Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Någon som byggt en egen "Backyard Beehive"?  (läst 10331 gånger)

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
SV: Någon som byggt en egen "Backyard Beehive"?
« Svar #20 skrivet: 20 nov-10 kl 20:32 »
Jonathan, visst hade du erfarenhet av toppribbkupor (TBH)? Jag är intresserad av en avläggare till våren. Åker förbi Vännäsby lite nu och då på väg till brorsan i Umeå så det vore kul att komma förbi hos dig vid något sådant tillfälle, om det går. Letar livsmedel också.

hej,

det jag har är en varbergs kupa.. en trågkupa dår ramarna ligger horizontellt i en enkel rad. Jag hängde ifjöl en vax bit längst upp på ramen och lät bina bygga själv under fast med tråd förstarkning. Resultatet blev väldigt fint och kan jämföras med vildbygge. Du är välkommen förbi när du har lust men det finns nog inget att se innan våren. Avläggarna är nordisk med vildparade drottningar. Vi är tre i närheten som har bin och alla har köpt renparade drottningar. Jag kan hjälpa dig bekanta dig med biodlingen om du inte hitta någon närmare.

mvh

JOnathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

vattuvarg

• Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #21 skrivet: 20 nov-10 kl 21:09 »
Det jag har är en varbergs kupa.. en trågkupa dår ramarna ligger horizontellt i en enkel rad. Jag hängde ifjöl en vax bit längst upp på ramen och lät bina bygga själv under fast med tråd förstarkning. Resultatet blev väldigt fint och kan jämföras med vildbygge. Du är välkommen förbi när du har lust men det finns nog inget att se innan våren. Avläggarna är nordisk med vildparade drottningar. Vi är tre i närheten som har bin och alla har köpt renparade drottningar. Jag kan hjälpa dig bekanta dig med biodlingen om du inte hitta någon närmare.

Det går att hitta närmare, men som sagts tidigare har jag ärenden åt ditt håll ibland. Det jag hoppas ha är just bra nordiska bin så ditt erbjudande gör mig varm om hjärtat. Att du använder trågkupa är ytterligare ett plus då TBH:n egentligen också är en sådan, om än mer spartansk. Ska försöka komma förbi i början på det nya året så att vi kan klura ut hur vi ska få bin hit. Kanske får vi tillfälle att träffas tidigare än så till och med. Vännäsby verkar vara ett bra ställe att åka till för annat än bin också, ju... Vi ser hur det blir.

Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #22 skrivet: 22 nov-10 kl 00:15 »
Tack folk för hjälpsamma mail och länkar och kommentarer =)!

Jag har intresse-anmält mig till en bikurs i Luleå till våren och ska fråga morfar om han vill hjälpa snickra en TBH.

Ritningar på en "gyllene-snittet-tbh" kostade 9 dollars, det är ju inte så mycket, typ 60kr. Finns väl gratis på andra modeller någonstans också kan jag tänka mig, men jag gillar hela grejen med att en kupa som är byggd i naturens magiska proportion :P...
//Lina

vattuvarg

• Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #23 skrivet: 22 nov-10 kl 11:44 »
Jag har intresse-anmält mig till en bikurs i Luleå till våren och ska fråga morfar om han vill hjälpa snickra en TBH.

Ritningar på en "gyllene-snittet-tbh" kostade 9 dollars, det är ju inte så mycket, typ 60kr. Finns väl gratis på andra modeller någonstans också kan jag tänka mig, men jag gillar hela grejen med att en kupa som är byggd i naturens magiska proportion :P...

Det är många som talar gott om gyllenesnittetkupan, så den blir nog ett bra val. Fundera ändå på att bygga din kupa med flusterhålsplaceringen och de dubbla mellanväggarna från biobees-kupan. Med dem får du möjlighet till artificiell svärmning, med mera, så det är värt tiden det tar att ladda ner gratisritningarna därifrån, åtminstone för att jämföra.

Det blir roligt att höra hur det går för dig framöver. Jag fortsätter gärna utbyta TBH-erfarenheter. ...särskilt som jag själv också är nybörjare... :)
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #24 skrivet: 22 nov-10 kl 17:04 »
Jag har för mig att du har måtten till dem gyllene snittet på de mått man har på en vanlig kredit kort ! ;)
mvh edward  :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

hildegard

• Östergötland
« Svar #25 skrivet: 22 nov-10 kl 17:14 »
Tack folk för hjälpsamma mail och länkar och kommentarer =)!

Jag har byggt några TBH-kupor och befolkat dem med svärmar. Har funkat hur bra som helst. Bina byggde ut ett 15-tal lister på nolltid, dvs 2 veckor. Efter 4 veckor fanns det massvis med ägg och yngel och i september var hela kupan full med bin. De övervintrar på sin honung samt lite till.
Jag byggde kupan så att jag kan ha vanliga skattlådor uppepå. Jag använde råspont till väggarna och taket är en ram med en masonitskiva samt tjärpapp och 4 cm isolering.
Ingången är vid den ena kupan på båda kortsidor, där jag stänger till den ena sidan när jag har ett samhälle i lådan, annars finns det utrymme för 2 mindre samhällen. Den andra kupan har ingångarna på långsidorna, diagonalt motsatt så att det går att stänga till.

Edward.

• Gästrikland
« Svar #26 skrivet: 22 nov-10 kl 17:22 »
 ;) Du kanska har några fina bilder att dela med dej ?  ;)

mvh edward  :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

hildegard

• Östergötland
« Svar #27 skrivet: 22 nov-10 kl 17:46 »
« Senast ändrad: 22 nov-10 kl 17:49 av hildegard »

eremit

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 22 nov-10 kl 18:10 »

Tack Hildegard!
Det var ju fint att få se hur det tar sig ut i verkligheten här!

Jens Larsen

• -
    • Honungsigillet
« Svar #29 skrivet: 22 nov-10 kl 19:12 »
Mycket bra hybrid-TBH du byggt. Jag antar att dina topplister passar i en LN-låda, dvs är 396 mm långa. Det är ingen tvekan om att detta är den perfekta kupan för självhushållaren.

Fillan

« Svar #30 skrivet: 22 nov-10 kl 23:28 »
Fina bilder, Hildegard! Tack för att du visar dem. En fråga: råkar du ut för kakras någon gång, eller håller dessa fribyggen bra?

Jag vill gärna höra mer från er som har tbh-kupor. Smålandskupan låter också smart. Har någon en byggbeskrivning på den?

Har själv vanliga lågnormal i eps i dag och tycker att det är jobbigt med alla tunga lyft. Dessutom är jag trött på alla tillbehör (ramar, extralådor, slunga etc) som upptar halva gäststugan...

Edward.

• Gästrikland
« Svar #31 skrivet: 23 nov-10 kl 00:20 »
Tack Hildegard  :)

Snygga färger på lådan , har du någon aning hur mycket den väger tom+ fylld med bin ?

ha det gott mvh edward  :P

hildegard

• Östergötland
« Svar #32 skrivet: 23 nov-10 kl 13:00 »
Tack Hildegard  :)

Snygga färger på lådan , har du någon aning hur mycket den väger tom+ fylld med bin ?

ha det gott mvh edward  :P

Färgen är vanlig bikupefärg från Töreboda. Den blir lite olika beroende på om man använder nya ljusa eller äldre mörkare bräder. Här var det nya som blev över efter taket på hönshuset. Den här gula färgen blev också jättesnygg på knutbräderna på mina trågkupor i rödfärg.
Har ingen aning vad den väger. Jag kunde lyfta den tom utan problem, ungefär som en vanlig yngellåda kanske?
Förresten så gjorde jag bottnarna av takläkt som ligger dubbelt med gallernät därimellan. En liten öppning på sidan gör det möjligt att sätta in ett varroainlägg för kontroll.
Fylld med bin och framförallt vax, yngel och honung tror jag inte att jag vill lyfta den. Det är ju också onödigt då den står bra där den står. Men om det skulle vara nödvändigt, så finns det handtag på sidorna och då tror jag det kan vara bra att vara två som lyfter.

Fina bilder, Hildegard! Tack för att du visar dem. En fråga: råkar du ut för kakras någon gång, eller håller dessa fribyggen bra?

I vanliga fall håller dessa fribyggen bra om man inte håller listerna för snett. Precis nybyggda är de känsliga för för mycket vinkling, sedan blir de bara stabilare. Är det för varmt ute borde man vara försiktig också. Men det finns ju knappast någon anledning att ta upp listerna, bina vill gärna vara i fred. Det är bara för att ta bilder vi tog upp dem. Resten sköter bina bäst själva.
Någon gång tog  jag upp några ändå  för att visa någon och då vinklade jag lite för mycket när vi skulle titta på andra sidan. Det var en yngelkaka med yngel i olika storlek. Jag lät den ligga kvar och bina skötte om sina små där nere på botten. När alla var utkrypna kunde jag ta bort vaxkakan.

Dela detta:

* Inloggade just nu

329 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser