Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vitaste vit?  (läst 9329 gånger)

kackelo

• Skåne
    • Solåkra
Vitaste vit?
« skrivet: 10 nov-10 kl 10:01 »
Vilken hönsras lägger de vitaste äggen? Vill ha någon trevlig "riktig" ras som gärna lägger mer än 200 ägg/år med bra storlek. Inte någon värphybrid alltså.
Får: Finull och Dorset/finull. Höns: Faverolle, Dvärg Kochin, Isbar (endast hönor), Maran (endast hönor), Maran (endast hönor)...och så hundar, katt och bin såklart :)

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: Vitaste vit?
« Svar #1 skrivet: 10 nov-10 kl 10:11 »
leghorn? :) lägger ca 300ägg/år
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

kackelo

• Skåne
    • Solåkra
« Svar #2 skrivet: 10 nov-10 kl 12:34 »
Tänkte mig en lugn, större ras. Leghorn verkar flaxiga och stirriga....
Får: Finull och Dorset/finull. Höns: Faverolle, Dvärg Kochin, Isbar (endast hönor), Maran (endast hönor), Maran (endast hönor)...och så hundar, katt och bin såklart :)

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #3 skrivet: 10 nov-10 kl 14:30 »
Kommer jag här och tänkte föreslå appenzeller... Men de hör ju också till en lättare och livligare ras, men beror ju på hur mycket man grejar med dem. De lägger iaf. många "normalstora", kritvita ägg.

Fåglarna

Vita ägget på bilden är från appenzeller

Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

esten

• -
« Svar #4 skrivet: 10 nov-10 kl 14:52 »
Andalusier
Legbar
Minorka
Redcap
Buttercup
Dessa väger ca halvkilot mer än leghorn , lägger vita ägg och relativt många då de är värpraser . Hur de är i humöret vet jag inte , säkert andra som kan svara .

Enda " stora " ras jag hittade med rent vita ägg var Bruges , men det är en kjött och kamp ras väger ca 5 kg för en stor tupp .

kackelo

• Skåne
    • Solåkra
« Svar #5 skrivet: 10 nov-10 kl 15:55 »
Appenzeller har jag tittat på innan men visste inte hur vita ägg de värpte. Läste någonstans att de inte var så förtjusta i att vara i hönsgård utan ville springa fritt (mer än andra höns), någon som har erfarenhet?

Boström

• Småland
« Svar #6 skrivet: 10 nov-10 kl 19:05 »
Vita stora ägg lägger Houdan :) mkt trevlig ras.
Det finns säkert många fler....
Har hästar,kaniner & fjäderfä, bor på landet med sambo o barn.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #7 skrivet: 10 nov-10 kl 19:35 »
La Flech lägger också riktigt vita ägg.Det är en lite större ras än Leghorn och Italienare.

Annars kan man ju slå ett slag för Silveruddsrasen Fiftyfive Flowery  som lägger stora vit ägg. Rasen är dessutom könsvisande vid kläck vilket är rätt praktiskt  ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #8 skrivet: 10 nov-10 kl 20:14 »
Appenzeller har jag tittat på innan men visste inte hur vita ägg de värpte. Läste någonstans att de inte var så förtjusta i att vara i hönsgård utan ville springa fritt (mer än andra höns), någon som har erfarenhet?

Mina har gått inne i flera veckor nu under hösten och lär nog inte släppas ut förrän när våren kommer igen. De visar inget stressbeteende eller så. Har inte haft de i hönsgård utan när de är ute är de lösa ute, så kan tyvärr inte svara på den delen. =/ Men de gillar att röra sig över hela gården, i värsta fall har det hänt att de gått över till grannen. Om kvällarna har de satt sig i träd eller andra höga ställen så man har fått gått och plockat ned dem, men det är nog bara tecken på att de har bättre "överlevnadsinstinkt" än att gå och sätta sig på tröskeln i markhöjd om kvällen och vänta på att matte kommer och bär in dem som mina dv kochin gör (de som inte har hönsgård är jag tvungen att bära ut på dagen och bära in på kvällen då det är 2 rum emellan "hönsrummet" och dörren ut till gården). ::) 

Tror att om du har ett hönshus där det bara är en dörr emellan för dem att gå in i så lär de gå in där och sätta sig istället för ute... Om du har hönsgård så blir det ju ännu enklare att hålla reda på vart de är *inte i skogen som en satte sig en gång hos mig, dagen efter funderade grannen vad det var för rolig "fasan" utanför deras fönster*. ::)
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Dela detta:

* Inloggade just nu

336 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser