Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dräktig eller inte?  (läst 1899 gånger)

Tesse

• Västergötland
    • www.ostergardensgetost.se
Dräktig eller inte?
« skrivet: 21 nov-10 kl 18:10 »
Jag står i valet och kvalet om att "för säkerhets skull" köpa en ny bock, så getterna säkert blir dräktiga. Bocken jag har nu är en årskilling och det finns ju alltid en risk som med alla bockar att han är steril.

Han har varit på alla getterna, de flesta har inte brunstat om så då kan man väl ta för givet att dessa är dräktiga? Men nu har han börjat på och hoppa på några stycken och då blir jag lite nervös att det inte tar sig... Eller kan det också vara så att bockar i denna storlek är lite extra pilska och hoppar i vilket fall? Oavsett om de är brunstiga eller ej? Finns det något sätt att med säkerhet få veta om de är dräktiga?

Och är det någon som har en bock att låna ut eller sälja, gärna en lite äldre sådan, så hör av er!

Jessica
Getter överallt och ett eget litet mejeri :) www.ostergardensgetost.se

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Dräktig eller inte?
« Svar #1 skrivet: 21 nov-10 kl 21:45 »
Tja, det heter inte horbock utan anledning ...  ;)

Utdrag ur Getlagen, § 8:

"Envar bockkilling må se till att betäcka så många getter som möjligt idag, ty ingen vet om han lever i morgon."
  obs på skämt!   ;)

Vid halva dräktighetstiden brukar man kunna skönja en konturförändring på tjejerna.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Tesse

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 22 nov-10 kl 09:06 »
Lille Malte har alltså problem med att veta om han överlever till morgondagen  ;D

Johan P

• Skåne
    • Bokeslundsgården
« Svar #3 skrivet: 22 nov-10 kl 19:55 »
Vore jag du skulle jag nog minst ha två bockar, var av den ena var garanterat fertil.
När den nya förmågan har varit med getterna i ca 2 brunstcykler kan tu ta bort honom, låta getterna gå utan bock i några veckor och sen släppa in det säkra kortet för att ta ev eftersläntare. Det kan även va så att geten har varit dräktig men aborterat då kommer hon att brunsta om ganska snart och det kan vara bra att ha en bock i flocken
Driver småbruk i Skåne tillsammans med min familj, Skånsk röda och Granemålakor, Linderödssvin, Klövsjöfår, Göingegeter och många olika fjäderfän http://bokeslundsgarden.wordpress.com/ Lite reklam för http://www.facebook.com/groups/356334151043263/ sidan för dig som gillar Svenska äkta kulturraser

Sussilo

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 23 nov-10 kl 06:48 »
Om jag säkert ville få alla 40 getterna dräktiga, skulle jag inte nöja mig med en bockkilling utan hämta hem en rejäl bock som lämnat avkomma. Lycka till  :)!

Tesse

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 24 nov-10 kl 13:02 »
Tack för svar, blir en rejäl bock till getterna, om jag bara hittar en!

Flera av unggetterna har haft små blödningar, är det för normalt eller släpper de sina foster? (och är det vanligt) Beror på vad? Kan något ha gått sönder därinne om bocken vart på fast de är dräktiga?  ???

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #6 skrivet: 26 nov-10 kl 01:10 »
Det förekommer att bocken orsakar irritation eller blödning på getens slemhinna, om han är för ivrig.  Inte är det bra, men oftast heller inte alarmerande.  Om geten är dräktig eller ej borde inte spela någon roll.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

elebo

« Svar #7 skrivet: 30 nov-10 kl 12:21 »
löper de inte om så brukar det räknas som bevis på att de är dräktiga. Vår vuxna bock försökte para dem konstant oavsett om de löpte eller ej. Men getterna jagade bort honom då de inte löpte. Han var en dvärgbock. De brunstar året om.
bockkillingar blir fertila vid ca 3-4 mån ålder. Men fertiliteten ökar med åldern. En ettårig bock borde klara av 40 getter. I alla fall om man tror boken som jag har. "A buck can mate 10-20 times a day; you can figure that he can mate with about 50 goats altogether"
( The goat handbook)
Men visst, vill man vara riktigt säker så skaffa en till, eller ta en bockkilling utöver den du har.

« Senast ändrad: 30 nov-10 kl 12:41 av elebo »

elebo

« Svar #8 skrivet: 30 nov-10 kl 12:27 »
Kulliga (hornlösa) bockar kan bära på en gen som gör dem infertila. Behornade bockar brukar aldrig vara infertila. Har du en behornad bock så är det ytterst ovanligt att han inte är fertil.  Använder du bockkillingar från egen gård så kan du ju lika gärna använda 2. Du sparar dem lite längre innan försäljning/slakt bara. Du går du ju helt säker.  Var försiktig bara så att du inte råkar inavla.

Urdjur

• Uppland
« Svar #9 skrivet: 30 nov-10 kl 12:55 »
Om du undrar över handjurets fertilitet kan du ju alltid ta ett spermaprov och skicka till exempelvis SLU. Tror det kostar under femhundringen. Det kan vara bra information att ha om man ska välja ut en lämplig "påläggsbock" bland årsskillingarna. Även en "beprövad" bock skulle jag ta prov på innan jag betalade en nätt summa. Bara för att han fungerade bra förra säsongen betyder ju inte att det kommer gå lika fint i år.

Från min sida av skogen tycker jag man borde avelspröva betydligt mer än man gör idag, innan man sätter in handjur i avel. Det finns riktiga skräckexempel på folk som köper t.ex. hingstar som sprungit bra för att avla på, och så har de inte ens två testiklar i pungen...

Dela detta:

* Inloggade just nu

139 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser