Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur länge håller anka i frysen?  (läst 10233 gånger)

Brokullen

• Dalsland
Hur länge håller anka i frysen?
« skrivet: 09 nov-10 kl 18:54 »
Har en anka liggande i frysen som är flådd och där fettet är bortskuret,hur länge håller sig en sån?och hur märker jag om den är förstörd?
Bor på en liten gård med man,2 utflugna+1 barn hemma,2 hästar,2 katter,en olde english bulldog och en grandis, vaktlar, mignonankor, linderödsgrisar och en massa höns.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Hur länge håller anka i frysen?
« Svar #1 skrivet: 13 nov-10 kl 19:46 »
Du märker att den är förstörd om det finns frystorkade partier (som i princip bara uppkommer om man har en otät förpackning) eller om den luktar härsket fett. Luktar den friskt så är den frisk.

Att säga hur länge den håller är svårt, det beror på tex frystemp, förpackning, hygien vid slakten, fetthalt mm. Men den bör hålla minst 6 månader om den är packad i lufttät förpackning.

Om du tillagar den ökar hållbarheten, så om du inte hinner äta upp den innan du misstänker att den kan bli dålig kan du plocka upp den, tillaga den, ev äta vissa delar, och stycka den, så att den tar mindre plats och går att plocka upp i lagom portioner, och frysa den en gång till. Då håller den minst ytterligare 6 månader, givet att den är förpackad lufttätt.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Pernilla Lava

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 21 jan-11 kl 21:54 »
Jag ät en tupp i torsdags som det stod dec -09 på...  :P
Den var en av dom godaste jag ätit  :)
Alltså över ett år i frysen (14mån) och helt ok.

Mvh Pernilla
Dont panic go organic! Odlar för husbehovet och vännerna :)
Höns Påfågel och Kalkoner

Brokullen

• Dalsland
« Svar #3 skrivet: 11 feb-11 kl 12:54 »
Ankan är tillagad och var hur fin som helst efter ett år  :D.Saken var väl den att jag hade flått den och tagit bort fettlagret annars hade den kanske varit härsken
Bor på en liten gård med man,2 utflugna+1 barn hemma,2 hästar,2 katter,en olde english bulldog och en grandis, vaktlar, mignonankor, linderödsgrisar och en massa höns.

Dela detta:

* Inloggade just nu

319 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser