Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Utfodra rådjur med fårens höspill?  (läst 5700 gånger)

lilltorp

• Västmanland
    • http://www.alternativ.nu/users/lilltorp
Utfodra rådjur med fårens höspill?
« skrivet: 20 nov-10 kl 12:08 »
Hej!
Det blir ju en del grovt hö kvar som fåren ratar, en del hamnar ju i ströbädden men en del blir kvar längst ner i foderhäcken och i botten på lådan/rundhäcken de har ute.

Kan man bygga en foderhäck till rådjuren och ge dem det fåren ratar eller finns risk för några sjukdomar eller att det grova höet inte har något näringsvärde alls? (Jag hade inte tänkt plocka från ströbädden utan ta det som lämnar i höhäck/låda).

Hälsningar Linda
Liten gård men stora drömmar. Norsk buhund, åsenfår, gotlandskaniner, myskankor, höns och duvor. På gång att börja med bin och odla mer hemma.

mollys

• Carpe Diem
    • Småland
SV: Utfodra rådjur med fårens höspill?
« Svar #1 skrivet: 20 nov-10 kl 20:06 »
Jag fick förra vintern lära mig att rådjur inte ska äta hö,farligt för dom.
Men ensilage går bra.
Småländsk gårdsägare med man och tre barn, har Hästar,Hundar,Katter, Dvärgkochinhöns , Myskankor o 6 Får.

hursomhelst

• Småland
« Svar #2 skrivet: 20 nov-10 kl 20:07 »
ska inte vilt ha så blött foder som möjligt??? Hö har ju en väldigt hög TS halt... Eller har jag helt fel för mig?

Tanken är ju god iaf  :D

mysfaktor

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 20 nov-10 kl 20:13 »
Jag fick förra vintern lära mig att rådjur inte ska äta hö,farligt för dom.
Men ensilage går bra.
varför skulle hö vara farligt för rådjur? har du nån källa på det?

hursomhelst

• Småland
« Svar #4 skrivet: 20 nov-10 kl 20:17 »
varför skulle hö vara farligt för rådjur? har du nån källa på det?

Det är något med deras magar, va så mycket med detta nu efter vintern som va, då när vi fick stödutfodra våra rådjur här nere i söder... Dom fick ensilage här.... Stog i tidningarna med, och svärfar som är jägare sa det med...

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #5 skrivet: 20 nov-10 kl 20:17 »
Är det inte så att man måste börja mata rådjuren väldigt tidigt ifall man ska mata med hö, så att deras magar hinner ställa om sig?

Dessutom måste man fortsätta mata dem hela vintern ifall man nu börjar...
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

hursomhelst

• Småland
« Svar #6 skrivet: 20 nov-10 kl 20:19 »
http://www.jagareforbundet.se/Jagareforbundet-Norr/Vasterbotten/Jakt-och-Viltvard/Radjur-utfodring/

Här står det mycket bra info, läs där så ser du! De behöver bla fettsyrorna i ensilagen.. och så grovt hö är inte bra! De vill ha det fina, precis som fåren...

Använd det och strö med istället :-)

zeina66

• Värmland
« Svar #7 skrivet: 20 nov-10 kl 20:35 »
Hursomhelst; Jättebra länk,den var helt ny för mig.

Jag började fodra förra hösten i oktober,sen kom det en grupp på 5 hela vintern,vi hade mkt snö och fick hård skare tidigt på året. Två strök med pga lodjur mende andra klarade sig. Fodrade med hösilage och såg att dom ratade alla grova strån.

Ifall man börjar fodra så fortsätt hela vintern,annars svälter dom i alla fall. Oavsett hur mkt snö vi får så är det en hjälp.

En person sa till mig att "det är ingen ide att fodra för då får lo-djuren mer mat". Mitt svar på den kommentaren var att "det är bättre att dom dör starka och mätta än svältande svaga"...

Men det är ju bara min åsikt
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

mysfaktor

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 20 nov-10 kl 20:37 »
men rådjur brukar väl klara sig bra på vintrarna? de äter vildäpplen,krafsar gräs,buskar ,grenar,lavar och mossa...ungefär som renarna...

zeina66

• Värmland
« Svar #9 skrivet: 20 nov-10 kl 20:45 »
Det beror nog på vart i vårt land rådjuren bor....vi har både varg och lodjur här och då stryker dom svagaste med om snön är djup.
Vintrarna är tuffa för dom,läs länken här ovan...mkt bra information. :)
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Margit

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 20 nov-10 kl 20:45 »
men rådjur brukar väl klara sig bra på vintrarna? de äter vildäpplen,krafsar gräs,buskar ,grenar,lavar och mossa...ungefär som renarna...

Beror ju på var i Sverige vi pratar om, hur vintern ser ut osv.

hursomhelst

• Småland
« Svar #11 skrivet: 20 nov-10 kl 21:11 »

Precis, och här nere i söder är de inte vana vid 70 cm snö de inte orkar ta sig fram i, och de klarar inte av att skrapa fram så mycket foder, och det går åt så mycket mer energi att ta sig fram, att hålla sig varma m.m
Här märktes den senaste vintern av jätte mycket.. Inga tvillingkid har varit synliga, likaså är det mycket färre med rådjur, så här jagas knappt några rådjur i år.
Och HELT klart att de ska dö starka och friska!!!! MYCKET bra skrivet!!! o:)

Och glöm inte mineralerna och saltstenen till dom!  :D

Alba

• Södermanland
« Svar #12 skrivet: 20 nov-10 kl 21:33 »
Jag fodrade "våra" rådjur förra vintern. La ut hö innan jag blev upplyst av en vän att inte ge dem det. Sökte också efter källa, och kom fram till det som redan nämnts. Men jag märkte också att de inte rörde det hö jag lagt ut. Hararna däremot, åt en del hö.

Bonden la också ut en bal hösilage, och även där var det harar som åt. En gång såg jag ett rådjur äta av hösilaget, och inte var det några rådjursspår runt balen heller.  Men en massa spår efter harar.

Havrekross samt äpplen var de mest sugna på.

/ Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #13 skrivet: 21 nov-10 kl 09:27 »
Har samma erfarenhet som Alba att rådjuren inte rör hö eller hösilage som läggs ut. Däremot blir hararna glada. :-) Rådjuren uppskattar däremot fällda slyträd och kalasar på knoppar och tunna grenar.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

sallyzevenwacht

• Halland
« Svar #14 skrivet: 21 nov-10 kl 09:31 »
Jag är vekligen helt lost på rådjur, men skulle bara säga att jag tycker det är så himla bra av er att ni gör det för dem ;D
Dv. höns, undulater & ragdoll

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #15 skrivet: 21 nov-10 kl 09:52 »
Har samma erfarenhet som Alba att rådjuren inte rör hö eller hösilage som läggs ut. Däremot blir hararna glada. :-) Rådjuren uppskattar däremot fällda slyträd och kalasar på knoppar och tunna grenar.

Ja, ni får ge er ut och gallra istället för att fodra med hö. Har ni ingen egen skog blir skogsägargrannarna garanterat lyckliga när ni erbjuder er att gallra deras skog  ;D
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

lilltorp

• Västmanland
    • http://www.alternativ.nu/users/lilltorp
« Svar #16 skrivet: 21 nov-10 kl 10:37 »
Tack för svar och länkar! Mycket bra info på http://www.jagareforbundet.se/Jagareforbundet-Norr/Vasterbotten/Jakt-och-Viltvard/Radjur-utfodring/. Jag får väl strö med höet istället eller ge det till hararna, en höhäck för harar kanske vore nåt? :) Rådjuren får fortsätta äta de äpplen och morötter som blir över, det är ju lite hjälp till dem i alla fall.

Hälsningar Linda
Liten gård men stora drömmar. Norsk buhund, åsenfår, gotlandskaniner, myskankor, höns och duvor. På gång att börja med bin och odla mer hemma.

valle

• Jämtland
« Svar #17 skrivet: 22 nov-10 kl 13:53 »
När vi tar in fåren så blir det lite spill kvar av höet. Har varje vinter haft rådjur som kommit och plockat av detta. Dom sorterar bort det grövsta och äter bara tunna fina strån (precis som de gör på äppelträdet). Dom har varit hos oss länge och verkar inte må dåligt av fårens höspill. Kommer troget varje år och dagarna efter vi tagit in fåren. Vi har ställt ut vatten till dem ibland men de har mest blivit rädda för hinkarna.

Dela detta:

* Inloggade just nu

267 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser