Tack Hildegard 
Snygga färger på lådan , har du någon aning hur mycket den väger tom+ fylld med bin ?
ha det gott mvh edward 
Färgen är vanlig bikupefärg från Töreboda. Den blir lite olika beroende på om man använder nya ljusa eller äldre mörkare bräder. Här var det nya som blev över efter taket på hönshuset. Den här gula färgen blev också jättesnygg på knutbräderna på mina trågkupor i rödfärg.
Har ingen aning vad den väger. Jag kunde lyfta den tom utan problem, ungefär som en vanlig yngellåda kanske?
Förresten så gjorde jag bottnarna av takläkt som ligger dubbelt med gallernät därimellan. En liten öppning på sidan gör det möjligt att sätta in ett varroainlägg för kontroll.
Fylld med bin och framförallt vax, yngel och honung tror jag inte att jag vill lyfta den. Det är ju också onödigt då den står bra där den står. Men om det skulle vara nödvändigt, så finns det handtag på sidorna och då tror jag det kan vara bra att vara två som lyfter.
Fina bilder, Hildegard! Tack för att du visar dem. En fråga: råkar du ut för kakras någon gång, eller håller dessa fribyggen bra?
I vanliga fall håller dessa fribyggen bra om man inte håller listerna för snett. Precis nybyggda är de känsliga för för mycket vinkling, sedan blir de bara stabilare. Är det för varmt ute borde man vara försiktig också. Men det finns ju knappast någon anledning att ta upp listerna, bina vill gärna vara i fred. Det är bara för att ta bilder vi tog upp dem. Resten sköter bina bäst själva.
Någon gång tog jag upp några ändå för att visa någon och då vinklade jag lite för mycket när vi skulle titta på andra sidan. Det var en yngelkaka med yngel i olika storlek. Jag lät den ligga kvar och bina skötte om sina små där nere på botten. När alla var utkrypna kunde jag ta bort vaxkakan.