Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  En ide på "eget" varmvatten, synpunkter tack:)  (läst 10381 gånger)

Cees

• Närke
En ide på "eget" varmvatten, synpunkter tack:)
« skrivet: 23 nov-10 kl 16:19 »
God afton medborgare!:)

Jo det är så att jag skulle vilja få bort elkostnaden för varmvattenberedaren här hemma på torpet.
Har en på femtio liter bara men efter mina beräkningar så drar den ca 600-900kr i månaden och det är nästan hela elräkningen! skulle därför vara skönt att få bort den, eller kunna slå av den rättare sagt:)

Har en vanlig vedspis i köket och en "kassett" i vardagsrummet..

Min ide var att sätta en liten fyrkantig svetsat vattentank antingen på sidan av vedspisen intill "förbränningskammaren", eller ovanför kassetten i vardagsrummet,
Sen dra isolerade vattenledningar från tanken till en ackumulatortank och värma vatten den vägen till dusch disk m.m
Avståndet mellan spisarna och ackumulatortanken skulle bli rätt litet då huset är det:)
Får ju också montera en cirkulationspump emellan dem och någon slags säkerhetsventill ifall det skulle koka någonstans?
Var bör jag placera den?
Något annat jag missat?
Dum ide?

Kom gärna med synpunkter!

Tack på förhand!

Snuzer

• Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
SV: En ide på "eget" varmvatten, synpunkter tack:)
« Svar #1 skrivet: 23 nov-10 kl 16:28 »
En liten undran ...

Hur gör du på sommaren då, eldar du då med ?

Livet är en smula för kort...  när man tänker efter : )

Cees

• Närke
« Svar #2 skrivet: 23 nov-10 kl 16:35 »
Nej det har du rätt i, har tänkt på det med:)
Men eftersom jag låter gamla systemet va kvar så blir det lätt att koppla tillbaks vid behov.

Snuzer

• Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
« Svar #3 skrivet: 23 nov-10 kl 17:06 »
Ok.

Och där med var mina "kunskaper/erfarenheter" i ämnet uttömda  ;D

Livet är en smula för kort...  när man tänker efter : )

pålle

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 23 nov-10 kl 17:12 »
Borde ju fungera med kulventil eller liknande?
Nej det har du rätt i, har tänkt på det med:)
Men eftersom jag låter gamla systemet va kvar så blir det lätt att koppla tillbaks vid behov.

så det blir smidigt.

Cees

• Närke
« Svar #5 skrivet: 23 nov-10 kl 19:57 »
Borde ju fungera med kulventil eller liknande?så det blir smidigt.
Ja du menar mellan dem olika "systemen" ? jo jag tänkte koppla ihop dem på nåt sett under varmvatten beredaren. två t-kopplingar på varm och kall rören och en kulventil över t-kopplingen på varmvattenledningen så man kan stänga den när "nya" systemet används..
Lär väl kanske ha en motsvarande ventil på ackumulatortanken också..

pålle

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 23 nov-10 kl 20:04 »
Ja du menar mellan dem olika "systemen" ? jo jag tänkte koppla ihop dem på nåt sett under varmvatten beredaren. två t-kopplingar på varm och kall rören och en kulventil över t-kopplingen på varmvattenledningen så man kan stänga den när "nya" systemet används..
Lär väl kanske ha en motsvarande ventil på ackumulatortanken också..

Ja precis man kan ju inte hålla på och skruva framåt till baks vår och höst typ :)

tomtefrej

« Svar #7 skrivet: 23 nov-10 kl 20:19 »
Jag har tänkt gjort samma sak men kopplat direkt till beredaren För det blir ju en väldig skillnad att varma upp 5 gradigt vatten eller telexsempel 50 grader. Och behöver man inte vara rädd för bakterier som kan bildas om inte vattnet är varmt nog.

Cees

• Närke
« Svar #8 skrivet: 23 nov-10 kl 20:27 »
Ja precis man kan ju inte hålla på och skruva framåt till baks vår och höst typ :)
Ne det skulle nog inte bli så smidigt, inte kul för kopplingarna heller  :)

Cees

• Närke
« Svar #9 skrivet: 23 nov-10 kl 20:34 »
Jag har tänkt gjort samma sak men kopplat direkt till beredaren För det blir ju en väldig skillnad att varma upp 5 gradigt vatten eller telexsempel 50 grader. Och behöver man inte vara rädd för bakterier som kan bildas om inte vattnet är varmt nog.

Du menar att låta kallvattnet först passera spisen och sen in i varmvattenberedaren?
Ja det låter smart det med!:)  men då får man väl vara lite mer vaksam så man inte spolar för ofta eller sällan i kranen? eller menade du att ha cirkulation på något vis?

tomtefrej

« Svar #10 skrivet: 23 nov-10 kl 21:21 »
<<<<ja det menar ja. Men vattenslingan måste nog vara i en ackumulatortank annars tror jag att det kokar i vattenslingan. Och är vattnet lika varmt som V-beredarn är ställt på så behöver han ju inte värma nått. Och eldar du inte så har du varmvatten i alla fall.

Cees

• Närke
« Svar #11 skrivet: 23 nov-10 kl 21:44 »
Förstår inte vad du menar riktigt:) det med vattenslingan i en ackumulatortank? trodde du menade ett system utan ackumulatortank? förklara gärna:)

tomtefrej

« Svar #12 skrivet: 24 nov-10 kl 18:21 »
   Det spelar ju ingen roll om man värmer upp varmvattnet direkt. Men som i mitt fall måste jag nog ha en ganska stor tank på min kamin om det inte skall koka. Som dessutom är fullt tryck på. Då tycker jag nog det är bättre med en mindre tank på kamin och frakta bort det varma vattnet till en ackumulatortank och ha en slinga i den. Jag har skruvat ur en varmvatten slinga ur en gammal ctc panna som jag tängt att sätta i ackumulatortanken.

Cees

• Närke
« Svar #13 skrivet: 24 nov-10 kl 18:44 »
Ja men det va ju så jag tänkt göra med:) Kanske var otydlig..
Har du nån ide var ja ska sätta säkerhetventilen? för visst behövs det?

tomtefrej

« Svar #14 skrivet: 24 nov-10 kl 19:14 »
Hej. Nej det vet jag inte trodde det räckte med den ventil som sitter på systemet. För på tanken är det ju ett  expantionkäl. men  hur mycket vatten ska man ha så det inte kokar. Men det skall ju bli varmt. Det är ett problem tycker jag. Men det är kul att det är mer än jag som har sådan här ide

tomtefrej

« Svar #15 skrivet: 24 nov-10 kl 19:30 »
Nej du var inte otydlig i din förklaring vi tänker lika. Men jag tänker släppa det uppvärda vattnet igenom v-beredaren före det går till kran. Och du tänkte gå förbi v-beredaren om jag förstod dig rätt.

Cees

• Närke
« Svar #16 skrivet: 24 nov-10 kl 22:03 »
Precis:) Då är jag med:) Så kanske jag också skulle göra... även om jag har vvb avstängd så fyller den ju ändå en funktion eftersom jag då kan lagra mer värme.. 

Utterman

• Skåne
« Svar #17 skrivet: 24 nov-10 kl 22:58 »
Precis:) Då är jag med:) Så kanske jag också skulle göra... även om jag har vvb avstängd så fyller den ju ändå en funktion eftersom jag då kan lagra mer värme..

systemet ni finurar på finns på en nibe panna.. Ska själv koppla in så vattnet först värms i vedpannan sen vidare till varmvattenberedaren... räknat ut att det spar både ved o el och elda på sommaren för dush känns lite onödigt så kommer även koppla in en accumulatortank jag ska gräva ner i gödselstacken.. värmeförlusten bör inte bli så stor sommartid då det är en sträcka på 150 m från stack till beredaren i huset...
Hundar,katter, 25 hästar, arab,fullblod,varmblod,minishettis. kikar på höns vilket kommer när vi byggt klart på gården :)

Yngve-Frej

• Södermanland
    • Sandbender
« Svar #18 skrivet: 25 nov-10 kl 11:34 »
Om jag inte har helt fel så borde det gå att ordna ett system utan en cirkulationspump, förutsatt att rören är tillräckligt grova och att förhållandet i höjd mellan där vattnet värms och där vattnet sparas är det rätta. Har själv tänkt på ett liknande system. Jag vet att en del solfångare för varmvatten fungerar enligt principen om självcirkulation. Istället för varmvattenberedare under sommarhalvåret borde det funka med solfångare då. Du måste berätta hur det går.

Det vore en kul idé om man kunde spara allas erfarenheter i en kunskapsbank komplett med ritningar..
Bor på Södermalm och har en liten jordbruksfastighet i Ådalen på 4 he.

tomtefrej

« Svar #19 skrivet: 25 nov-10 kl 17:52 »
Jag tänker nog ha på vvb så att den kan rätta till temperaturen i fall att det fattas några grader. Jag tänker då på bakterier som kan bildas om inte vattnet är varmt nog.

Dela detta:

* Inloggade just nu

317 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser