Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Frågor angående Varroa nedfall.  (läst 4207 gånger)

Kesson

• Biodling - Avel - Drottningodling - Avläggare
    • Halland
Frågor angående Varroa nedfall.
« skrivet: 14 nov-10 kl 13:06 »
Kollade nedfallet i mina 2 samhällen idag, såg inte ut att vara så många som jag trodde de skulle vara.
Har bara haft bin i 2 månader nu så jag vet inte exakt hur man räknar, vad som är ett normalt nedfall för ett normalstort samhälle osv. Någon som kan säga mellan tummen och pekfingret? räknar man alla kvalster i nedfallskasetten eller ska man göra ett snitt av kvalster/cm2?

All info är intresant info =)

Drönarn

• Gästrikland
SV: Frågor angående Varroa nedfall.
« Svar #1 skrivet: 14 nov-10 kl 19:26 »
Enligt broschyren så är nedfallamätningen under Juni den som har bakgrund ur undersöknings hänseende hur stort varroa tryck samhället utvecklar
Det ofta så att hösten alltid har större nedfalls underlag då det finns varroa utväxling från tre-fyra generationer
Det är nog Preben som kan ge dig vägledning om detta maila honom hans e-post hittar du i Bitidningens sista sida eller hemsidan Biodlarna

Bullen79

• Småland
« Svar #2 skrivet: 14 nov-10 kl 22:17 »
Jag har fortfarande inte behandlat med oxalsyra, kan man ta det till nästa helg eller är det bättre att skita i det nu? Det verkar bli ett par tre plusgrader. /PH

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 14 nov-10 kl 23:04 »
Jag har fortfarande inte behandlat med oxalsyra, kan man ta det till nästa helg eller är det bättre att skita i det nu? Det verkar bli ett par tre plusgrader. /PH

Jag gjorde det idag. Det var plusgrader och uppehållsväder och alla satt i klot, så det var väl alldeles utmärkt. Nästa helg är nog inte för sent.

Gep

• Blekinge
« Svar #4 skrivet: 15 nov-10 kl 08:26 »
Hos mig har ca 200 nerfallna varroa under behandling med Tedblad
myrsyre-burkar varit normalt. I år var det betydligt lägre.
Jag har då galler och plåt under ca 90 procent av bottnen och jag
tror att omgivande odlare sköter sin Tedblad-behandling som de ska.
Sen delar jag de flesta samhällena en gång vilket också minskar
mängden varroa. Inga andra åtgärder.

Kesson

• Biodling - Avel - Drottningodling - Avläggare
    • Halland
« Svar #5 skrivet: 16 nov-10 kl 11:59 »
Tack för alla svar, då är huvudsaken att behandlingen är gjord och att man har sätt resultat, jag kunde räkna till 80-100 kvalster i kasetten som täckte ungefär halva bottnen på kupan.

skulle göra något med drönaramar till våren och dela samhällena har jag för mig.

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #6 skrivet: 17 nov-10 kl 07:56 »
Du ska absolut behandla nu i höst. Man tror att virus sprids mellan bina i kupan under vintern av de stickskador på vuxna bin som kvalstren orsakar. En tumregel är att man ska ha under 100 kvalster kvar över vintern, annars får man problem med deformed wing virus och liknande nästa sommar och betydligt sämre överlevnad följande vinter eftersom sensommarbina är försvagade av virus och varroa.

Tumregelns "under 100" är praktiskt om man vet behandlingseffektiviteten med den metod man använder. Säg att man använder en metod som ger 90% utslagning av kvalster, om man då räknar till max 900 över hela ytan ligger man på rätt sida, dvs 450 kvalster över halva ytan. Lägre är såklart bättre!

Samma tumregel kan man använda vid mindre effektiv behandling, en av de alternativa behandlingar som vissa förespråkar ger ca 25% utslagning av kvalstren, räknar man då till 33 kvalster i nedfallet över hela ytan har man ca 100 st kvar.

Jag har inget emot alla de alternativa behandlingsmetoder som används som t.ex. rabarber, florsocker etc, men vet man inte eller tar man inte reda på effektiviteten och samtidigt räknar nedfall ska man inte använda dem. Det är lätt att ta reda på effektiviten, först behandlar man med sin metod och räknar, sedan gör man en behandling med en erkänd och effektiv metod med känt resultat och räknar, då vet man hur mycket som var kvar och hur mycket ens egen metod tog.

Bullen79

• Småland
« Svar #7 skrivet: 20 nov-10 kl 21:28 »
Idag behandlade jag mina samhällen med oxalsyra och satte på musskydd, rätt sent ute antar jag. Det gick i alla fall smidigt ända tills jag kom till den bigården med arga bin. Där kom dom ut när jag krafsade i flustret och jag hade inte sheriffen med mig så dom fick ingen oxalsyra och ett samhälle fick inget musskydd heller, men ingen mus kommer vilja flytta in där ändå för där finns så många >:D

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #8 skrivet: 20 nov-10 kl 22:00 »
...så dom fick ingen oxalsyra...
Har du koll på hur mycket Varroa som finns i samhällena? Om inte så spelar du ett ganska högt spel med både dina och dina grannars bin.

Bullen79

• Småland
« Svar #9 skrivet: 21 nov-10 kl 16:39 »
Nej det kan jag ïnte säga att jag har till 100%. Men jag har upplevt att det inte har varit något problem i år. Jag skär drönare och kör korttidsbehandling med myrsyra också, så dom är absolut inte obehandlade...

Lars i skogen

« Svar #10 skrivet: 21 nov-10 kl 19:37 »
Jag har själv "upplevt" att det inte varit stora problem med kvalster, behandlat dåligt/inte alls och sen nästa år höll alla samhällen på att styrka med...
Jag vet flera som gjort liknande bedömningar: väldigt lite eller inget nedfall under sommaren, inget kvalster i drönaryngel etc och därför struntat i behandling. i ALLA fall ledde det till stora problem nästa säsong. Jag rekommenderar dig starkt att behandla bina, om du absolut inte vill göra det nu så gör du en REJÄL behandling tidigt i vår!

Bullen79

• Småland
« Svar #11 skrivet: 21 nov-10 kl 19:46 »
OK Jag vill ju inte få problem nästa år heller så jag kanske får åka en sväng till då, får hoppas att det är skapliga temeraturer nästa helg, i veckan skulle det ju bli kallt burr!

Dela detta:

* Inloggade just nu

388 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser