Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fler hönor senare på året?  (läst 1628 gånger)

Melsäter

• Naturens kraft är en gåva
    • Södermanland
Fler hönor senare på året?
« skrivet: 25 nov-10 kl 11:59 »
Undrar om någon annan har sett sambandet?

I år var det väldigt tydligt att ju längre sommaren gick, hade varje kull kycklingar fler hönor... och färre tuppar.
Slumpen tänkte jag först. Men när sista kullen på 5 visar sig ALLA vara hönor, vilket aldrig hänt förut, funderar man förstås.

Någon annan som sett ett samband?
Kan det ha med temperaturen att göra eller någonting darwinistiskt?
Nystart i livet med katter och höns - Sörmlandsnaturen omfamnar

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Fler hönor senare på året?
« Svar #1 skrivet: 25 nov-10 kl 14:15 »
Den trenden har inte hittat ut till bonnalandet där jag bor ::)  ;)

Ett av mina sista kläck var 9 tuppar och en höna  :P
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 25 nov-10 kl 14:32 »
just senare på året har jag inte tänkt på, men har aldrig fått så mycket hönor som jag har fått detta år. och brukar ha det som de flesta, majoriteten tuppar.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #3 skrivet: 25 nov-10 kl 16:29 »
Här stämmer det inte iaf. Brukar få flest hönor, oavsett årstid av någon anledning, antar att det är slumpen att man haft tur under åren. För om man räknar på alla djur man kläckt fram, så är det väldigt lite tuppar som blivit i förhållande till hönor, knappt 1/3 skulle jag gissa på.

Nu har jag dock för tillfället ovanligt många små tuppskrällen ::), de är kläckta på sensommaren/tidig höst... Så här är det isf. tvärtom. ;D
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Falks Bantam Poultry

• www.falksbantam.n.nu
    • Skåne
    • j.i.s fjäderfä
« Svar #4 skrivet: 25 nov-10 kl 17:13 »
samma här, har också fått ovanligt många hönor i år. ;D
Plymouth rock dvärg - tvärrandiga. Holländsk dvärg - guldhalsade, blå guldhalsade, silverhalsade, blå silverhalsade, spättade, blå och svarta. En vetefärgad araucana höna och en blandfärgad dvärg kochin tupp.

F.D. j.i.sfjäderfä

flax

• Halland
« Svar #5 skrivet: 25 nov-10 kl 18:02 »
Fick BARA hönor hela sommaren.. Nu har de tre höstkullarna resulterat i två tuppar + höna, tre tuppar + en höna och sista gänget sex tuppar + två hönor.... ::)

Gillade sommarkullarna bättre! ;D
Om du går igenom ett helvete - bara fortsätt att gå!

Eulalia

• -
« Svar #6 skrivet: 25 nov-10 kl 23:40 »
Fick först 4 i juni blev 2 hönor o 2 tupps, sen 8 kycklisar i september varav minst 4 är tuppisar, ev 6 st men väntar ett tag till med dem och håller tummarna...
Hedemorahöns, Birmakissar o Islandshästar

Dela detta:

* Inloggade just nu

371 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser