Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dom äter varandra......  (läst 8636 gånger)

Klippa

• Dalsland
Dom äter varandra......
« skrivet: 17 nov-10 kl 17:28 »
Varför äter dom upp varandra? Jag hade 5st vaktlar men fick ta bort den ena då han gav sig på dom andra o hackade i ögonen o nästan av hela huvudet på dom? Jag satt länge länge o kollade innan så att jag verkligen tog rätt. Sen va det lugnt ett bra tag men i förrgår hittade jag en till halväten dock vid liv o idag en till..... Någon som har något bra tips? Har rådfrågat vår duktiga vetrinär men han visste inte tyvärr?  Så här går ju inte o ha det i allafall? Har testat de mesta tycker jag typ rött ljus, extra mineraler, mindre ljus, mer ljus, inget ljus, mer mat, varmt dricksvatten  ja alla gammla husknep alltås :-\

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Dom äter varandra......
« Svar #1 skrivet: 17 nov-10 kl 17:36 »
Ha gärna lite grenar, några kartonger med hål i och andra saker att gömma sig i, så att de kan komma undan från varandra. Då brukar de bli lugnare.

Sedan är det tyvärr så att vaktlar ofta hackar på varandra, särskilt om man sätter ihop vuxna djur. De som vuxit upp tillsammans brukar gå bra, om man ser till att ha en lagom könsfördelning.

Man kan klippa deras näbbar, det låter hemskt, men det är det inte. Man klipper alltså inte så mycket som man gör på utländska äggfabriker, där man stympar näbben så att den sällan växer tillbaka, och det hindrar fåglarna från att äta och dricka på normalt sätt. Man tar bara lite av det yttersta av övernäbben. Man brukar se pulpan rätt tydligt, och man ska lämna typ 1 mm till den. Fågeln känner inget, det är som att klippa klorna på ett djur, smärtfritt och utan långsiktig effekt. Man får upprepa typ 1 gång i månaden.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Klippa

• Dalsland
« Svar #2 skrivet: 17 nov-10 kl 17:56 »
Ok de va inte så dumt! Ska ja genast testa! Dom har växt upp ihop är till o med kläckta ihop :-\. Dom har allt lite grenar o ett litet hus dom kan krypa in i men... Men det där med o klippa lite i näbben va inte så dumt! De är ju inte så kul för dom när dom hela tiden blir hackade heller tycker jag... Tackar ödmjukast för tipsen!

ThinaA

• Västergötland
    • HjulTantens hemsida
« Svar #3 skrivet: 17 nov-10 kl 19:18 »
Fördelen är attde bir väldigttama när man sköter om de skadade:)
Jag fann att enbur i två våningar också hjälpte.Mian är vana att skutta o klättra o fixa.De har gömställen lite överallt o det fungerar bra.
Disability is an attitude

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #4 skrivet: 17 nov-10 kl 19:54 »
Se till att de har tillgång till kalk. Jag brukar torka äggskal som jag sen krossar så det blir ett fint pulver och ger dem. det kan hjälp men annars skulle jag ta bort den/de som hackar och kläcka fram fler av de snälla. Det är mycket en avelsfråga om de hackar eller inte.

Bellaman

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 17 nov-10 kl 20:42 »
ja, ibland undrar man vad man gett sig in på när det gäller vaktlar....Fast jag säger åt dem varje gång jag går in "Fred på jorden!!" ;)

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #6 skrivet: 17 nov-10 kl 21:12 »
hej,

jag hade en i somras som hackade på de övriga.... vissa blev nästan skinnad. De var bara att nacka han då hans avkomma hade fått samma beteende genom generna eller uppväxten. Nu är det lugnt och fint. Jag gör detsamma med våldsamma hönstuppar. Tyvärr har de egenskaper jag inte vill ha i mina grupper.

mvh

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #7 skrivet: 17 nov-10 kl 21:17 »
Jag har haft 2 stycken "mördare" (och båda har varit hönor). Slaktat båda två, sedan har det varit lugnt. Gäller att sortera bort alla som visar detta beteénde och avla vidare på de lugna individerna, såsom Nettis beskrev det.
Du kanske har haft otur och fått en linje med mycket "aggroindivider"?
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

gernsö

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 17 nov-10 kl 21:26 »
hur många tuppar har du och hur många hönor, kan det vara där problemet ligger
och hur står plats har de, hur många på den platsen,
häng in lite saker de kan hacka i, frukt och liknande....
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

Klippa

• Dalsland
« Svar #9 skrivet: 17 nov-10 kl 22:21 »
Ja nu är jag lite grön på det här med vaktlar o dom jag har är födda i sommras men jag TROR att det är 1tupp och tre hönor kvar nu då. Men den som är värst hackad är helt klart den jag tror är tuppen. Och den som inte längre finns var nog en höna som då skulle vart den värsta boven. Iallafall var det den som hackade då. Men det är möjligt att det kan vara en aggresiv gen jag lyckats få tag på  :-\ Isåfall vet ja inte riktigt vad man ska hitta på. Jag har även gett dom lite krossat snäckskal om de kan påverka??

Lycka

• Ångermanland
« Svar #10 skrivet: 14 dec-10 kl 10:43 »
Glömmer alddrig mina kompisars japanare.
När vi kom hem hade en blivit skalperad milt sagt.
Toppen på huvudet var sönderhackat :'(
Usch för dylika huliganer >:D
Hedemorahöns

lantis

• Västmanland
« Svar #11 skrivet: 20 jan-11 kl 23:27 »
Jag har den erfarenhet av mina vaktlar att man inte kan ha flera tuppar ihop tillsammans med hönor. en tupp till flera hönor ska det vara gärna 3 till 10 hönor.
Kan gå att enbart ha tuppar ihop som är uppfödda tillsammans, om man vill att de ska växa upp och bli mat, ganska gott med vaktelkött.
Min dotter har en japanare som ligger och ruvar, hönan attackerade tuppen, så hon fick ta ut honom, hon hackade honom i ögonen. det är första gången jag sett någon höna gå till attack, men tuppen kanske var för påflugen på henne när hon ligger och ruvar.
Annars så är det ju tupparna som ger sig på varann.

Skylla

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 21 jan-11 kl 03:02 »
Dottern här, hönan skadade aldrig ögonen på honom men därimot hade han ett antal jack å var fjäderlös på hjässan, badda med ljummet vatten å efter några dagar hade svullnaden lagt sig så pass att han fick upp ögonen igen:)
Trots att han inte såg hitta han maten å vattnet, badade å gal!
Hönan är egentligen inte aggresiv då hon inte gått på den andra hönan.

Angående dina uppätna vaktlar, det e inte så att råttor/möss kan komma in till dem?

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #13 skrivet: 21 jan-11 kl 09:15 »
Jag har den erfarenhet av mina vaktlar att man inte kan ha flera tuppar ihop tillsammans med hönor. en tupp till flera hönor ska det vara gärna 3 till 10 hönor.

Jag har 2 tuppar ihop med 5 hönor utan problem (de har inte växt upp tillsammans eller, utan jag satte in en extra tupp ca 1 år senare ifall att gammeltuppen skulle dö, satte in den unga som ca 5 veckor gammal), de har gått ihop så i över ett halvår nu och är japanska vaktlar. De enda jag varit med om som har skadat/dödat en annan vaktel är hönor. Hade en höna i en grupp på 1 tupp o 3 hönor där hon dödade tuppen helt plötsligt, idiotryck, sedan gav hon sig på en annan höna med..: Sedan gav jag mig på henne.  >:D  :-X
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Klippa

• Dalsland
« Svar #14 skrivet: 22 jan-11 kl 10:33 »
Hmm angånde det med råttor o möss så kan dom nog säkert lura sig in dom brukar ju vara experter. Nu har jag rensat bland dom lite o plaserat om dom så jag har faktiskt tagit bort dom misstänkta... Inte kul men de e ju inte roligt o hitta dom skalperade heller... Jag kollade noga innan med att ha dom i en annan bur o dyligt ett tag så jag såg att det hjälpte! O nu har det vart lugnare ett tag. Men nu är det ju bara två kvar..

Anette

• Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
« Svar #15 skrivet: 22 jan-11 kl 10:55 »
Vaktlar kan vara väldigt argsinta. Det är som många skriver väldigt olika mellan individer, både honor och hanar. Jag har väldigt hård kontroll på mina och delar upp dem i grupper. Man kan få hålla på länge med att flytta runt djur tills man får fungerande grupper. Jag tycker det är djurplågeri att ha kvar underlägsna djur i grupper som ständigt blir hackade, med eller utan klippt näbb. Det är stressande för djuret och den ska inte behöva utsättas för det.

Helt hopplösa fall gallras bort. I mitt fall är det väldigt ofta mörka vaktlar som är de argaste (tuxedo tror jag de heter) men det kanske är en slump. Så mitt råd är att man måste hitta djur som passar ihop och få harmoniska grupper.

Mvh Anette
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

Lycka

• Ångermanland
« Svar #16 skrivet: 22 jan-11 kl 13:54 »
Hörde senast att vaktlar trivs bäst i par ?
Då slipper man en massa hackning
Hedemorahöns

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #17 skrivet: 22 jan-11 kl 14:43 »
Hörde senast att vaktlar trivs bäst i par ?
Då slipper man en massa hackning
Vad jag läst gäller detta kinesiska vaktlar. De raser man håller för ägg- och köttproduktion kan man knappast hålla på det sättet, det blir väldigt oekonomiskt.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #18 skrivet: 22 jan-11 kl 19:41 »
Min mamma har en tupp och en höna går ensamma av japansk vaktel och där går det jättebra! =) Hönan ser förvånadsvärt fin ut också (alltså inte helt utsliten av massa parande, lite i nacken men ryggfjädrarna har hon i behåll).

Skylla

• Västergötland
« Svar #19 skrivet: 27 jan-11 kl 02:49 »
Det funkar inte alltid å sätta dem i par heller, hade ett franskt par där det va hönan som gav sig på tuppen trots att de hade några kvadrat att röra sig på med gömslen, prova att byta tupp funka inte det heller!
Så jag fick prova å stoppa in henne till kompisens flock jumbo, har inte varit nåt gruff alls sedan dess.

Dela detta:

* Inloggade just nu

427 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser