Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sträcker på halsen, "gapar" och nyser ?  (läst 4781 gånger)

sallyzevenwacht

• Halland
Sträcker på halsen, "gapar" och nyser ?
« skrivet: 14 nov-10 kl 21:01 »
Jag har köpt två hönor nu för 3 veckorsen, en lite äldre (unghöna, har ej börjat värpa)
och en yngre, har kvar kycklingdunen.
Den yngre av dem gör en procedur upprepade gånger, sträcker på halsen, gapar, och stänger ögonen. Någon gång varje minut. Har tänkt på ILT, men nu tycks det ha försvunnit. Den nös också innan. Fast dte gör det lite fortfarade, men inte så ofta som innan. Kan det ha varit ILT med det har "gått över"?
Den andra hönan gjorde inta alls så, någon gång. Smittar ILT?
Kycklingen fick en egen värmelampa i hönshuset, jag såg till att den åt och drack, det gjorde den.
Vad tror ni?
Dv. höns, undulater & ragdoll

LiCe

• Uppland
SV: Sträcker på halsen, "gapar" och nyser ?
« Svar #1 skrivet: 14 nov-10 kl 21:17 »
Gå in o läs lite här så kanske du kan jämföra symptom.. :)

http://www.sva.se/sv/navigera/Djurhalsa/Fjaderfa/Parasiter/Gapmask/

Linda

sallyzevenwacht

• Halland
« Svar #2 skrivet: 14 nov-10 kl 21:59 »
Tack för svaret, men eftersom hon har slutat nu, kan det ha varit det?

esten

• -
« Svar #3 skrivet: 14 nov-10 kl 22:07 »
Ibland kan höns bara vara förkylda också . Och det är inte ovanligt att de gör så då heller , det sväller lite i halsen .

sallyzevenwacht

• Halland
« Svar #4 skrivet: 14 nov-10 kl 22:15 »
Ja, jag har tänkt på att det kan vara det. Hon var nämligen utestängd en dag, jag var inte där utan det var en annan och han var klumpig nog att stänga ute ne liten kyckling >:(
Ganska logiskt.
Vad är de bästa kurerna mot förkylning?

gernsö

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 14 nov-10 kl 22:20 »
värme och lugn och ro, samt bra mat är bästa kuren.
Har fått veta att gapmask är mycket sällsynt.
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

sallyzevenwacht

• Halland
« Svar #6 skrivet: 14 nov-10 kl 22:22 »
Bra mat...?
Vaddå för mat? hon fick varmt vatten med honung för ett tag sen, rörde det inte :-\
Ska jag sätta henne själv?

LiCe

• Uppland
« Svar #7 skrivet: 14 nov-10 kl 22:33 »
Intressant hur man läser och uppfattar olika.. jag har förstått att det är ganska vanligt - framförallt i viltuppfödningar av fasan och rapphöns, men att det oxå förekommer hos vanliga hobbybesättningar och då ofta hos ungdjur.. särskilt hos höns som är frigående sommartid. Efter regnperioder är det som mest risk då mycket daggmaskar kommer upp till ytan.. läste att man därför helst inte ska mata höns med mask annat än vad de lyckas krafsa fram själva...  ??? Finns även ganska många trådar på olika forum om just gapmasken och vad man ska göra åt den.. men som sagt, jag är ny på det här...  :-[

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #8 skrivet: 15 nov-10 kl 08:51 »
Hur vanligt gapmask är...

Om man säger som så att jag har haft höns i över 10 år efter 5 eller 6 år hade jag ett par hönor som dog av gapmask under en månads tid innan jag fattade vad som var felet. Efter det hade jag väl 3 eller 4 hönor som fick symptom behandlades och  blev friska de kommande 2-3 åren. Sedan dess inga fler fall.

Jag har varit mer drabbad av gapmask än många andra hönsmänniskor jag känner, många har aldrig haft någon höna med sjukdomen. Om man beaktar att jag totalt under en period på mer än 10 år har haft max 8 hönor som insjuknat och under största delen av denna tiden har haft över 40 vuxna djur + ungdjur och kycklingar så vet jag inte om jag tycker det är speciellt vanligt!

Man bör dock vara medveten om att det finns i marken och har man en höna som blir sjuk så finns det alltid risk att fler insjuknar.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

gernsö

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 18 nov-10 kl 08:59 »
om h on inte äter så får du blöta upp och med spruta försiktigt spruta det i munnen en bit it.

gapmask= säger bara vad mina veterinärer säger och de kollar upp fackta innan de svarar.
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

Lyckliga Höns

• www.lyckligahons.n.nu
    • Skåne
    • Lyckliga Höns
« Svar #10 skrivet: 18 nov-10 kl 21:00 »
Jag har köpt två hönor nu för 3 veckorsen, en lite äldre (unghöna, har ej börjat värpa)
och en yngre, har kvar kycklingdunen.
Den yngre av dem gör en procedur upprepade gånger, sträcker på halsen, gapar, och stänger ögonen. Någon gång varje minut. Har tänkt på ILT, men nu tycks det ha försvunnit. Den nös också innan. Fast dte gör det lite fortfarade, men inte så ofta som innan. Kan det ha varit ILT med det har "gått över"?
Den andra hönan gjorde inta alls så, någon gång. Smittar ILT?
Kycklingen fick en egen värmelampa i hönshuset, jag såg till att den åt och drack, det gjorde den.
Vad tror ni?

Några av mina höns gjorde exakt som du beskriver. Det visade sig vara ILT, skickade in blodprov till SVA. Avlivade hela flocken och sanerade. Vill inte skrämma dig, men tycker att du ska skicka in blodprov till SVA.
Skånska Blommehöns, Derco/derco, Sussex, RIR, Isbar, Dvärg Kochin, Chabo, Dvärg Silkes, Maran
Har hönsuppfödning i mycket  liten skala med fokus på djurens välmående.

sallyzevenwacht

• Halland
« Svar #11 skrivet: 18 nov-10 kl 22:13 »
Ok, ska jag bara ta blodprov på Lillan (den "sjuke") eller lite på alla?
Hur gör jag? Kostar det?
Hehe.

Alba

• Södermanland
« Svar #12 skrivet: 18 nov-10 kl 23:21 »
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

Dela detta:

* Inloggade just nu

353 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser