Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Värmebalja  (läst 7959 gånger)

purelyplatonic

Värmebalja
« skrivet: 28 nov-10 kl 18:44 »
Nu har jag tröttnat på frysta vattenhinkar och om vintern kommer att se ut som förra vintern så måste jag skaffa en bra lösning åt fåren.
Är det någon som vet om någon bra värmebalja åt får?
Jag hittade denna baöja på bole, vad tror ni om den? http://www.boleproducts.com/BOLEB2C/TradePoint/B2C/UI/Catalog/ItemView.aspx?key=1140120

vallhunden

• Västergötland
SV: Värmebalja
« Svar #1 skrivet: 28 nov-10 kl 19:30 »
Jag använder lite större murarbaljor. Det ska vara dom som är lite mjuka i plasten - de tål att man sparkar på dom så att isen lossnar...  ;D  Om man har flera att byta med så funkar det bra.
Jag vill gärna göra rent baljan en gång om dagen ialla fall :o Det är ju inte ovanligt att det kommer skit och skräp i baljan och då dricker dom inte, även om det är uppvärmt ;)
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

purelyplatonic

« Svar #2 skrivet: 28 nov-10 kl 19:40 »
Jo det är sant att man vill tömma ur och rengöra....men förra vintern så hände det ofta att de inte drack något innan det frös och sen hade man en full hink med is som var tvungen att stå inne på tining. Jag vill inte ha det så.

Nu vill jag köpa något bra som funkar......ge mig tips

Skärgårdsfrun

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 28 nov-10 kl 19:46 »
Jag är mycket nöjd med Boles värmebalja. Den höll vattnet isfritt hela vintern.

Källtorparn

• Västmanland
« Svar #4 skrivet: 29 nov-10 kl 11:18 »
ett billigare alternativ som funkat bra hos oss är att man skaffar en värmekabel som man lindar invändigt i ett PVC-rör eller ett spirorör, detta rör lägger man ner i baljan, typ murarbalja..
det räcker med en 3 m "plug in"-kabel ifrån Jula eller liknande..
men, kom ihåg att man ska ha jordfelsbrytare så fort man håller på med eluppvärmning av dricksvatten..

svekhult-ia

• Västergötland
    • Svekhult-ia
« Svar #5 skrivet: 29 nov-10 kl 15:07 »
Boles värmebalja funkar kanon!!! Den kan jag varmt ( ::)) rekommendera, den har sparat mig många gråa hår. Värd varenda krona.
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

ia-pia

« Svar #6 skrivet: 30 nov-10 kl 06:55 »
Är det ingen som kör med värmelampa ovanför hinken? / Ia

hustran

« Svar #7 skrivet: 30 nov-10 kl 07:37 »
Vi kör med lampa 40 w. i en sk. u-båtsarmatur under vattenkaret i en fö. isolerad trälåda, fungerar bra om det inte kryper under -12-15gr. Om man lägger i en boll (slät) så fryser ytan inte lika fort.

Maria nyckelpiga

• Västerbotten
« Svar #8 skrivet: 30 nov-10 kl 12:00 »
Vi har haft värmelampa ovanför hinken i fyra eller fem vintrar nu. När det är som kallast slår vi dessutom ett par liter kokande vatten i varje hink, funkar väl men är rätt pilligt med all is som ändå blir (inte helt ovanligt med kallare än -20 i ett par månader här, med köldknäppar ner mot -40... inne hos fåren brukar det vara ca fem grader varmare än ute)
Nu har vi köpt en begagnad elvattenkopp och saknar bara värmesladd till vattenledningen innan vi kan byta :)

hallstabonden

« Svar #9 skrivet: 30 nov-10 kl 14:47 »
Jag har en 40l murbalja.innuti denna har jag lindat ihop några varv värmekabel,håller ihop värmekablen med buntband,tryck ner i baljan i med kontakten.Funkar kalasbra,dessutom var kabeln gratis

Jennydalby

• Jämtland
« Svar #10 skrivet: 30 nov-10 kl 15:16 »
jag kan rekomendera thermobar. finns i många utföranden.
den häll isfritt när vi hade -38.8 i vintras.
http://thermobar.se/
Jag och min sambo bor i ytterocke i jämtland. vi driver ett krav/Ekologiskt lantbruk med mjölkkor. Har svensk gul anka ( genbank ), vaktlar och höns.

Dela detta:

* Inloggade just nu

283 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser