Hej Mullvad.
Jo det du har är ju det normala med matkällare i Norrland, till skillnad mot Svealand eller Götaland, då matkällaren ofta är fristående. Det har säkert med både bekvämligheten vid djup snö, och hur djupt tjälen går att göra, med att man valt den lösningen i Norrland.
Min matkällare avviker från det normala, då den följer det norrländska mönstret, den ligger under farstun.
Nu under sommaren, så har jag provat hur sval den håller sig, utan fläkten, och under värsta värmeböljan för en tid sedan, så ökade temperaturen till 18 grader, mätt på en meters höjd, mitt i källaren. Självklart var det kallare på golvet.
Källaren är isolerad, både åt sidorna, mot huset och i golvet och självklart ganska ordentligt uppåt mot farstun. Troligen hade det varit svalare om jag inte isolerat neråt, men det kom sig som nödvändigt på grund av dräneringen, som är med Isodrän/Isopor-plattor.
Att jag valde den som välisolerad, var för att jag inte ville ha minusgrader i källaren på vintern, vilket jag fick, utan tillräcklig isolering, i vintras.
Själva fläkten kan ju också VÄRMA under vintern, eftersom tilluften då kommer att gå genom mark utan tjäle.
Det är ju stabila +8 grader som jag är ute efter, året om.
Mikael Perman.
PS. ska försöka komma ihåg att prata med brorsan oom boken.....