Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Höns, minusgrader, värmelampa?  (läst 17886 gånger)

Hönz

• Skåne
Höns, minusgrader, värmelampa?
« skrivet: 30 nov-10 kl 10:10 »
Hej,

förra vintern hade jag bara 4 hönor och då ville de inte ut särskilt mycket. Matade och vattnade inne i hönshuset. Märkte inga problem med hönsen alls, verkade inte heller frysa.
I år har jag knappt 20 höns. Jag har haft på värmelampan under någon vecka men de har inte suttit vid den vilket ledde till att jag i förrgår stängde av den.
I morse när jag skulle mata (jag matar utanför ingången, alltså utomhus) så märkte jag att det var lite blod på en höna. Det blev snabbt blod på fler och jag såg hur det droppade blod från kammarna på flera av hönorna och tupparna. Jag tog snabbt in maten i hönshuset istället och satte på värmelampan. Hönsen samlades snabbt i en klunga under värmelampan. Idag är det 5 minusgrader.

Alltså räckte det med att hönsen var ute cirka 5 min och kammarna började förfrysa. Hur gör ni om vintern?
Hästar, Dansk/svenska gårdshundar och Höns! :) ("Dvärgblomme" (lokal korsning), Araucana).

Hullda

• Medelpad
SV: Höns, minusgrader, värmelampa?
« Svar #1 skrivet: 30 nov-10 kl 10:23 »
Beror det verkligen på kylan att de blöder???
Mina höns och ankor får alltid komma ut och äta/dricka på vintern utom när det är för kallt. Brukar dra gränsen vid -14, då får de mat å vatten inne i hönshuset. Har heller ingen värme på då hönshuset sällan blir kallare än -7. Har värmelampa eller element om det blir riktigt kallt. De håller värmen bra på nätterna eftersom de sitter så tätt ihop. Trots att mina höns varit ute flera gånger i -10 å kallare så har jag aldrig sett att någon av dem varit blodiga pga frusna kammar/slör. Tvärtom verkar de tycka att det är skönt att vara ute i snön och de har ju alltid möjlighet att gå in när de vill.

Turnit

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 30 nov-10 kl 11:42 »
Mina får också gå ute fritt. Soliga dagar utan vind och snö går de gärna ut. Inga förfrusna kammar....
Bor på landet med mina goa ungar, höns, kaniner,ankor och busiga katter !

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #3 skrivet: 30 nov-10 kl 12:01 »
Höns med stora kammar är känsligare för kyla än de som har små. Men jag har inte varit med om att någon kam har börjat blöda av kyla utan en förfrysningsskada brukar väll börja med att området färgas blått?  ??? Det blir sedan svart, skrumpnar och ramlar av med tiden och då kan det däremot blöda. Emils Chabotupp var nära döden förra vintern då han av misstag hamnade i fel del i hönshuset under en vecka när Emil inte var hemma. När han kom hem hade han fått rejäla förfrysningsskador på kammen. Hela bakre delen blev förstörd... Han fick lyxen att flytta in i huset och bo där resten av vintern in till senare våren. Trodde inte att han skulle klara sig, han låg vid ett element första veckan bara... Men han blev återställd och mår bra idag. Tuffa killen.  :-*

Hans kam är dock inte sådär stor och fint taggad som den var i början, efter förfrysningen så har större delat ramlat av.

Bild på lilla Chabo i somras med alla fina små bäbisar han blivit pappa till. Som ni ser är kammen inte särskilt snygg längre, men den har läkt fint efter olyckan.

Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Hönz

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 30 nov-10 kl 16:55 »
Jag ska se om det blir likadant imorgonbitti så ska jag ta kort. Alltså det sprutade inte blod från kammarna utan den droppade och när de skakade på sig så spred det sig över de andras fjäderdräkter också
Hästar, Dansk/svenska gårdshundar och Höns! :) ("Dvärgblomme" (lokal korsning), Araucana).

Xoot

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 30 nov-10 kl 17:37 »
Låter som att du kanske har enorma minusgrader under natten som du kanske inte vet om.
Därför om det beror på kylan så ska det mycket till för blod ska uppstå, och då är det smärtsamt!

Du kanske har drag i hönshuset? Det är strängt förbjudet att utsätta sina höns för drag.
Det är en oskriven lag som borde bli skriven. :)

Köp hem lite fett. Kraftiga fetter inom motor och verktyg är faktiskt ganska bra. Smörj in kammarna.
Jag har börjat ge mina höns nu sådana "taljbollar" som man ger utefåglar, speciellt under vintern.
Smular sönder och lägger på en bricka. Inbillar mig, att det hjälper mot den stränga kylan. :)

Kan du inte ta några bilder på dina höns, extra bilder också där man ser att dom blöder?

Lycka till.

The Game

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 30 nov-10 kl 17:42 »
Linkoso: jäklar va stilig chabo..=DDD

Jag har element i mitt hönshus..
Endast en lucka är öppen till deras gård..Den är oxå under plåttak.
Har lagt halm hela gården men dom håller sig inne endå...

Stackars min utegård i vår..=/

Sen håller jag med XOOT .Dom är känsliga mot drag så kolla att du har bonat igen ordentligt.Jag har kört dubbelplast på fönstrerna inne.Samt stora ytterdörren har jag bommat igen helt..
Man får gå in i vedboden(bygger om) sen 2 dörrar till för att komma in..
Det blir mycket mera tjafs nu under vintersäsongen då dom håller sig inne men jag ser till att hålla dom sysselsatta hela tiden..Sandbad är mycket uppskattat.Sen möblerar jag om titt som tätt.
osv..

Minnas

• Dalarna
    • Rensbyn´s Höns
« Svar #7 skrivet: 30 nov-10 kl 17:53 »
Alla mina djur har nu element på det går ju inte annars dom går inte ut i snön heller så dom är på stall nu. En gång fick jag hämta vanvårdade djur och där hade alla tår på yttre leden frysit dom var kolsvarta och en del ramlade av jag avlivade dom jag ville inte dom skulle lida mer för hur ont kan det göra det vet man inte ju inte. Det är ju vid denna tid man ser hur bra hönshuset är isolerat.

Xoot

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 30 nov-10 kl 19:52 »
Mitt hönshus är säkrat med en grad-skillnad på 4grader både plus och minus.
Det betyder att är det -4 så har jag +-0grader inne i hönshuset.

Här har vi sällan mer än -8grader men just nu ligger vi på -13grader.
Drar det sig upp över -10grader så har jag -3grader inne.

Allt detta bara genom att skydda mot drag. Har 100% dragfritt. Men ingen värmande isolering alls.
Har två dörrar. Där har jag dubbla täcken häftade som extra skydd mot draget nu.

Värmelampa i taket på 100w men det fungerade inte. Provade 150w men kändes värdelöst.
Använder nu 250w och har rykande hett precis över sittpinnarna. Och vindtätt.

Har minusgrader i hela hönshuset nu men inte över sittpinnarna, där gassar värmen ner.

Höns klarar kyla utan problem men mina rekommendationer säger:
Värmelampa och dragfritt.

Har alltid hö/halm på golvet året runt, vilket uppskattas men är jobbigt att städa undan.
Kör normalt med 3.st balar. (dessa små halvt fyrkantiga ni vet) men använder nu 7.st per gång.

Sen det obligatoriska: tempmätare som visar både inne och ute samt logg för kallast och varmast.
En gång om dagen startar jag bygglampan där inne för att allmänt kolla läget.
Då kan tempen stiga från -5grader till +2grader på 15minuter. Tror det är förebyggande och bra.

The Game

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 30 nov-10 kl 20:19 »
XOOT: härligt..Vi snackar samma språk du och jag..=)
Jag skrapar hellre fönstrerna i mitt hus än i hönshuset..

Appropå Halm så har jag det med men jäklar va tungt att städa..
Idag när jag storstädade blev det 12 svarta sopsäckar och jag har inte ens börjat med andra rummet..
Kanske har lite för mycket??
Men jag vill inte riskera drag eller snuva nu..
mvh
Majsan

Prosit

• Södermanland
« Svar #10 skrivet: 30 nov-10 kl 21:14 »
Du kanske har fuktigt? Då reagerar hönsen mer på kylan? Eller så är du uttråkade när de inte får gå ut. Kolla med affären om de har någon överbliven sallad de kan få.

Lycka till!
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

Dela detta:

* Inloggade just nu

383 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser