Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Belgisk jätte  (läst 4951 gånger)

Diana73

• Katt och kaninägare
    • Uppland
Belgisk jätte
« skrivet: 27 nov-10 kl 22:34 »
Hej!
Jag har en belgisk jätte som bor i ett litet isolerat hus på tomten där har han mycket utrymme att springa på och verkar trivas.
Men det blir ju bara kallare och kallare ute och kyligt blir det i kaninhuset, hur kallt klarar en belgisk jätte?
Är det någon som har lösning på hur man får vattnet att inte frysa till is?
Sen så va det de där med att klippa klor.
Min kanin vill inte bli buren så det är helt omöjligt att klippa klorna.
Jag har prövat klippa när han står och kelar men det går inte.
tacksam för alla tips och råd

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
SV: Belgisk jätte
« Svar #1 skrivet: 27 nov-10 kl 23:52 »
Om du inte klarar av att hantera han i famnen (en håller han i famnen, lägger han på rygg, en annan klipper) så är enda alternativet att fara till vet och söva, vilket kan vara livsfarligt (kaniner kan dö under narkos pga sin snabba ämnesomsättning).

Angående temperaturen så klarar kaniner många minus så länge dom har tillgång till skydd för vind och väta.

När det är minusgrader ute så ge kaninerna vatten två gånger om dagen, det är enklaste sättet.

//Lina

Diana73

• Katt och kaninägare
    • Uppland
« Svar #2 skrivet: 28 nov-10 kl 18:34 »
Tack för alla goda råd.
Vi får prova det där med kloklippningen att en håller och en klipper annars får det nog bli vetrinären.
Angående vattnet som bara fryser till is hela tiden så hoppas jag att vi nu har hittat lösningen.
Va på zookompaniet i arninge idag och hittade en värmeplatta.
Hoppas den funkar.

Nu är det ju så jäkla kallt ute, förstör jag något om jag sätter på en värmelampa hos kaninen? ???

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #3 skrivet: 28 nov-10 kl 19:27 »
Kaninerna lider inte av kylan så länge de kan komma i lä och bort från väta. Mina kaniner satt för det mycket ute förra vintern då det kunde vara 28 minus som värst. Halm är bra.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Dagg

« Svar #4 skrivet: 28 nov-10 kl 19:49 »
Hej! Mina jättar tycks inte bry sig ett dugg om kylan. De tycker sämre om väta och vind. Har de bara gott om halm eller annat strö att goa in sig i tror jag inte det är någon fara. När det gäller klorna så är det ju lite knepigt med dessa stora bjässar. Särskilt som de inte gillar att bli burna. Mina är likadana. Jag sätter mig på marken, lägger på rygg  och klipper eller låter dem stå på bakbenen och jag på knä bakom med en arm under magen. Funkar bra här...även om de inte direkt kommer hoppande av förtjusning när jag kommer med tången...
//Dagg

BlueDeville

• Skåne
    • Busebo
« Svar #5 skrivet: 29 nov-10 kl 22:00 »
Vissa av mina låter jag stå som vanligt & så tar jag bara tassen som ska klippas å lyfter lite så jag kommer åt att klippa. Annars är det liggandes i famnen som gäller.
Var med & bli ett fan i min Facebook grupp för Belgiska Jättar:
http://www.facebook.com/pages/Saxtorp-Sweden/Busebo-s-Jattar/113483878676727?ref=sgm
Bor ute på landet med skogen inpå knutarna med Sambo, 3 barn, 2 jyckar, ett gäng Belgiska Jättar, Belg harar, å hoppkaniner, 1 Grå jako, 3 katter.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #6 skrivet: 29 nov-10 kl 22:44 »
Amerikanerna har ju också en metod som dom använder vid öronmärkning, "handduks-metoden".

Man sätter en handduk över kaninen, som har hål för öronen, när den sitter i knäet och viker handduken runt den och håller fast ändarna mellan knäna.

Borde ju kunna göras på samma sätt men att man sätter en handduk under kaninen, sen vänder den och håller fast ändarna mellan knäna. Och ett hål för tassen.
//Lina

Stockros

« Svar #7 skrivet: 15 dec-10 kl 17:59 »
Vi har hört att just belgisk jätte med sin jätteöron har svårt för kyla. Men klarat de alltså 28 minus helt ok?

Med risk för att jag skämmer ut mig, måste man klippa kaninnaglar? Vi ska ju inte kela med dem. Trodde de slipade naglarna på stenar om de blev för långa?

Dagg

« Svar #8 skrivet: 15 dec-10 kl 18:11 »
Man behöver ha kolla på klorna! Om de har stort utrymme, möjlighet att gräva m.m. så slipar de ofta klorna själva. Men nu på vintern så måste i alla fall jag se över klorna med jämna mellanrum- särskilt dem bak...
//Dagg

Akleja86

« Svar #9 skrivet: 15 dec-10 kl 20:07 »
Ja skulle påstå att man måste klippa klorna på jättar och speciellt då "tumklorna" som dom inte sliter...  ;)

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #10 skrivet: 19 dec-10 kl 20:21 »
Det är viktigt att hantera sina kaniner för att hålla koll på deras hälsa - känna om dom håller hullet, om dom har fått några sår, pälsens kondition (kvalster eller andra besvär) osv. Om man inte klipper klor som behövs klippas kan det hända att dom bryts av, ibland nere vid roten, vilket leder till smärta och i värsta fall infektioner.
//Lina

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #11 skrivet: 19 dec-10 kl 20:31 »
Lättaste kloklippningen är när man lägger kaninen på rygg i knäet. De spretar så snällt med tassarna/tårna och man bara klipper  :D

Finns bilder i denna gamla tråd:
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=49481.msg386496#msg386496
Landsflykting i storstan...

Dela detta:

* Inloggade just nu

333 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser