Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp dom dör.  (läst 12357 gånger)

Fiat

• -
Hjälp dom dör.
« skrivet: 12 nov-10 kl 11:42 »
Vad är det för fel på mina kaniner? Har haft 3 st som bara magrar av och sedan dör 1 hona överlevde. Har även fått välldigt dåligt med ungar i år som överlever och blir slaktmogna kan det va någon bakterie eller något annat som jävlas med mej.
(Kan nämna att dom blivit sjuka en och en sedan i våras.)
MVH FIAT......-.

Georgisten

• Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
SV: Hjälp dom dör.
« Svar #1 skrivet: 12 nov-10 kl 13:41 »
Vilka är symptomen? Bara magrar de? Eller har de diarré också? Kan det vara coccidos? Fast det brukar väll märkas främst på ungarna och dina ungar var väll friska?  ???
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #2 skrivet: 12 nov-10 kl 14:06 »
Vad får dom för foder och hur mycket?
Är höet bra?
Har du avmaskat?
Vilka symptom - slutar dom bajsa, får dom diarée, får dom vridna skallar, blir dom förlamade?

//Lina

Meritaton

« Svar #3 skrivet: 12 nov-10 kl 16:24 »
Kan vara nosematos också.
En bekant hade det på sina djur fick hon veta efter att ha obducerat.
Kaninerna hade inte snett huvud eller så, bara magrade av och väldigt dålig allmänkondition.
Några hade rinniga ögon, inte så mycket men lite.
Symptomena var olika och mycket diffusa.

Fiat

• -
« Svar #4 skrivet: 12 nov-10 kl 19:08 »
Ser bara att dom blir välldigt tunna ingen diare eller rinniga ögon. (Och det går fort)Många ungar dör  mellan 3-5 veckor. Dom har fri tillgång på hö och så får dom kalvpellets + spannmål + lite betfor. Ungarna är pigga och helt plötsligt ligger det en död i buren sen kan det gå en vecka och så dör en till.
MVH FIAT...

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #5 skrivet: 13 nov-10 kl 12:31 »
Vid 3-5 veckor är magarna som allra känsligast, det är då dom börjar äta fast föda. Kalvpellets är väldigt kraftiga och inte så lämpliga för känsliga små bebismagar, betfor innehåller massa socker som i tarmen bryts ner till ammoniak, som höjer pHt i tarmen och dödar dom nyttiga bakterierna.

Ge dom inget kraftfoder överhuvudtaget om det där är det som finns tillgängligt. NADA. Bara gott, fräscht, hö som kaninmagar är gjorda för att smälta.

Sen kanske du ska fundera på att byta till ett annat foder som är lämpligare för kaniner, och skippa betforen helt. Varför kalvpellets? Vad kostar en säck sånt? Själv ger jag Mästers (200kr/25kg) och Versele Laga Cuni Pro (hiskeliga 500kr/25kg men jag har så få och små kaniner). Beroende på vart du bor finns det en mängd kanin- och hästpellets som är lämpligare (säkert inte billigare, men lämpligare). Lusernpellets + korn + lite lite havre + mineralpellets är en mycket bättre blandning om du vill få ner kostnaderna.
« Senast ändrad: 13 nov-10 kl 12:38 av skiesabove »
//Lina

thunrida

• Skåne - here we are.. Nån som vill leka?
    • Skåne
    • Darkwerks
« Svar #6 skrivet: 14 nov-10 kl 18:12 »
Jag vill gärna veta mer om vad ni kaninvetare anser om kalvpellets/hästpellets som foder till kanin. Vilket är bäst/billigast?
Är det ok att fodra vuxna kaniner med dessa, men inte ungarna??

Vad med majs (grannen odlar majs) och fodermorötter då? är det bara lyx eller viktigt tillskott?
Jobb på Fredriksdal, Vikingatida hantverk och historiska marknader, renoverar sekelskiftesgård,
Bor med sambo och son :) Hej å Hå!  Jobba På!  Njuta..  Älska..  Leva..

gustos

« Svar #7 skrivet: 14 nov-10 kl 19:10 »
Jag har under ett & ett halvt år använt solid 120 (fullfoder för mjölkkor), främst för att jag får köpa det billigt av min granne. Inaktiva avelsdjur får ca 1/2 dl per dygn + fri tillgång på hö. Växande ungdjur och digivande honor får ca 1 dl per dygn fördelat på två tillfällen (morgon och kväll) + fri tillgång på hö. Raserna jag har är Blå Wiener, Rex och korsningar där emellan. Tillväxttakten är god, hittills har alla slaktdjur passerat 3 kg levandevikt vid 16 veckors ålder. Jag har under denna tid endast haft två fall av "plötslig ungdjursdöd", så på det stora hela är jag mycket nöjd med detta kraftfoder.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #8 skrivet: 14 nov-10 kl 19:11 »
Varför ge kalvfoder till kaniner när det är till kalvar?
Jo jag vet att det är mycket billigare och "innehåller typ samma saker" men trots det så saknas det viktiga spårämnen och mineraler i rätt mängd för att de ska passa kaniner.

Kaninmat är till kaniner, och kalvfoder till kalvar.

Fodermorötter är bra som supplement men många glömmer bort att morötter är vätskefrivande och inget som är lämpligt att ge som substitut för vatten på vintern. Morötter är bra i lagom mängder i början av året för att få igång brunsten på honorna.

Majs är gott men inget fullfoder.

"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #9 skrivet: 14 nov-10 kl 19:51 »
Anledningen att ge annat foder än kaninpellets är såklart att om man har få kaniner, eventuellt även när man har många, så är det helt omöjligt att få kaninhållningen att gå runt med normalt pris för kaninerna som skickas till slakt. Ca 250 kr för en säck med 25 kg. För att föda upp en kanin går det åt ca 1/2 sådan säck. Det är helt omöjligt att sälja kaninen till slakt för över 125 kr. Alltså går man back. Till och med mycket back, om man räknar kostnader för burar, utrustning och tid.

Alltså måste man hitta ett billigare foder, eller betrakta det hela som en ganska dyr hobby, som inte har något som helst med självhushållning att göra.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #10 skrivet: 14 nov-10 kl 21:34 »
Inte ger man en kanin 12kg foder på 3 månader? Det är ju gaaalet....

Mina dvärgar äter ungefär 0,5-1kg per kanin och månad.
//Lina

BlueDeville

• Skåne
    • Busebo
« Svar #11 skrivet: 15 nov-10 kl 06:19 »
Anledningen att ge annat foder än kaninpellets är såklart att om man har få kaniner, eventuellt även när man har många, så är det helt omöjligt att få kaninhållningen att gå runt med normalt pris för kaninerna som skickas till slakt. Ca 250 kr för en säck med 25 kg. För att föda upp en kanin går det åt ca 1/2 sådan säck. Det är helt omöjligt att sälja kaninen till slakt för över 125 kr. Alltså går man back. Till och med mycket back, om man räknar kostnader för burar, utrustning och tid.

Alltså måste man hitta ett billigare foder, eller betrakta det hela som en ganska dyr hobby, som inte har något som helst med självhushållning att göra.

Ser man sig bara om finns det bra foder för en bra bit uder 200:- till kanin.

Jag fick hem en jätte igen efter några månader som jag fött upp som levt på ngt kalv eller ko foder & den var inte alls stor i förhållande till åldern, syskonen är större.... frågan e varför...
Körde själv hästfoder en gång i tiden men kom fram till att det var nog bättre till hästar.

Inte ger man en kanin 12kg foder på 3 månader? Det är ju gaaalet....

Mina dvärgar äter ungefär 0,5-1kg per kanin och månad.

Kanske är jättar dom har ;D  jag har inte räknat på hur mkt det går i månaden ska kanske göra det..
« Senast ändrad: 15 nov-10 kl 07:07 av BlueDeville »
Var med & bli ett fan i min Facebook grupp för Belgiska Jättar:
http://www.facebook.com/pages/Saxtorp-Sweden/Busebo-s-Jattar/113483878676727?ref=sgm
Bor ute på landet med skogen inpå knutarna med Sambo, 3 barn, 2 jyckar, ett gäng Belgiska Jättar, Belg harar, å hoppkaniner, 1 Grå jako, 3 katter.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #12 skrivet: 15 nov-10 kl 06:50 »
Nu har jag inte kollat vikt/volymförhållandet på kaninpellets, jag antog, kanske felaktigt, att en liter väger ca 1 kg.

Mina kaniner äter ca 1 dl per kanin och dag, och det tar minst 4 månader att föda upp dem. Visst, de första veckorna äter kaninungarna inte så mycket, men mammans (och även pappans) foder ska räknas in i ungarnas förbrukning. Jag håller på att byta till produktivare raser, har nu mycket FV, korsat med Stora silver och Californian.

Säg 18 veckor för att föda upp kaninen till lagom slaktvikt, 1 dl foder per dag, räknat på både ungens foder och ungens andel av föräldrarnas foder. 18 veckor * 7 dagar * 1 dl = 12,6 dl foder.

I foderkostnaden måste man också räkna in kostnaden för att få hem fodret, antingen man kör och hämtar det eller man får det hemtransporterat. Så att hitta billigare foder långt bort är knappast en fördel, transportkostnaden blir hög. Man måste ha så många att man kan köpa hela pallar med foder, eller ännu hellre, kan köpa på bulk, sisådär något ton åt gången. Då får man ha rätt många kaniner...
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #13 skrivet: 15 nov-10 kl 07:00 »
hej,

mina djur får  1dl havre och korn och 0,5dl rabbfor per dag. rabbfor kostade 180:- för 25 kg och havre/kornet kostar 1kr kilo. de får också fri tillgång till hö som kostar 1kr kg. De växer klart på 12-15 veckor och har då en slakt vikt på runt 3kg.. när de är styckat och klart väger de 1,1-1,3 kg.

havre / korn går det 3kg av per djur och månad.
rabbfor 1,5 kg
hö lite högt räknad 10kg

kostanden då blir  3:- + 9:- + 10:-  total  22:- per djur och månad.

så mitt kanin kött kostar mellan 66 och 88:- per djur.

om man då räknar in halm och skötsel blir det mer som 100:- djuret.

Det är därför jag har de till självhushåll...  om jag sålde ett djur skulle jag då behöver köpa dyr skit kött på ica istället.

Man kan räknar bort det fina gödsel man får till trädgården så se allt lite bättre ut.

mvh

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

thunrida

• Skåne - here we are.. Nån som vill leka?
    • Skåne
    • Darkwerks
« Svar #14 skrivet: 15 nov-10 kl 10:35 »

Vart köper man rabbfor?
Ska visst va svårt att få tag i..

Mvh -e
Jobb på Fredriksdal, Vikingatida hantverk och historiska marknader, renoverar sekelskiftesgård,
Bor med sambo och son :) Hej å Hå!  Jobba På!  Njuta..  Älska..  Leva..

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #15 skrivet: 15 nov-10 kl 10:45 »
Rabbfor ska finnas på varje Granngården...

Anledningen till att kalv/kofoder kan vara olämpligt för kaniner är för att dom är beroende av den känsliga bakterikulturen i tarmen och blindtarmen för att kunna tillgodogöra sig maten. Om den börjar rubbas (för hög proteinhalt, för mycket stärkelse eller socker) så hjälper det inte hur mycket foder man än ger dom, dom tar inte upp näringen och kan till sist bli sjuka och dö.

Anledningen till att hästfoder kan vara olämpligt är för att det har hög fetthalt och hög e-vitaminhalt (kanin rek 50-100mg/kg, hästfoder brukar vara mellan 100-400mg) och det gör att dom mycket lätt blir feta på hästfoder. Men det är perfekt om man har en spinkig kanin man vill ha upp i vikt, jag rekommenderar Krafft Groov 125 (mycket protein men ännu mer fiber, så magen klarar av det) som tillskott om man behöver göda upp en.
//Lina

Attes matte

• Jämtland
« Svar #16 skrivet: 15 nov-10 kl 10:55 »
de får också fri tillgång till hö som kostar 1kr kg.

Jag tror inte att det är jättevanligt att få tag på bra hö som kostar 1kr/kg. Jag betalar 2,50/kg. En kompis som har häst betalar 3,50. Mellan två och tre kronor per kilo är det normala priset här i krokarna i alla fall...

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #17 skrivet: 15 nov-10 kl 11:25 »
hej,

mina djur får  1dl havre och korn och 0,5dl rabbfor per dag. rabbfor kostade 180:- för 25 kg och havre/kornet kostar 1kr kilo. de får också fri tillgång till hö som kostar 1kr kg. De växer klart på 12-15 veckor och har då en slakt vikt på runt 3kg.. när de är styckat och klart väger de 1,1-1,3 kg.

havre / korn går det 3kg av per djur och månad.
rabbfor 1,5 kg
hö lite högt räknad 10kg

kostanden då blir  3:- + 9:- + 10:-  total  22:- per djur och månad.

så mitt kanin kött kostar mellan 66 och 88:- per djur.

om man då räknar in halm och skötsel blir det mer som 100:- djuret.

Det är därför jag har de till självhushåll...  om jag sålde ett djur skulle jag då behöver köpa dyr skit kött på ica istället.

Man kan räknar bort det fina gödsel man får till trädgården så se allt lite bättre ut.

mvh

Jonathan

Låter ganska rimligt i mina öron, dock är detta bara för själv uppfödningen  för ungdjuret, avelsdjuren kostar ju en del också ;-)
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #18 skrivet: 15 nov-10 kl 16:32 »
hej,

detta är kanske ett konstigt förklaring men jag ser avelsdjuren mer som sällskaps djur och räknar inte på de....

mvh

jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #19 skrivet: 16 nov-10 kl 16:10 »
Billigaste pelletslösningen som ändå ger vettiga, kaninvänliga värden tycker jag är Renfor + Rabbfor hälften hälften. Rent Rabbfor är för starkt för dvärgarna och det ger lätt hakpåse på andra.

Bästa pelletsen jag gett är Versele Laga Cuni Pro (dvärganpassad). Näst bästa Mästers, som också är vettigt i pris, det är många uppfödare som använder det.

Lagomt bra är Rabbit Royal (en müsli), Krafft Groov 125 (kan inte ges rent).

Sämre för mina kaniner har varit Stampe, Edel och Carrier, ger inte mycket för pengarna.

Har köpt kaniner som gått på diverse ko- och fårpellets och deras pälsar blir alltid bättre efter foderbyte och en fällning.

För några år sen var kofodret Rosa populärt till kaniner och många vinnarkaniner gick på det, sen ändrade dom det till Nora och ändrade innehållet med förödande resultat i många gårdar (diarrée).

Ska man föda upp köttisar billigt är väl ett bra hö + ett tillskott av Rabbfor (det räcker gott och väl med 1 dl per dag även till stora kaniner, det är ju bara ett balanserade tillskott) den enklaste och billigaste lösningen.
//Lina

Dela detta:

* Inloggade just nu

400 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser