Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Eldningspellets som burströ till kaniner?  (läst 3200 gånger)

Vinnibruna

• Skåne
Eldningspellets som burströ till kaniner?
« skrivet: 25 nov-10 kl 19:19 »
Jag har precis fått hem en långhårig dvärgkanin som stått på spån hos förra ägaren och har alldeles tovat igen hela pälsen. Tänkte ha pellets som strö till den nu så det inte fastnar i pälsen. Funkar det med pellets som man eldar med i pannan? Eller är det nåt giftigt i det, ifall kaninen smakar på det?

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
SV: Eldningspellets som burströ till kaniner?
« Svar #1 skrivet: 25 nov-10 kl 19:23 »
Funkar jättebra, jag har haft det många gånger till mina kaniner. Innehåller inga konstigheter. Dock så är det lite hårt, så ha rent pellets i bajslådan och pellets + halm i resten av buren =).

Ett annat alternativ till långhåriga är torv.
//Lina

pålle

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 25 nov-10 kl 19:28 »
 inte vet ja men ja tänger att det kan finnas lim rester  sån är ju giftigt . Bara en tanke. 

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #3 skrivet: 25 nov-10 kl 19:30 »
Varför skulle det finnas limrester?

Jag har kollat runt på flera olika pelletssorter och hitills inte hittat en enda som innehåller bindningsmedel. Bara rent trä =). Det är ju ihoppressat under tryck och värme, håller ihop fint utan bindningsmedel.
//Lina

pålle

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 25 nov-10 kl 19:36 »
Varför skulle det finnas limrester?

Jag har kollat runt på flera olika pelletssorter och hitills inte hittat en enda som innehåller bindningsmedel. Bara rent trä =). Det är ju ihoppressat under tryck och värme, håller ihop fint utan bindningsmedel.
där för att spånetkan komma i från hyvlerierdär dom limmar samman och hyvlar till rätt storlek typ .

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #5 skrivet: 25 nov-10 kl 19:43 »
Aha! Ja det är la möjligt.

Men finns inte den risken för burspån också?
//Lina

pålle

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 25 nov-10 kl 19:52 »
Aha! Ja det är la möjligt.

Men finns inte den risken för burspån också?
nja tror det står att det är  damm och fritt trän lim räster fast det vet ja inte   det är ju inte lika noga med eldnings pellets skulle ja tro.

Dela detta:

* Inloggade just nu

327 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser