Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Konservering av huvud, ben o inälvor från Lamm  (läst 2497 gånger)

Patrik i Skåneland

• Skåne
Konservering av huvud, ben o inälvor från Lamm
« skrivet: 11 nov-10 kl 19:01 »
Om 1 vecka ska min granne slakta ett antal lamm och jag ska få det som han inte tar tillvara dvs. huvud, ben och inälvor. Jag är inte kräsen av mej när det gäller mat så jag tänkte få ut så mycket mat som möjligt ur dessa delar, problemet är att jag inte har nån frys och kan inte äta upp allt på en gång.
Så hur kan jag gå tillväga för att konservera?
Gå inte och dö förrän du har levt!

esten

• -
SV: Konservering av huvud, ben o inälvor från Lamm
« Svar #1 skrivet: 11 nov-10 kl 19:44 »
Du kan kanske koka av huvudena köttet och sedan konservera det på glas . Borde vara enklare än att sitta och karva av köttet av benen .
Tungorna kan du koka , flå och lägga i saltlake .
Det kan du ju iof göra även av köttet på huvudet men det blir så små bitar att jag tror det är bättre att laga nåt av det först tex nån sylta .
Benen bör du kunna koka in på samma sätt som grisfötter , det gjorde man förr även med koklövar sk. klövsylta , så det borde funka även på får .
Du kunde ju även göra korv av skrapet från huvudena och sedan röka . Någon god får salami.
Levern kan du göra leverpastej av . Eller använda med övriga inälvor + hjärta till pölsa .
Och sedan koka in på glas isf att frysa .

tinna.m

• Skåne
SV: Konservering av huvud, ben o inälvor från Lamm
« Svar #2 skrivet: 11 nov-10 kl 20:56 »
Lever går att torka. Strimla och torka i ugn på låg värme med luckan på glänt.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Dela detta:

* Inloggade just nu

327 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser