Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stämmer detta?  (läst 4889 gånger)

Cees

• Närke
Stämmer detta?
« skrivet: 26 nov-10 kl 17:58 »
Läste nyss lite på Zoonen om kaninmat för att få lite bättre kunskap om deras behov m.m
Men blev väldigt förvånad måste jag säga, om jag förstod rätt så behövs inga mineraler eller saltsten då allt finns i ett bra hö? Sen att havre och andra sädeslag är olämpligt? och bröd, morötter och äpplen som mina får en del av bara får ges i små mängder per dag? Då kaninen inte alls har koll på vad som är bra för den och inte..?

Jag brukar ju ge krossad säd till mina ska jag sluta med det?
Och bör ja vara försiktig hur mycket dem får per dag av tex morötter? dem får det ibland när det finns hemma och jag brukar ge dem en eller två morötter var men det är ju isf på tok för mycket?

Här är länken om ni vill läsa själva http://www.zoonen.com/perzoonen/artikel.asp?oid=376824

Några tips tack då ja blev lite orolig för mina små gotlänningar! :)

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
SV: Stämmer detta?
« Svar #1 skrivet: 26 nov-10 kl 19:09 »
För det första så skulle inte jag ta en artikel skriven av någon som särskriver så mycket särskilt seriöst (speciellt inte på zoonen som har en väldigt låg snittålder), men hon har rätt i att kaninens diet ska bestå av minst 80% hö eller gräs (MINST).

Ett SUPERBRA hö räcker, men då ska man ju veta att det innehåller allt som behövs. Och ett hö odlat på svensk mark är fattigt på selen, vilket är ett mycket viktigt ämne för bland annat immunförsvaret. En sällskapskanin som inte ska ha ungar eller tävlas i hoppning klarar sig bra på ett bra hö (köp gärna från ett stall som har analyserat det så du vet att det innehåller nog med protein) och lite grönsaker. Men om du har en kanin som ska prestera på något vis, såsom att bära ungar eller hopptävla eller växa (dvs ungar och ungdjur) så kan det vara riskabelt att föda upp på enbart hö. Kaninen kan få bristsjukdomar såsom nedsatt immunförsvar, dålig tillväxt eller tillochmed förlamning.

En saltsten behövs endast när honor ska föda, får dom saltbrist kan det hända att dom blir lite övernitiska vid tvättandet av ungarna och en svans eller öra ryker med, eller ännu värre, en hel unge. Annars så blir kaninerns saltbehov tillfredsställt genom växter.

En kanins naturliga kost är alla sorters gräs och blad, blommor, bark och rötter. Vi ska försöka imitera det så mycket som möjligt när vi har dom i fångenskap. Och även om ett bra hö kan räcka till en sällskapskanin, så är det ju bättre att vi försöker ge den så bra kost som möjligt?

Havre och andra sädesslag är inte naturligt en stor eller viktig del av kaninernas kost, det och bröd, morötter och äpplen är "rolig mat" och ska bara ges i små mängder. Speciellt frukt innehåller väldigt mycket socker som kan störa tarmbalansen. Men om din kanin är van vid att äta morötter så är ju 1 morot inte för mycket, 1 äppelklyfta är också lagom. Men ett helt stort äpple varje dag är inte så bra.

Vad ger du dina kaniner förutom krossad säd? Och hur mycket? Och framförallt, varför? Vad är det som ditt hö saknar som du vill komplettera med säden?

Själv ger jag pellets för att det är den enkla sättet att säkert komplettera höet, iom att jag inte har möjlighet att köpa analyserat hö just nu.

//Lina

Cees

• Närke
« Svar #2 skrivet: 26 nov-10 kl 19:26 »
Citera
Vad ger du dina kaniner förutom krossad säd? Och hur mycket? Och framförallt, varför? Vad är det som ditt hö saknar som du vill komplettera med säden?

Ger dem rikligt med hö varje dag, men dem lämnar mycket tycker jag, plockar mest ut blommorna o så verkar det som:) Har hässjat höet själv och tycker det är både artrikt och fräscht aningen grovt kanske..
Bra fråga faktist:) men jag ger dem nog krosset då jag trodde dem behövde det, nåt lite mer mättande liksom, speciellt nu i kylan:) men jag va nog ute o cykla lite, hehe

Lider lite för dem nu när det är så kallt ute så jag vill ju att dem ska ha mycket gott så dem kan hålla värmen!:)
Men vad jag har uppfattat så trivs dem bättre ute på vintern.?

Förövrigt så får dem som sagt lite bröd o morötter ibland, o äpplen när det finns.

Stort tack för hjälpen då blev jag genast lite klokare!:)

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #3 skrivet: 26 nov-10 kl 19:50 »
Du har rätt i att dom behöver något mer, inte mättande, men energigivande =). När det blir riktigt kallt bränner dom kalorier för att hålla sig varma.

Så på vintern (och nu menar jag riktigt vinter, dvs under -5 dygnet runt hela månaden) behöver dom något mer kaloririkt än hö (det går åt mycket energi, dvs tuggande, för att att få i sig kalorier från hö), och då funkar ju spannmål (eller pellets)! Havre och solrosfrön är mycket energirika. Ge helst kraftfoder flera gånger per dag, inte så mycket (max 1 dl av spannmålsblandning) men uppdelat på flera givor. Vatten ska dom få minst två gånger per dag under vintern, du kan ju passa på att ge kraftfoder samtidigt. En halv dl per giva när det är smällkallt om dina kaniner är 1-3kg. Är det bara några minus räcker 0,25dl per giva.

Hellre kallt än fuktigt är det som gäller för kaniner, dom kan klara jättekallt (-35 har mina klarat utan problem) men fukt och vind klarar dom inte så bra, därför står det i L80 att dom ska skyddas från det. Och klappa inte dom på kroppen när det är kallt, dom burrar upp sig och skapar ett isolerande luftlager i pälsen som man förstör om man rör dom. En vinter när jag bodde i Umeå var det hemskt växlande klimat, det svingade mellan -20 och +5 med bara några dagars mellanrum. Alla mina kaniner magrade av något fruktansvärt, dom kunde inte hantera värmeväxlingarna. Hade dom polarvinterpäls när det var plusgrader blev dom överhettade, hade dom inte nog med päls när det var kallt gick det åt jättemycket energi för att hålla sig varm. Med lite tur blir den här vintern jämnkall ^^.

Ditt hö låter bra, grovt är bra! Och att det finns blommor och sånt i det är tummen upp, helt perfa. Och bor du i Skåne behöver du inte oroa dig för att dom fryser, det blir ju inte särskilt kallt där ;-).

Men ska du avla på dom rekommenderar jag att du ger en uträknad kraftfoderblandning, antingen räknar och blandar du själv eller köper en färdig pellets (billigaste sorterna är Mästers, Edel, Svenska Foder och Rabbfor). Du kan läsa mer om att blanda eget foder i "Konstruktiva tråden om att blanda eget kraftfoder".
 :)

« Senast ändrad: 26 nov-10 kl 19:55 av skiesabove »
//Lina

Cees

• Närke
« Svar #4 skrivet: 26 nov-10 kl 21:22 »
ok då kanske jag forts med lite kross över vintern men får minska givan lite tror jag :-[

Men varför tror du dem lämnar så mycket av höet? Ger jag för mycket eller kan det bero på annan felaktig utfodring som för mycket av krosset kanske?

Bor i mellansverige (Närke) så det är väl mellankallt kan man säga ;)
Har dels en våningsbur på ben längs husväggen till hanarna så dem är väl skyddade från fukt och vind, sen har jag honorna i lite större markburar som jag har ställt på pallar för att få upp dem från marken, lagt trägolv i betesdelen och så har dem stora bolådor att söka skydd i, Skyddar dem lite extra vid mycke vind eller nederbörd med takplåtar som ja lägger över eller ställer på sidan..
Så ja tycker dem har bra skydd mot fukt och vind..

Ska dock blanda ett bättre kraftfoder då aveln redan är igång :)

Tusen tack för all hjälp det uppskattas!

Följer även tråden du tipsa om:)

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #5 skrivet: 26 nov-10 kl 23:08 »
Dom är smarta =). Dom kommer att äta det som ger mest kalorier för minst ansträngning i första hand, och i andra hand höet. Så du ger nog mer kross än dom behöver ;-).

Det är därför det kan vara lite vanskligt att ge müsliblandning, har man otur kommer dom att äta det flottiga och lämna det nyttiga :P.

Mina brukade skala solrosfrön och havre och mumsa i sig endast kärnorna, sen åt dom det krossade kornet, sen åt dom lusernpelletsen. Vetekliet och skräpet från fråna och havren brukade dom lämna :P. Så vetekli funkade inte att ge alls, haha.
« Senast ändrad: 26 nov-10 kl 23:11 av skiesabove »
//Lina

LM

• Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
« Svar #6 skrivet: 27 nov-10 kl 11:54 »
På denna sida kan du läsa om lämplig mat för gotlänningar (gå in på sidan "artiklar" och sedan "gotlandskaninens matsedel"):http://www.gotlandskaninen.se/
Gotlänningar behöver inte pellets för att må bra.
« Senast ändrad: 27 nov-10 kl 11:56 av LM »
Gotlandskaniner, genbank.

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #7 skrivet: 29 nov-10 kl 18:12 »
Gotlänningar behöver inte pellets för att må bra.

Går ett steg längre: Gotlänningar ska inte ha pelletts.

Blir det mycket höspill och bara blommor äts, tyder det för mig på att djuren är bortskämda.... undvik att gödsla dina gotlänningar, ska inte dör av fetma och inte blir det mera eller bättre ungar till våren av feta damer.

Vad väger dina gotlänningar nu och är de fullvuxna? Föräldrarnas vikt?

//Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Natha

• Blekinge
    • http://www.nathalies.n.nu/
« Svar #8 skrivet: 29 nov-10 kl 18:28 »
då ger jag mina kaniner för mycket då? de får hö varje dag, pelletsblandning och morötter. Ibland majs, och andra grönsaker, på sommaren får de gå fritt så de äter mycket gräs och andra växter.
När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

http://nathalies-xenja7.blogspot.com

Cees

• Närke
« Svar #9 skrivet: 29 nov-10 kl 19:10 »
Citera
Vad väger dina gotlänningar nu och är de fullvuxna? Föräldrarnas vikt?

Vet inte då jag ej har någon bra våg men honorna är lite överviktiga ja :)
Men det va dem redan när ja fick dem i somras..
Dem åt tidigare pellets hos förra ägaren men jag böt till kross ist, men hade ja vetat att det räckte med hö så hade jag nog tänkt annorlunda.
Alla fyra är fullvuxna, 2-5år gamla. Ena honan har tre ungar som är ca 6 veckor..

Bortskämda är dem! :) men det ska det bli ändring på! :D

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #10 skrivet: 29 nov-10 kl 22:39 »
Är dom feta så ska dom inte ha kraftfoder =)! Bantardags!
//Lina

Januschka

• Västmanland
« Svar #11 skrivet: 30 nov-10 kl 13:00 »
Vet inte då jag ej har någon bra våg men honorna är lite överviktiga ja :)
Men det va dem redan när ja fick dem i somras..
Dem åt tidigare pellets hos förra ägaren men jag böt till kross ist, men hade ja vetat att det räckte med hö så hade jag nog tänkt annorlunda.
Alla fyra är fullvuxna, 2-5år gamla. Ena honan har tre ungar som är ca 6 veckor..

Bortskämda är dem! :) men det ska det bli ändring på! :D

Ja, det är nog hälsosamt att banta de lite.. är det inte den 4- eller 5åriga honon, är 3 ungar alldeles för få - i kaninvärlden har överviktiga damer ofta nedsatt fertilitet.  Bara du bantar med måtta nu när temperaturena är så pass låga och honan ska ha gott om mjölk.

Kanske mera kvistar och mindre pelletts/säd.  Det sysselsättar djuren när de känner sig hungriga och är skonsamt för buren ;-)

Januschka

Januschka

• Västmanland
« Svar #12 skrivet: 30 nov-10 kl 13:04 »
då ger jag mina kaniner för mycket då? de får hö varje dag, pelletsblandning och morötter. Ibland majs, och andra grönsaker, på sommaren får de gå fritt så de äter mycket gräs och andra växter.

Hej Natha!

Vet inte vilken kaninras du har men förhoppningsvis inga gotlandskaniner?

Sedan ser du kanske själv om höftbenet sticker upp och de är magra.. eller om de är feta och runda runt haken och frampartiet?

Svårt att säga om du ger för mycket utan att veta mera.. men majs?? bladen eller korn??  Kålväxter?

//Januschka

Natha

• Blekinge
    • http://www.nathalies.n.nu/
« Svar #13 skrivet: 30 nov-10 kl 13:21 »
De är blandraskaniner, de är rätt stora och de är nog lite tjocka, när de får majs så får de en hel med blad på och ibland hela stjälken,  va e kålväxter för nått? om man säger en hand full me foder,(köper på djuraffären en blandning) sen får de hö varje dag. de är 4 st så de brukar få  varsin majskolv och en morot var
När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

http://nathalies-xenja7.blogspot.com

Januschka

• Västmanland
« Svar #14 skrivet: 30 nov-10 kl 13:29 »
De är blandraskaniner, de är rätt stora och de är nog lite tjocka, när de får majs så får de en hel med blad på och ibland hela stjälken,  va e kålväxter för nått? om man säger en hand full me foder,(köper på djuraffären en blandning) sen får de hö varje dag. de är 4 st så de brukar få  varsin majskolv och en morot var

Rätt stora? Digital personvåg kan vara en lösning för att ta reda på deras vikt. Men ser du redan att de är tjocka är det bantning som gäller även där. Med måtta i denna årstid, typ halv ration.

Varför ska kaniner ha majs? Massor med kolhydrater.. inget blandfoder om du ger kolhydrater i annat form! Finns ingen anledning att ha potatis och ris och nudlar...
Mätt upp fodret, en halv dl per djur och dag som vanligt ration EFTER bantning!! Jaaaa, det känns lite.. men allt finns i det och höet.. Hö är kaninens livsmedel, allta annat är extra! Det blandfoder man köper är bara färggran och rolig för dig, inte for kaninerna.
Sedan ber du dina grannar om sina uttjänade julgranar och ger de till dina kaniner.. bra sysselsättning och massor med mineraler. Sälg fungerar också men kan vara svårare att få tag på. Du kommer att se hur dina kaniner trivs med lite omväxling i inredning och kost.

//Januschka
« Senast ändrad: 30 nov-10 kl 13:59 av Januschka »

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 30 nov-10 kl 13:43 »
Jag tjatar vidare om hö, detta universalfoder som kaniner är optimerade för att äta. De gotlands- och mellerudskaniner som bor hemma hos mig har hö i fri tillgång, vatten och varje dag en liten mängd (ca 20 gram) spannmål. Ibland lite potatisskal eller dylikt som blir över i hushållet. Granris tycker de också om.

Cees

• Närke
« Svar #16 skrivet: 30 nov-10 kl 15:04 »
Ja det är den femåriga honan som bara har tre ungar, men ja trodde dem va fyra först ??? Har inte hittat nån död iaf..

Jo ja bantar dem försiktigt nu, med tanke på kylan..
Ungarna äter samma som mamman va? behöver inte tillsätta nåt för deras skull?
Varför är urinen så röd? syns verkligen nu i snön!?

Tack för all hjälp! Lär mig massor! :)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #17 skrivet: 30 nov-10 kl 15:15 »
Granris och att dom äter snö ger röd urin men är ofarligt enl vår veterinär .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Cees

• Närke
« Svar #18 skrivet: 30 nov-10 kl 15:24 »
Granris och att dom äter snö ger röd urin men är ofarligt enl vår veterinär .

Ok, Tack :)

edithsdotter

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 30 nov-10 kl 15:38 »
Upptäckte också av en händelse "röd urin" hos mina båda Mellerudskaninen men eftersom de i övrigt verkar pigga, kommer nyfiket fram och hälsar när jag kommer samt har klara fina ögon så antog jag att det var den enda grankvisten det fått som färgat urinen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

291 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser