Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Trög hydrual på min Ford 3600  (läst 3194 gånger)

Moraggarn

• -
Trög hydrual på min Ford 3600
« skrivet: 29 nov-10 kl 20:06 »
Det är en 76:a. Skulle ploga snö igår men hydrualen var nåt så inni helvete trög när den skulle lyfta schaktbladet. Dryga minuten tog det(i etapper) för hydrualen att lyfta bladet i "topp". Beror det på för lite hydrualolja? Har aldrig tidigare haft detta problem utan den har bara funkat, först tänkte jag att det kunde bero på kylan men det har varit kallare förut än det var igår och då har det funat problemfritt. Tacksam för snabba svar. Är det nån som vet var man fyller på hydrualoljan på en Ford 3600(76:a)

Johannes i Stavre

• Jämtland
    • Revsunds Honung
SV: Trög hydrual på min Ford 3600
« Svar #1 skrivet: 29 nov-10 kl 20:32 »
Kylan kanske...........

Moraggarn

• -
« Svar #2 skrivet: 29 nov-10 kl 20:39 »
Kan nog vara så, men jag har plogat med den vid betydligt kallare väderlek utan problem, nån gång kan den ha vart seg men kommit igång efter bara en kort stund och sen funkat kanon. Men det kan kanske vara en kombination av kyla och lite olja

granbacken

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 29 nov-10 kl 20:43 »
Tja!

Kolla mellan  hydraularmarna  bör sitta en oljesticka där även påfyllning plugg!. för de låter som de e för lite olja! kan även vara  kylan.
Pengar under bordet går märkligt nog sällan till mannen på golvet ;)

Moraggarn

• -
« Svar #4 skrivet: 29 nov-10 kl 21:00 »
Tror väl också på för lite olja. Men jag är så jäkla dålig på- och osäker- på detta med att meka. Kör så länge det går :D :D. Och när det blir nåt, ja då får man fråga. Finns ju alltid nån som kan :)

torbjorn

• Medelpad
« Svar #5 skrivet: 29 nov-10 kl 22:20 »
Fungerar hydrauliken bättre vid lägre motorvarvtal? Hörs några konstiga ljud från hydraulpumpen då den är onormalt seg? I så fall kan problemet vara att det är mer eller mindre stopp på sugsidan - om det är hög vattenhalt i hydrauloljan så kan t ex sugsilen ha varit tillfälligt igensatt av iskristaller.
En annan möjlighet är om det finns en läcka på sugsidan - som kanske bara visar sig när det är kallt och gummidetaljer stela - som gör att pumpen har möjlighet att suga luft.

Moraggarn

• -
« Svar #6 skrivet: 30 nov-10 kl 12:35 »
Ja nåt är det som låter. När den liksom"försöker lyfta" så låter det, sen stoppar den"efter en liten bit" och det tystnar,sedan drar det igång igen vid nästa"försök" och så håller det på tills den lyft helt upp. Ingen skillnad mellan låga varvtal och höga varvtal,lika seg
« Senast ändrad: 30 nov-10 kl 12:46 av Moraggarn »

torbjorn

• Medelpad
« Svar #7 skrivet: 30 nov-10 kl 13:33 »
Under alla förhållanden är det nog en god idé att göra service på hydrauliken - byta hydraulolja, rengöra behållaren noga, rengöra eller byta alla sugsilar och filter, kolla att pumpdriften fungerar bra och att inte någonting slirar där.

Dela detta:

* Inloggade just nu

246 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser