Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Snälla hjälp!(fjädrarna "står upp" på huvudet)  (läst 7072 gånger)

hönsmammis

• Dalarna
SV: Snälla hjälp!(fjädrarna "står upp" på huvudet)
« Svar #20 skrivet: 14 nov-10 kl 12:04 »
i morse när vi kom ut var tuppen borta! :(

undrar vad som hände?

Kersthin

• Häxa inom Siljansringen.
    • Dalarna
    • http://oxbacken.de
« Svar #21 skrivet: 14 nov-10 kl 12:10 »
 >:( Säkert rävuslingen, det gäller att se till att inte de tar sig in...leta duktigt, de biter ju sönder hönsnät, gräver sig in...vi har en halvmeter rävnät liggandes utanför och upp på hönsgården, sen stänger vi varje kväll för våra pullor, vi blev av med hela beståndet höns och tupp i försomras, när rävmamman med sina små var ute på rackartyg....rävfällan går de ej i!
Var rädd om Moder Jord, behandla henne väl, och du får tusenfaldt igen. :)

hönsmammis

• Dalarna
« Svar #22 skrivet: 14 nov-10 kl 12:36 »
alltså jag menar att han var död :( tyvärr så klarade han inte det han drabbats av :(

Kersthin

• Häxa inom Siljansringen.
    • Dalarna
    • http://oxbacken.de
« Svar #23 skrivet: 14 nov-10 kl 12:41 »
 :( synd, men jag vågar inte ens använda frontline på våra hundar! Har hört att de dör av det, men kanske det är som med choklad, en del hundar tål det andra inte...
Men jag duschar våra höns med ett annat gammalt väl beprövat ohyrespray, som man kan köpa i vilken livsmedelsaffär som helst.
Vet att det inte är att rekommendera, men men....bättre en lycklig höna än en död höna! :P
Var rädd om Moder Jord, behandla henne väl, och du får tusenfaldt igen. :)

karolina_björk

• Södermanland
« Svar #24 skrivet: 14 nov-10 kl 14:11 »
Virkon ???
Används till desinfektion, det dödar inte ohyra!
Jomen, det dödar ju ohyra som finns i hönshuset menar jag ju...typ röda hönskvalstret. Och vircon är ju ett ganska giftigt preparat faktiskt...

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #25 skrivet: 14 nov-10 kl 14:50 »
Jomen, det dödar ju ohyra som finns i hönshuset menar jag ju...typ röda hönskvalstret. Och vircon är ju ett ganska giftigt preparat faktiskt...

Gör det? Jag trodde det endast tog livet utav svampar, bakterier och sådant. Inte parasiter som löss, mask, kvalster osv.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

karolina_björk

• Södermanland
« Svar #26 skrivet: 14 nov-10 kl 20:51 »
Gör det? Jag trodde det endast tog livet utav svampar, bakterier och sådant. Inte parasiter som löss, mask, kvalster osv.

Hmm du har säkert rätt! Någon som provat? De kanske bara "drunknar"? Själv har jag provat att skura med virkon efter kvalsterangrepp men frågan är om de dött av vätskemängden skurborsten?

Bubblaren

• På bilden: jag och tuppen Babe! Holländsk vithätta
    • Skåne
« Svar #27 skrivet: 16 nov-10 kl 20:00 »
Hmm du har säkert rätt! Någon som provat? De kanske bara "drunknar"? Själv har jag provat att skura med virkon efter kvalsterangrepp men frågan är om de dött av vätskemängden skurborsten?

Enligt uppgifter jag fått och enligt förpackningen vad jag minns tar de inte död på någon som helst ohyra. Kollade noga i somras efter produkter då jag själv köpt höns med ohyra.
Säljer avelsägg och matägg.
Titta in på Västerkullas gårdsförsäljning på Facebook  :-)

Bubblaren

• På bilden: jag och tuppen Babe! Holländsk vithätta
    • Skåne
« Svar #28 skrivet: 16 nov-10 kl 20:02 »
alltså jag menar att han var död :( tyvärr så klarade han inte det han drabbats av :(

Jättetråkig att höra  :(
Sanera nu noggrannt och städa ut innan du sätter in några nya hons. Om du inte planerar för nya snart så hade jag låtit det stå tomt ett tag då kvalster överlever i flera månader utan värddjur.
Säljer avelsägg och matägg.
Titta in på Västerkullas gårdsförsäljning på Facebook  :-)

The Game

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 16 nov-10 kl 21:00 »
Virkon S  är ju ett descifikations medel..
Det dödar som sagt inte kvalster.

Älghund: det finns att köpa på nätet
Sök på pets at home eller någon poultry sida  på nätet.
Frakten är inte så dyr och medlet är jäkligt billigt och rätt preparat för att få bort skiten istället för att använda medel här i sverige som inte är anpassade till höns..
Har man fått kvalster så räcker det inte med en dusch  i rumpan.Dom finns där och kommer komma tillbaka .Hur mycket man vill lägga ner på att få bort dom är upp till var och en men.Jag köper hellre Red mite eller Mitekill som jag vet ska användas till dessa vidriga småkryp..

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #30 skrivet: 17 nov-10 kl 20:31 »
hej,
jag har också använt frontline utan påverkan på djuren men man ska inte äta eller kläcka äggen i på 30 dagar då medlet sätta sig i djurets fett och kan följer med i äggen.

Jag har även fått tips om att tea tree olja ( finns på the body shop tror jag) ska fungera bra men enligt mina upplevelse är oljan ganska kraftigt i sin koncentrerat form. Man kunde nog spä ut den med vatten och lite diskmedel med jag vet inte vilket koncentration skulle behövas,

mvh

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

Dela detta:

* Inloggade just nu

297 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser