Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Få bort rök o parymstank ur bil  (läst 2874 gånger)

Nina W

• Värmland
Få bort rök o parymstank ur bil
« skrivet: 15 nov-10 kl 18:06 »
Jag lånde ut min bil till en kompis i nästan en vecka. Hon röker och har två rökande döttrar på 15 resp 20 år. Då jag fick tillbaks bilen igår så luktade den rök och hårspray. Hon förnekar att hon rökt i den, men döttrarna hade sprayat håret med något stink. Ev hade 15-åringen tjuvrökt medans morsan gjorde något ärende. Nu får jag lukten i kläderna efter att ha kört en stund och jag känner mig inte alls hemma i den längre. Så nu till saken. Hur sanerar man en bil på egen hand? Finns det någon miljövänlig metod?

snöängeln

• Skåne
SV: Få bort rök o parymstank ur bil
« Svar #1 skrivet: 15 nov-10 kl 18:16 »
Ättika brukar man kunna få bort röklukt med ...kan kanske ställa ut en skål i bilen över natten

edithsdotter

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 15 nov-10 kl 18:40 »
Vet inte hur väl mitt förslag fungerar i just en bil men inomhus brukar det effektivt ta bort dålig lukt. Häll vanlig T-röd på ett fat, tefat/blomfat eller annat plant kärl, tänd på och låt det brinna ut. Den plana ytan är, efter vad jag förstått, till för att lågorna inte ska bli för höga och därmed riskera att komma åt något eldfängt. Har till exempel eldat i klädskåp och liknande på det här sättet och fått bort inbiten dålig lukt.

Lärde det av min mamma en gång i tiden för just tobaksrök...  o:)

torbjorn

• Medelpad
« Svar #3 skrivet: 15 nov-10 kl 18:47 »
Riktigt så enkelt som att bara ställa in en skål med någonting eller spraya ska man inte tro att det är att bli av med röklukt.
Nu är det iofs säkert lättare i det här fallet än om det hade varit en bil som hade blivit konstant inrökt i flera år.

Jag föreslår följande:
  • Ta ut alla gummimattor, hatthyllor, askkoppar och liknande lösa saker och skrubba ren dem med t ex allrengöring och varmvatten utanför bilen. Småsaker som man tror tål det kan man köra i diskmaskin.
  • Alla hårda ytor - glas, plåt, plast osv - torkas av med varmvatten och allrengöring, därefter med rent varmvatten.
  • Tygklädsel, golvmattor som inte har varit täckta av gummimattor osv kan man använda skumtvättmedel till (se dock upp så du inte får tag i något sådant som är starkt parfymerat). Spraya på, borsta in skummet, låt torka några timmar, dammsug noga. Med tanke på hårsprayen, var särskilt noga med nackstöden!
  • Vädra kupén så mycket som möjligt under närmaste tiden, det är bra om bilen kan stå i varmgarage med dörrarna öppna.

Tännlappen

• -
« Svar #4 skrivet: 16 nov-10 kl 17:12 »
Tjaa..Normal hygien i bilen precis som man har inomhus(vädring och sanering) är det som gäller  :) . Har du loss golvmattorna så passa på att spraya lite tunnflytande rostskydd längs golvet,doftar fräscht. Bland det mest djävulska man kan råka ut för är spilld mjölk  :o ,lovar,bara att stanna vid närmsta parkeringsficka och sanera för allt man är värd.  (:)

Räkan

• Bohuslän
« Svar #5 skrivet: 19 nov-10 kl 12:34 »
Ett gammalt knep är faktiskt att skiva upp ett par kg vanlig gul lök, och lägga i bilen ett tag. Fungerar över förväntan =)

Dela detta:

* Inloggade just nu

249 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser