Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  En vecka gamla kycklingar dör! (ligger ner på sidan)  (läst 9164 gånger)

J.palmgren

• Gäst
En vecka gamla kycklingar dör! (ligger ner på sidan)
« skrivet: 23 nov-10 kl 12:09 »
tjo

Jag kläckte nyss en omgång kycklingar i min nya äggkläckare. allt fungerade bra tills jag skulle ha extra fukt i kläckaren de två sista dagarna, jag fick inte upp fuktigheten som den skulle vara genom att följa bruksanvisningen så jag testade själv och fick den dit den skulle (ett stort kar med vatten och inte ett litet). då hamnade fuktigheten på ca 60-65%. när k´jag väl fått upp den hit började kycklingarna hoppa ut som bara den!

Och nu till problemet: Jag hade beställt ägg och hade i kläckaren + från mina egna höns. det blev nästan full pott på alla ägg. men nu har alla kycklingar från de beställda äggen dött! även fast de var i samma låda som kycklingarna från mina egna höns, och de springer runt överallt och hittar på fanstyg! vad har hänt? de är hur glada och spralliga som helst på kvällen eller på morgonen och sen nästa gång man tittar till dem har de lagt sig på sidan och vägrar gå upp igen!?

esten

• -
SV: En vecka gamla kycklingar dör! (ligger ner på sidan)
« Svar #1 skrivet: 23 nov-10 kl 12:20 »
Decinficerade du dina egna ägg innan du la dem i kläckaren ?

De kan vara latenta smittbärare av ngt som de inköpta inte hade imunförsvar mot .

J.palmgren

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 23 nov-10 kl 12:23 »
Jag sprayade med virkon s. tycker att det borde ta bort allt sånt. eller?

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #3 skrivet: 23 nov-10 kl 15:27 »
Vad för raser är det och var äggen postskickade?
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

J.palmgren

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 23 nov-10 kl 16:18 »
det är guldsvartbandad brahma och de var postskickade  ???

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #5 skrivet: 23 nov-10 kl 19:20 »
Hur gamla var de kycklingar som dött??

Koccidios är något som i mycket större utsträckning drabbar kycklingar kläckta ur köpeägg än egna ägg. Kycklingar från egna hönor har nämligen ett medfött motstånd mot de olika koccidstammar som finns i din närmiljö

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

J.palmgren

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 23 nov-10 kl 21:12 »
de var ungefär en vecka gamla. Men brukar man inte säga att koccidios är tecken på vanvård eller nått sånt?  :-\

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #7 skrivet: 23 nov-10 kl 21:19 »
de var ungefär en vecka gamla. Men brukar man inte säga att koccidios är tecken på vanvård eller nått sånt?  :-\
Koccidios kan bli ett resultat av vanvård (dålig skötsel=ökad risk) men även supervälskötta djur kan drabbas så att få koccidios behöver verkligen inte betyda att man har misskött sina kycklingar.

Däremot brukar dom bli något mer än en vecka innan dom insjuknar (om dom blir sjuka)

Ibland blir kycklingar ur skickeägg bara svaga och mindre motståndskraftiga. Det är ju tråkigt men det kan faktiskt vara det som är problemet.

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

siken

• Blekinge
« Svar #8 skrivet: 23 nov-10 kl 21:30 »
Coccidios brukar kycklingar få av blöt ströbädd där coccidierna frodas.
Jag håller nog med Esten, att det är troligt att du har någon smitta i din besättning, som har lyckats följa med äggen (eller t.o.m. inne i äggen). Dina kycklingar har ett medfött immunförsvar mot smittan, medan de köpta äggen saknar skydd.
Föder upp myskankor, åsbohöns och gutefår

esten

• -
« Svar #9 skrivet: 23 nov-10 kl 21:33 »
Så här står det i min lilla hönsbok :
Med den kännedom vi i dag ha av oocystornas ( befruktade ägg ) , kunna vi förstå att om gödseln dagligen bortföras , så hinna inte coccidierna mogna. Det är därför viktigt att dagligen rengöra kycklingburarna . Den gödsel som bortföras lägges på säkert ställe så inte möss , råttor eller flugor komma åt den och sprida smittan vidare .

Luppa

• Norrbotten
« Svar #10 skrivet: 23 nov-10 kl 21:39 »
Så här står det i min lilla hönsbok :
Med den kännedom vi i dag ha av oocystornas ( befruktade ägg ) , kunna vi förstå att om gödseln dagligen bortföras , så hinna inte coccidierna mogna. Det är därför viktigt att dagligen rengöra kycklingburarna . Den gödsel som bortföras lägges på säkert ställe så inte möss , råttor eller flugor komma åt den och sprida smittan vidare .

"Med den kännedom vi idag ha"... Med tanke på språket, så borde den boken ha en hel del år på nacken?  ::)
Djurtokig 80:a i norra norrbotten

Suffolkfår, höns av olika raser. 2 Border Collies, bondkatter och uppfödning av Lejonhuvad kanin för utställning, avel och kel.

esten

• -
« Svar #11 skrivet: 23 nov-10 kl 21:41 »
1933

J.palmgren

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 23 nov-10 kl 22:19 »
Hehe ja 1933... det var inte igår  :P

kycklingarna har det torrt i en liten banankartong som står inne i tvättstugan där det är varmt och mysigt. underlaget byts varje dag och åker in i pannan och eldas upp. om det är några möss som lever inne i pannan måste jag nog fånga en och skicka den till närmsta forskningsinsitut!  :o

det är bara att inse att något blev fel  :'(

så nu måste jag alltså fara till närmaste veterinär och undersöka djuren  ???

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #13 skrivet: 24 nov-10 kl 10:06 »

så nu måste jag alltså fara till närmaste veterinär och undersöka djuren  ???

Ring SVA och hör om du kan skicka in en för obduktion, om du nu har några kroppar kvar...
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Existens?

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 24 nov-10 kl 11:41 »
"Med den kännedom vi idag ha"... Med tanke på språket, så borde den boken ha en hel del år på nacken?  ::)

Man ska inte förringa det som står i gamla böcker. Dom hade vanligen rätt bra koll, och så värst mycket har inte förändrats.
Dessutom gillar ju alternativare det som är gammalt, så kunskap från en bok från 1933 borde sitta som hand i handsken.

esten

• -
« Svar #15 skrivet: 24 nov-10 kl 11:51 »
Ifrån samma bok så pratas om något som heter VIT DIAREE , den är mycket dödlig och små kycklingar dör snabbt under första - andra veckan efter kläckning . Vad den sjukdomen skulle heta idag vet jag inte , men SVA borde veta . Det skulle förklara varför de dog tidigt eftersom som sagts coccidosen oftast slår till när kycklingarna är lite äldre .
Om TS höns har den bakterien och förvärvat motståndskraft mot den kan det förklara dödsfallen bland köpeäggen .

Hade kycklingarna diarre ? Eller dog dom så snabbt kanske att det inte hann bli synligt .

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #16 skrivet: 24 nov-10 kl 15:58 »
"Pullorum (salmonella pullorum)"
Orsakar en sjukdom som kallas "Pullorumsjuka" (eller vit diarre el. hönstyfus) el. BWD.

Hönsen uppvisar symptom som
t.ex någonågra av följande: vit (vit/grön) lös avföring, lamhet, aptitlöshet, "sitter med stängda ögon och chirpar"..
Minskad kläckbarhet på äggen och hög dödlighet på kycklingarna.

Hönan smittar sina kycklingar via äggen...
dom kycklningar som kläcks och överlever blir kroniska smittspridare men till synes helt friska..

http://www.sva.se/sv/navigera/Djurhalsa/Fjaderfa/Bakteriesjukdomar/Pullorumsjuka/
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #17 skrivet: 25 nov-10 kl 13:18 »
Jag sprayade med virkon s. tycker att det borde ta bort allt sånt. eller?

NEJ! det finns flera sjukdommar som finns inuti äggen.
Den smittan kan alltså inte desinficeras bort.

men nu har alla kycklingar från de beställda äggen dött!  vad har hänt? de är hur glada och spralliga som helst på kvällen eller på morgonen och sen nästa gång man tittar till dem har de lagt sig på sidan och vägrar gå upp igen!?

Så här ser en sjukdom (AE) som vars smitta finns INUTI äggen.
När kycklingarna är ca1-2 veckor insjuknar dom och dör liggande på sida.
« Senast ändrad: 01 dec-10 kl 12:23 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Minnas

• Dalarna
    • Rensbyn´s Höns
« Svar #18 skrivet: 25 nov-10 kl 13:59 »
En del plockar in djur från andra länder mest ägg då. OCh föräldrar djuren kan då vara väldigt ofta då vaccinerade mot marek och coccidios och då får man räkna med att många kycklingar dör om man inte vaccinerar själv.Detta tycker ALLA ska upplysa om när dom säljer djur eller ägg om dom är vaccinerade.
« Senast ändrad: 30 nov-10 kl 21:34 av Minnas »

lena lindberg

• Blekinge
« Svar #19 skrivet: 27 nov-10 kl 15:45 »
Det är inte förtidigt matande???????

Att inte magen kommit igång med grus, utan foder dag 1???????

Brukar kunna ställa till det när de är ca 1v gammla???????????????

Hundar, Hästar, Höns och Åsna
Finska spetsar, stor tvärradig Plymouth Rock, SRF ansluten.

Dela detta:

* Inloggade just nu

429 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser