunna vara aktivt, kunna föröka sig och föra smittan vidare? De allra starkaste djuren utvecklar antikroppar och deras gener förs vidare genom att det är dem du sedan använde i avlen, på så sätt få du en starkare besättning än innan eftersom det är bara de superstarka individerna med det perfekta immunförsvaret överlever.  Borde inte detta rimligen vara den naturligaste och allra bästa vägen gå - kämpa för att få en resistent besättning istället för att vaccinera?

Hur har det gått för dig? Har fler dött?
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   

Har kursverksamhet!

Barbro

« Svar #13 skrivet: 27 dec-05 kl 09:59 »
I länken från SVA står att man kan undersöka om ILT -smitta finns i besättningen genom att provta ägg och djur ( blodprov?). Någon som vet vad det kostar?
Om kostnaden är rimlig kanske det kan vara ett alternativ. Om man har en smittfri besätning och sedan bara släpper in djur som man först har i karantän och samtidigt provtar, eller kanske ännu hellre ägg som desinificeras, och är noga med det hygieniska när det gäller besökare borde det kunna fungera.
Om det visar sig att man har smitta , kanske alternativet ovan med avlinvning och att börja om är det bästa.
Att vacicnation blir ett krav på t.ex utställningar är ju rimligt eftersom man vet att det ofta är smitttillfällen, men att vaccinationen skulle kunna bli så allmän att  smittrisken minskar totalt är inte troligt med tanke på kostnaden och den korta hållbarheten på vaccinet.
När jag skaffade höns i augusti hade jag inte en aning om de sjukdomar man läser om var såpass allmänt förekommande, man lär sej!
Gott slut och Gott nytt år.
Barbro

orloff

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 27 dec-05 kl 11:21 »
Kicki så här står det på SVA:s sida

(Fåglar kan vara smittbärare och smitta andra höns under lång tid trots att de ser friska ut. Smittan kan därför spridas om man råkar köpa till synes helt friska smittbärare som blandas med oskyddade höns.)

Därför tycker jag man ska slakta ut ALLA så man vet man har en smittfri besättning.

Det kostar 60:- per ägg för undersökning + frakt. Vad blodprov kostar vet jag inte.

Brethbacken

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 27 dec-05 kl 16:54 »
Hur vet du då att de du köper in inte har någon smitta med sig så du får in en ny smitta eller någon annan smitta - marek, aggressiv coccidios, IB m.fl. äckliga och tråkiga smittsamma sjukdomar? Blir verkligen alla smittade djur kroniska smittbärare? Kan de inte bli resistenta istället? Om de utvecklat resistens är ju viruset bekämpat och oskadliggjort i deras kropp via deras immunförsvar - hur ska det då kunna vara aktivt, kunna föröka sig och föra smittan vidare? De allra starkaste djuren utvecklar antikroppar och deras gener förs vidare genom att det är dem du sedan använde i avlen, på så sätt få du en starkare besättning än innan eftersom det är bara de superstarka individerna med det perfekta immunförsvaret överlever.  Borde inte detta rimligen vara den naturligaste och allra bästa vägen gå - kämpa för att få en resistent besättning istället för att vaccinera?

Hur har det gått för dig? Har fler dött?

Hejsan Christina.
Nej :-)
Inga flera har dött...
När jag pratade med veterinären så sa han att ALLA nya djur jag tar in får ILT eftersom mina är smittbärare och smittar andra...
Satt här och funderade om jag tar bort alla och köper in ägg och börjar om från början, sedan kan man iofs skicka in ägg för att kolla om man har en "ren" besättning...
Ja som du ser så har jag inga svar på hur jag ska göra framöver utan bara massor av spekulationer och detta med vaccinet, det blir dyrt i längden.
Tycker att det är ett viktigt ämne att prata om för det kan ju drabba alla..
God fortsättning!

Charlotte

• -
« Svar #16 skrivet: 27 dec-05 kl 17:23 »
 Ja, det är ett viktigt ämne att disskutera!
 Hoppas verkligen att det inte blir något mer "döende" hos dig Susanne och att du kommer fram till hur du vill göra med dina höns i framtiden.
 Det jag funderar lite på är om man väljer att inte vaccinera utan försöker få fram naturligt resistenta eller slaktar bort hela besättningen... Hur sjutton ska det gå för Lantraserna som redan är så små populationer? Vi kan ju inte direkt importera nytt avelsmaterial :-\
 Tänk om det inte ens finns några som kan bli resistenta? Dessa gener kanske inte ens finns hos Lantraserna?
 Slaktas många besättningar ut så försvinner ju en hel del av den genetiska bredden. Även en selektiv avel på resistenta djur skulle väl förmodligen minska den genetiska bredden katastrofalt?
                          Mvh
                        Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Brethbacken

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 27 dec-05 kl 20:30 »
Ja, det är ett viktigt ämne att disskutera!
 Hoppas verkligen att det inte blir något mer "döende" hos dig Susanne och att du kommer fram till hur du vill göra med dina höns i framtiden.
 Det jag funderar lite på är om man väljer att inte vaccinera utan försöker få fram naturligt resistenta eller slaktar bort hela besättningen... Hur sjutton ska det gå för Lantraserna som redan är så små populationer? Vi kan ju inte direkt importera nytt avelsmaterial :-\
 Tänk om det inte ens finns några som kan bli resistenta? Dessa gener kanske inte ens finns hos Lantraserna?
 Slaktas många besättningar ut så försvinner ju en hel del av den genetiska bredden. Även en selektiv avel på resistenta djur skulle väl förmodligen minska den genetiska bredden katastrofalt?
                          Mvh
                        Charlotte

Du har så rätt i ditt tänkande tycker jag, själv har jag lite rashöns samt mina kära Hedemorahöns, samtidigt vad händer om lantrasen dör ut om vi INTE vaccinerar?
VAd kommer det inte att kosta oss både i arbete och pengar OM vi vaccinerar?
Läste inne på kackeltorget att det fanns även uppfödare som "tystnade ner" allt när dom har fått ILT och fortsatte sedan på som vanligt, fruktansvärt gentemot alla oskyldiga köpare och mot våra höns.
Därför undrar jag hur SLK disskuterar när det gäller att vaccinera djuren är dom för det eller emot?
Eller vad tycker dom...
Sitter här och väntar på att Ronny kanske kan svara på den frågan..
« Senast ändrad: 27 dec-05 kl 20:38 av Susanne, Leksand »

Kicki

• Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
« Svar #18 skrivet: 27 dec-05 kl 21:48 »
Kicki så här står det på SVA:s sida
(Fåglar kan vara smittbärare och smitta andra höns under lång tid trots att de ser friska ut. Smittan kan därför spridas om man råkar köpa till synes helt friska smittbärare som blandas med oskyddade höns.)
Ja jag har också läst detta på SVA´s hemsida men har kanske ändå inte fattat att denna sjukdom är så mycket allvarligare än en del andra smittor, men jag minns ändock att precis samma rekommendationer gjordes om en av de mest aggressiva formerna av marek som bl.a. min besättning drabbades av för 6 år sedan. Jag fick dock andra rekommendationer av SLK och valde då att följa dem vilket visade sig vara rätt för jag fick ganska många överlevande och de som kläcktes under tiden var dessutom resistenta så min besättning blev starkare efteråt och inte blev de överlevande då smittbärare för tid och evighet heller. Ingen av de som jag köpte in förra året (5 år senare) insjuknade i marek så smittan var tydligen helt borta. Att de nya sedan hade de kraftfullaste coccidier jag set med sig är ju en annan sak och sådant som man riskerar då man tar in nya djur.
Hejsan Christina.
Nej :-)
Inga flera har dött...
När jag pratade med veterinären så sa han att ALLA nya djur jag tar in får ILT eftersom mina är smittbärare och smittar andra...
Satt här och funderade om jag tar bort alla och köper in ägg och börjar om från början, sedan kan man iofs skicka in ägg för att kolla om man har en "ren" besättning...
Ja som du ser så har jag inga svar på hur jag ska göra framöver utan bara massor av spekulationer och detta med vaccinet, det blir dyrt i längden.
Det kanske inte är samma sak med ILT som med marek men båda är luftburna virusmittor och några djur borde väl i rimlighetens namn vara starkare än andra och kunna bekämpa smittämnena i sitt immunförsvar. Jag har väldigt svårt att tro att alla smittade blir permanenta smittbärare varför skulle de bli det? Inte ens en människa som permanent bär på herpesviruset smittar ju permanent.
Om du har smittan i ditt hönshus och tar in nya djur så kan väl även dessa i så fall bli resistenta, eller hur...? Till slut kanske flertalet av Sveriges höns är resistenta och problemet med denna sjukdom inte är större än med de andra lutburna smittsamma sjukdomarna?
Du bör väl ändå inte heller ta in några nya djur inom de närmaste åren tills du ser vart detta tar vägen, och helst inte alls levande djur med tanke på risken för andra smittor utan istället välja alternativet med avelsägg som desinficerats MEN vissa sjukdomar smittar via äggen så helt säkra är vi aldrig då vi tar in nytt..
Visst rå det så klart änskvärt med en "ren" besättning men frågan är ju också ren från vad då: ILT-virus, coccidier och andra parasiter, marekvirus, pasteurella, skadliga bakterier, mask m.m. - vart går gränsen?

Har kursverksamhet!

iceman

• ät av livet innan livet äter dig
    • Dalarna
    • hoberget
« Svar #19 skrivet: 27 dec-05 kl 23:01 »
 Kicki skriver:
Visst rå det så klart änskvärt med en "ren" besättning men frågan är ju också ren från vad då: ILT-virus, coccidier och andra parasiter, marekvirus, pasteurella, skadliga bakterier, mask m.m. - vart går gränsen?

Ja precis och hur långt ska vi låta det gå  ???
Jag är livrädd varje dag jag går till min höns...  att jag ska få se samma syn som dig susanne (så skönt att inga mer djur dött för dig)

min tupp hade i af "nonpurulent encephalit"  (Hjärnhinneinflammation).. samt  "tracheit" (infalmmation)
sva skriver vidare någon exakt orsakt till de sjukliga förändringarna i hjärnan och luftstrupen  hos tuppen har ej kunnat påvisats...Luftvägsinfektioner kan orsakas av en en rad olika virus och bakterier. För att utreda om om vissa av dessa sjukdomsagens finns i en hönsflock kan amn leta efter antikroppar i blod lr ägg... 8jag tänkte skicka in några av mina ägg så dom får göra en djupdykning i min flock...

love och lev väl...
Lever  med kära maken på älskade Hoberg i Sunnansjö Ludvika Dalarna miljö och vänster aktivist) ... Bevarar fjällnära kor,  Jämtgetter,Gotlandskaniner, Hedemorahöns, till eftervärlden samt självhushåll...(genbank på  samtliga raser)

Dela detta:

* Inloggade just nu

147 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser