Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Betala ekonomibyggnad med pengar från skogsavverkning  (läst 7615 gånger)

Syramannen

• Jämtland
Betala ekonomibyggnad med pengar från skogsavverkning
« skrivet: 23 nov-10 kl 18:49 »
Hej allihop!

Jag är ny på detta forum och hoppas att någon av er kan hjälpa mej.

Jag ska bygga en ekonomibyggnad och bedriver även ett skogsbruk eftersom det tillhör skog till fastigheten.
Det jag behöver råd om är hur jag ska betala ekonomibyggnaden med pengar från skogsbruket.

Så här ligger det till:
Låt säga att ekonomibyggnaden kommer att kosta ca 300.000 + moms.
Jag har redan gjort en avverkning som gav 290.000 + moms men har ej tagit ut dom än från köparen.
Jag tror att jag har ett underskott eller räntefördelningsbelopp (eller vad det heter) på runt 50.000,
ett belopp som jag ta ut i fickan utan att behöva betala skatt för iaf.

Min fråga är:
Hur gör jag för att betala denna ekonomibyggnad med pengar för avverkningen.
Jag vet att jag kan bara göra avdrag på 4%/år eftersom avskrivningstiden är 25år.
Jag har naturligtvis ingen lust att ta ut pengarna för beskattning för att betala byggnaden, då blir det ju inga slantar kvar  :(

Min ekonomiska rådgivare på Swedbank säger att jag bör ta ett lån  för att det skulle vara mest fördelaktigt rent ekonomiskt ( Tänk att han tyckte det :) )
Har han rätt... varför i så fall.
Och måste jag då betala amorteringar med skattade pengar?

Är det någon som skulle vilja hjälpa mej med denna fråga vore jag tacksam tusen gånger om.

Tack på förhand !!

Existens?

• Gäst
SV: Betala ekonomibyggnad med pengar från skogsavverkning
« Svar #1 skrivet: 25 nov-10 kl 07:28 »
Helt galet ute är han inte, och du skulle ju då amortera lånet i samma takt som du skriver av byggnaden, så du behöver ju inte amortera med skattade pengar. Och lånet får ju då läggas med inteckning i fastigheten, så du får lägsta ränta.
Det är ju lätt att vara efterklok, men det bästa hade ju varit att låna först, och sen ta ner skog i takt med betalningarna på lånet, då får du ju en tillväxt i skogen som överstiger räntekostnaden för lånet.
Du behöver ju då komplettera lånet med ett skogskonto, där du kan sätta in pengar obeskattade och ta ut dom i takt med betalningarna på lånet. Var det en rotpost eller leveransvirke? Rotpost får du ju sätta in 60% av intäkten på skogskontot, leveransvirke bara 40 %.

Vad är det för byggnad?
Tänk på att den låga avskrivningsprocenten bara är för själva byggnaden, skalet. All inredning som du sätter in speciellt för det du ska använda byggnaden till, räknas som byggnadsinventarie och kan skrivas av med 25% per år. Så det är viktigt att hålla isär.

Rent allmänt kan man ju säga att du aldrig behöver betala en sån byggnad med skattade pengar. Även om du skulle ta denna inkomst nu, och betala skatt på den, så blir ju din skatt de kommande åren reducerad genom avskrivningarna. Så slutresultatet blir ju samma, men problemet då är ju att man måste ta ner så mycket mer skog för att få tillräckligt över till investeringen man tänker göra.

Min bankman kom med ett helt vansinnigt tips när vi skulle köpa en inredning till lagården för 140 000 häromveckan. Han tyckte jag skulle ta ner skog istället för att låna. Men eftersom grejerna skulle betalas direkt, och man bara får ut max 75% av skogslikviden som förskott, så hade vi fått ta ner en massa skog i onödan. Så det blev lån istället.
« Senast ändrad: 26 nov-10 kl 08:47 av Existens? »

Danarp

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 04 dec-10 kl 20:56 »
Har du undersökt dina möjligheter att skjuta på beskattningen?
- Skogsavdrag?
- Expansionsfondsutrymme?

Räntefördelningen: Där kan du ju i alla fall få ut de pengarna till 30% beskattning. Det brukar vara ett fördelaktigt sätt för t.ex. skogslikvider.

ingegärdsgårn

« Svar #3 skrivet: 04 dec-10 kl 21:05 »
1. Har du möjlighet till skogsavdrag?
2. Sätt in på skogskonto, ta ut pengarna under 10 år
3.Periodiseringsfond/ expansionsfond- med expansionsfond får du betala en viss skatt
4.Positiv räntefördelning
Gå in på skatteverkets hemsida. Där kan du dels läsa om de olika avsättningsmöjligheterna och vad som gäller, sedan kan du även räkna ut din skatt.
Du lägger upp olika alternativ och sedan räknar du med hjälp av skatteverkets program ut skatten.

Existens?

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 05 dec-10 kl 11:10 »
Kruxet som man inte får glömma bort, är ju att hallen ska betalas direkt.

Att komma undan skatt från skogsavverkning är ju sällan ett problem. Eller skjuta upp den, som ju skogsavdraget innebär.

Problemet infinner sig ju i och med att pengarna ska investeras direkt, och det är där lånebiten kommer in i bilden.

Man kan ju inte begära 10 års kredit/avbetalning av hall-leverantören.

ingegärdsgårn

« Svar #5 skrivet: 05 dec-10 kl 13:00 »

Givetvis ska du låna om du inte har kontanter. Lånekostnaderna och avskrivningarna matchar du med inkomsterna från avverkning. Direktavdrag är inte alltid bäst.

Syramannen

• Jämtland
« Svar #6 skrivet: 19 dec-10 kl 10:02 »
Tack för alla svar!

Jag förstår nu att i längden spelar det kanske inte så stor roll hur jag gör
eftersom byggnaden är avdragsgill så betalas den med oskattade pengar i längden
vare sig det görs via lån eller med pengar för avverkning.

Existens?

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 20 dec-10 kl 06:57 »
Nej, det är ju riktigt, den är ju avdragsgill och är det oavsett hur du betalar den. Problemet med just skog är ju att man riskerar att få ta ner en massa i onödan om man plockar ner skog, skattar och sen betalar hallen.
Skatten får du ju tillbaka så småningom, men skogen är ju borta för en livstid.

Därför är det bättre att sätta undan pengarna på konton där dom inte skattas förrän man tar ut dom, långa pengar till hallen och sen plocka ut pengar allteftersom.

Dela detta:

* Inloggade just nu

319 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser